Actualment vivim en un món on qui no té una identitat digital a les xarxes no existeix. Els nens amb 10 anys ja tenen tota la seva curta vida penjada al perfil d’Instagram, encara que aquest no permeti l’accés a menors de 16 anys, i la preocupació per ser populars i vistos a les xarxes socials supera la de passar-s’ho bé amb els amics. Les xarxes socials dominen el món, però no només afecta les relacions personals, sinó també a les professionals. Ja han quedat enrere els temps on es revisaven les pàgines d’ocupació dels diaris dels diumenges per buscar feina. Actualment comptem amb un portal enorme de possibilitats de trobar feina: internet. Internet no ha revoluciona només a la societat i la manera de buscar feina, sinó que també ha revolucionat el periodisme.

Font pròpia

La privacitat de Facebook

Durant el març d’aquest mateix any Facebook va ser protagonista d’un dels majors escàndols d’Internet. Christopher Wyilie, un jove de 28 anys, va destapar que l’empresa amb la qual treballava, ‘Cambridge Analytica’, havia fet servir dades de Facebook per afavorir a Trump a les eleccions del 2016 d’Estats Units.  Aquestes dades van ser aconseguides gràcies al fet que, abans del 2014, Facebook permetia, a les aplicacions amb objectius d’investigació, recopilar dades d’usuaris que ho consentissin i als seus amics.

El creixement d’Instagram

La xarxa social Instagram, fundada per Kevin Systrom i Mike Krieger al 2010, s’ha convertit en la xarxa social amb més usuaris mensuals.  (Fes ‘clic’ a la imatge per saber-ne més)

Font CepyMeNews

Tot i així encara li falta una mica per superar al líder de les xarxes socials: Facebook. (Feu ‘clic’ a la imatge per saber-ne més’)

Font Multicalia

L’aparició de les xarxes socials professionals

Les xarxes socials poden ser utilitzades per les relacions personals, com hem vist anteriorment per exemple amb Facebook o Instagram, o poden servir per ajudar-nos en les nostres relacions laborals, com és en el cas de les xarxes professionals. Aquestes xarxes socials estan modificant molt la manera en la que es buscava feina o treballadors en el món laboral. Actualment, moltes empreses recorren a LinkedIn, o altres xarxes professionals, per tal de trobar treballadors, per aquesta raó és imprescindible la creació d’un perfil professional a internet.

  • Com tenir un bon perfil a les xarxes socials professionals?
El periodista de carrer

Actualment, la majoria de la gent consulta l’actualitat mitjançant el qual publiquen els diferents mitjans de comunicació a les xarxes socials, principalment a Twitter.  Això ha provocat el naixement d’alguns usuaris que es comporten com a periodistes sense ser-ho, el que s’anomena ‘el periodista de carrer’.

En aquest exemple hi podem veure un fil de Twitter qualsevol de Sohaib Athar (@ReallyVirtual). Aquest home va narrar en viu l’atac en el que van donar per mort a Osama bin Laden sense conèixer realment la seva transcendència.

Una cosa semblant va passar al descarrilament ferroviari que va haver-hi a Santiago de Compostela al 2013, on un jove aficionat a fer fotografies  (Alén Pérez) va ser qui va captar las primeres imatges de l’accident i ho va publicar al seu Twitter: “Siempre me gustó dar primicias, mis jefes lo saben muy bien, pero la primicia de hoy me hizo llorar”, juntament amb la fotografia de la tragèdia.

Font Alén Pérez

Aquests usuaris comenten l’actualitat a través de Twitter, publicant imatges o donant la seva opinió sobre els fets que ocorren, igual que ho podria un periodista amb els estudis corresponents al seu perfil de Twitter. Però realment, aquest ‘periodista de carrer’ pot informar amb la mateixa veracitat que els periodistes reals? N’hi ha alguns que creuen que és culpa dels mateixos periodistes que la gent confiï en els ciutadans abans que certs mitjans de comunicació. En canvi, els periodistes opinen que no es pot informar correctament sense una formació anterior. Tal com diu un article publicat per Miquel Serrabassa al diari Nació Digital:

“a Internet, continua essent cada cop més difícil saber què és veritat i què és mentida de tot el què ens hi trobem: potser el periodisme ciutadà s’hauria de deixar pels blocs personals, que és on més favor hi faria; i deixar que els mitjans tradicionals, o els digitals, si volen, utilitzin el contingut després que un periodista en constati la veracitat.”

