Es tracta d’una assignatura pràctica que permet desenvolupar la creativitat i la imaginació, així com familiaritzar-se amb les tècniques i el programari professional Adobe (Illustrator, Photoshop i InDesign). L’objectiu és introduir a l’estudiant en els camps d’aplicació del disseny i la comunicació gràfica i el seu paper dins del periodisme.


«A la web de la UVic, pots veure la informació més acadèmica»


PROFESSORAT

Els professors que imparteixen l’assignatura es diuen Hector Navarro i Henry Naranjo, dos professionals del disseny que, tot i tenir diferents maneres de treballar, intenten ser propers a l’estudiant i anar fent un seguiment de la teva pràctica per ajudar-te i aconsellar-te durant el procés.

Hector Navarro és professor universitari, llicenciat en disseny i amb estudis doctorals. Ha publicat articles i llibres com “Manual de Mapes Mentals i Visual Thinking”  per la Diputació de Barcelona i “Disseny Gràfic i Disseny Web” d’Eumo Editorial, Barcelona. Té una empresa de Visual Thinking anomenada Vissua.

Henry Naranjo és professor i investigador universitari, especialitzat en temes de convergència digital, comunicació digital i comunicació visual. És doctor en Belles Arts i ha estudiat Comunicació Social a la Universitat Central de Venezuela.

CONTINGUT

El contingut de l’assignatura és gairebé tot pràctic. S’utilitzen els programes d’Adobe i la classes s’imparteix a les aules d’informàtica MAC i PC. Tot i això, també hi ha una part de contingut més teòric que es presenta en tres temes; els fonaments de la comunicació gràfica, la comunicació gràfica i el disseny de publicacions periòdiques. Aquesta part teòrica no és contingut d’examen, es presenta com a eina útil a l’hora de fer els dissenys.

Tot el contingut està molt centrat en la professió periodística, ja que el format visual és també una manera de comunicar molt important, cada vegada més en boga en aquesta era digital. El contingut es divideix en diferents exercicis, que tenen un valor diferent a la nota final de l’assignatura. Normalment, les primeres pràctiques de l’assignatura tenen un valor més petit que les activitats finals, els percentatges són progressius a mesura que avança el curs.

Aquí us deixem alguns exemples de pràctiques realitzades en aquesta assignatura.

CÀRREGA DE FEINA

La càrrega de feina és bastant elevada perquè es necessiten unes habilitats tècniques per poder ser àgil i ràpid a l’hora de desenvolupar la pràctica en el programari Adobe. El professor sempre deixa un temps per treballar la pràctica a classe però, moltes vegades i sent sincers, s’acaba desaprofitant aquella estona i cal que treballis moltes hores fora de classe. Necessitar temps és encara més negatiu pels esudiants que no disposen dels programes Adobe en el seu ordinador personal.

AVALUACIÓ

L’avaluació és continua i progressiva. Els primers exercicis suposen un percentatge inferior de la nota final en comparació als exercicis finals. Això també es veu en la complexitat de les pràctiques que s’elaboren. En aquesta assignatura, no només s’avalua el resultat, sinó el procés. Es pot suspendre una pràctica encara que el resultat sigui bo, volen veure una evolució i una voluntat per aprofitar les classes al màxim.

VALORACIÓ

+ Estudiants que la valoren positivament. És una assignatura creativa que et permet fer el que més s’dapti als teus interessos i aprendre com desenvolupar les teves capacitats periodístiques dins la comunicació visual.

Estudiants que la valoren negativament. El disseny, moltes vegades, és subjectiu i cada persona en fa una interpretació diferent. Això fa que, a vegades, els estudiants no acabin d’estar conformes amb la seva nota.