Avui en dia sabem que el talent es distribueix equitativament a tot el món, però les oportunitats per desenvolupar aquest talent no. Els nens i joves encara no tenen un accés equitatiu a bones escoles, mestres inspiradors o a les eines que necessiten per aprendre. Un nombre creixent d’estudiants, mal atesos per l’educació convencional, estan buscant altres fons d’educació. Normalment les troben a internet, on és fàcil accedir a programaris d’aprenentatge de forma gratuïta.

Per a nens i joves, els jocs d’aprenentatge gratuïts representen un recurs addicional important per complementar el que se’ls ensenya a l’aula. Tot i això, per a molts educadors aquests jocs només representen una distracció. I està clar que molts dels productes que estan disponibles actualment estan severament limitats en el seu contingut i valor pedagògic. Però també està clar que els jocs electrònics no desapareixeran. I ja és hora que els responsables polítics deixin de pensar en els jocs com un problema i comencin a considerar com aquesta indústria de 130 mil milions de dòlars a l’any podria convertir-se en una força impulsora per millorar l’educació.

En poques paraules, els jocs electrònics d’avui ja no es tracten només de martellejar, baixar, avançar i fer clic en un joypad. En molts dels jocs d’èxit de taquilla d’avui, l’empatia, la cooperació i el lideratge són tan importants com la coordinació mà-ull. Els jocs ja no només són capaços de fer realitat els teus poders de lògica i càlcul; també poden examinar la teva consciència. Representen una plataforma extraordinàriament poderosa accedir a diversos coneixements i adquirir diferents habilitats.

Per descomptat, ja hi ha molts jocs que pretenen millorar els resultats d’aprenentatge, dirigits tant a nens com a adults. Però aquests “jocs d’aprenentatge” tradicionals tendeixen a estar fortament restringits pel seu context. És a dir, estan limitats als plans d’estudi dels seus països. El que cal són jocs de lliure accés que siguin capaços d’anar més enllà d’aquestes fronteres per aprendre. Per tal de construir els coneixements, habilitats i valors que són universalment requerits pels nens i joves de tot el món. Però tals jocs només podrien existir si tinguessin prou suport d’educadors creatius i inversors que reconeguin que la seva importància va molt més enllà dels beneficis a curt termini.

Els jocs ja no només són capaços de fer realitat els teus poders de lògica i càlcul; també poden examinar la teva consciència.

La comunitat internacional hauria de considerar la creació d’un “fons d’innovació” pilot per promoure la inversió a gran escala en jocs d’aprenentatge, aprofitant les contribucions de les principals organitzacions governamentals internacionals, bancs de desenvolupament, països proveïdors d’ajuda i els principals grups filantròpics . Aquest fons podria identificar centenars de noves idees innovadores per reforçar el lliure accés a un aprenentatge de qualitat a tot el món. També seria una corda de salvament vital per als desenvolupadors que poden tenir una idea innovadora per a un joc d’aprenentatge efectiu, però que no poden atreure el finançament necessari per posar-la en marxa.

Un fons internacional d’innovació podria oferir als desenvolupadors una mica més que suport financer; també podria proporcionar-los suport expert i vincular-los amb els principals educadors i investigadors en educació per crear els productes d’aprenentatge més eficaços. Tals recursos ajudarien a dirigir als desenvolupadors i permetrien a aquest fons superar les limitacions de les iniciatives existents que es basen només en la inversió de capital de risc.

El que cal són jocs de lliure accés que siguin capaços d’anar més enllà d’aquestes fronteres per aprendre, i construir els coneixements, habilitats i valors que són universalment requerits pels nens i joves de tot el món.

Foto: The Green Monkey Mirasierra.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.