L’aparició d’aquest ‘periodisme ciutadà’ també ha augmentat les ‘fake news’ o notícies falses, a conseqüència de què tothom pot comunicar el que vol, la població és més successible a ser enganyada.  Si t’interessa aquest tema i vols saber-ne més, t’aconsello l’article “Periodismo contra las Fake News” del portal Democresía. 

El paper dels periodistes a les xarxes socials

Les xarxes socials han obert un nou món als periodistes, actualment la informació arriba més ràpidament a la població i arriben a un públic més extens. Això és gràcies al fet que els links de les notícies de qualsevol mitjà digital es poden publicar a les xarxes socials, aconseguint que la gent només hagi de fer-hi ‘clic’ per entrar-hi.

Els periodistes, per tal d’adaptar-se a aquest nou món i a aquesta nova manera d’informar han de canviar vàries coses. Alguns consells extrets de la pàgina web Clasesdeperiodismo.com diuen el següent:

Font pròpia

En conclusió, cal recordar que estem en plena època de canvis, internet ha arribat amb molta força a la nostra societat i sobretot a la nostra professió, per això cal que com a periodistes ens renovem i aprenem a fer servir les xarxes socials per informar a la nostra audiència i fer-ho correctament. En un futur, quan nosaltres busquem feina, encara estaran més arrelades les xarxes socials professionals, per això cal que aprenguem a utilitzar-les i a treure-li un bon partit.

Webgrafia

González, M. (2018). Qué ha pasado con Facebook: del caso Cambridge Analytica al resto de polémicas más recientes. Extret de: https://www.xataka.com/legislacion-y-derechos/que-hapasado-con-facebook-del-caso-cambridge-analytica-al-resto-de-polemicas-mas-recientes

Las claves para entender el escándalo político de Facebook y Cambridge Analytica. (2018). Extret de: https://www.elpais.com.uy/vida-actual/claves-entender-escandalo-politico-facebookcambridge-analytica.html

CepymeNews, R. (2019). 2018, el año de Instagram – Cepymenews. Extret de: https://cepymenews.es/2018-ano-instagram/https://www.multiplicalia.com/redes-sociales-mas-usadas-en-2019/

Un hombre narró el operativo en directo por Twitter. (2019). Extret de: https://www.bbc.com/mundo/noticias/2011/05/110502_operativo_contra_bin_laden_en_twitter.shtml

El adolescente que fotografió la tragedia en Santiago. (2019). Extret de: https://www.bbc.com/mundo/noticias/2013/07/130725_accidente_tren_galicia_alen_perez_lav

Digital, C. (2019). El periodisme ciutadà com a generador gratuït de continguts. Extret de: https://www.naciodigital.cat/canaldigital/noticia/8996/periodisme/ciutada/generador

Vanguardia, L., Minuto, A., Contra, L., Vang, B., Fan, M., & Moda, D. et al. (2019). Descarrila un tren de pasajeros en Santiago de Compostela. Extret de: https://www.lavanguardia.com/sucesos/20130724/54378081470/descarrila-tren-pasajeros-santiago-compostela.html

Portugal, L. (2019). 8 consejos para periodistas que utilizan redes sociales. Extret de: http://www.clasesdeperiodismo.com/2013/10/29/8-consejos-para-periodistas-que-utilizan-redes-sociales/

Nogales, M. (2019). Periodismo contra las fake news | Democresía – Revista de actualidad, cultura y pensamiento. Extret de: https://democresia.es/periodismo/periodismo-las-fake-news/

Xarxes socials personals i professionals  (PowerPoint)