El futur pasa pel SonarXS

El futur pasa pel SonarXS

Per tercer any consecutiu, l’escenari XS de Sónarde Dia exhibeix propostes radicals, nous corrents de la música urbana i excitants sons sorgits de microescenas d’abast global.

Forçant els límits

Soroll, ritmes impossibles, nous formats… Diversos dels noms que aquest any destaquen en el XS desafien el que s’estableix des de diferents espais i llocs. Shiva Feshareki ho fa des de la tècnica, utilitzant els plats i la taula de mescles no per a punxar, si no per a crear nous mons sònics de sorprenent densitat. Afrodeutsche, anglesa amb orígens russos i africans, proposa un nou techno distòpic, fosc i minimalista, pesadillesco en alguns passatges, celestial i curatiu en uns altres. Mentrestant, Bill Kouligas trenca amb les convencions amb sets intuïtius i altament experimentals, fidel reflex del cabal de música que està regalant al món com a màxim responsable del segell PA.

Capítol a part mereixen Macromassa, figures clau de l’avantguarda nacional dels últims 40 anys, sempre movent-se amb total llibertat i operant des dels marges, investigant en el noise, la música industrial, la improvisació, el cinema, la performance i l’experimentació electrònica. El seu concert en l’escenari més jove de Sónar pot veure’s com un avís a les noves generacions sobre el que significa crear des de la més estricta independència artística.

Una cosa gran està passant a Àfrica

La nova música africana està àmpliament representada en Sónar Barcelona 2019 (també ho va estar en Sónar 2018) i el XS acull en el seu escenari a quatre dels artistes més apassionants operant en el continent ara mateix.

Sense ordre ni concert: el kenyano Slikback, amb dos fascinants EPs de bass music experimental en el segell ugandès Hakuna Kulala; l’extraordinari beatmaker de Ramallah Muqata’a, primer artista palestí en la història de Sónar; el duo de Johannesburg Faka, abanderats de l’escena queersud-africana i sorprenents performers entre el rap underground i la cultura pop; i l’artista multidisciplinària ugandesa Hibotep, un dels puntals del segell més rellevant de l’electrònica africana actual, Nyege Nyege Tapis.

Perles del trap i el urban nacional

El panorama del trap i la música urbana nacional, en les seves cada vegada més nombrosos vessants, continua donant mostres d’expansió i excel·lent salut. Aquest any SonarXS acull al carismàtic i sempre imprevisible Cecilio G, admirat i (per)seguit per milers de fans en tot el país; LilMoss, figura clau de l’escena amb el seu projecte Damed Squad, que vindrà acompanyat per alguns dels seus molts amics beatmakers i MCs; i dos de les noves veus més fresques i prometedores del moment, Deva i Aleesha, ambdues creixent i convencent amb els seus temes de trap-pop-r&b-soul.

Futurisme en clau femenina

Verge Maria, Brat Star i Catnapp: tres dones que sobresurten pel seu carisma, intensitat i visió, les tres obrint noves vies expressives en el XS. La primera, diva de les xarxes per la seva imatge i el seu discurs radical, oferirà un set de sons extrems en permanent col·lisió (grime, PC music, EDM, pop). Una cosa similar es pot dir de la DJ canadenca, companya de xous de Yung Beef, amb una última sessió la jornada del dissabte en la qual poden conviure dancehall, hardcore, techno, darkwave i trap. Mentre l’artista argentina establerta a Berlín està captant l’atenció de les oïdes més atentes amb el seu rap avançat i contundent i la seva lírica abrasiva.

Noves veus llatines

Des de l’Argentina arriba també Ca7*riel, multi-instrumentista i multi-talentós compositor i cantant, amb el seu híbrid de jazz, rap, r&b, funk i mil músiques més. Colòmbia és ara mateix el país que marca la pauta de la nova música llatina, i el lloc des del qual ha$lopablito ha fet el salt al circuit internacional amb el seu trap crític i de verb profund. I des de Guatemala per a tothom, Jesse Baez arriba a Barcelona per a captivar i detenir el temps amb la seva r&b romàntic, suau, de beats i rimes plusquamperfetes.