La digitalització de la informació amb l’aparició d’Internet i la globalització d’aquesta ha transformat radicalment el sector dels mitjans de comunicació, en aquest document es parlarà concretament de la premsa.
Avui dia, es considera que el periodisme digital té més futur, per això tots els mitjans de comunicació tradicionals han hagut de fer un gran esforç per adaptar-se a la revolució informàtica i convertir-se en mitjans de comunicació digitals.
1. Descripció / definició
La premsa online consisteix en la redacció i distribució de la informació periodística en format digital, tenint a Internet com a mitjà de difusió principal. Aquesta es diferencia de la premsa tradicional per ser un producte interactiu i multimèdia, ja que es caracteritza per donar-li un valor afegit al llenguatge escrit amb l’ús de recursos com la fotografia, l’àudio, el vídeo, l’hipertext i la interactivitat.
La premsa online permet al receptor un marge d’actuació. D’aquesta manera la premsa online és més atractiva per al lector, ja que a diferència dels mitjans tradicionals, té la llibertat d’establir una comunicació bidireccional. Aquesta té una forma diferent de financiació, de dirigir-se als lectors, un altre temps d’actualitzacions de les notícies, un altre grau de credibilitat, s’utilitzen noves maneres de fer publicitat, entre altres canvis significatius que hi ha entre aquests dos tipus de premsa tan diferents.
Posteriorment a la lectura i anàlisi de la taula es pot concloure com clarament l’aparició d’Internet i conseqüentment de la premsa digital fa que el lector rebi aquesta nova premsa d’una manera més fresca.
2. Història i evolució
La història de la premsa a Internet és molt breu. Aquesta nova àrea del periodisme va començar a sorgir a finals del s.XX amb el desenvolupament de les noves tecnologies.
Els primers diaris van aparèixer a Internet a principis del 1994. Aquests van ser Daily Telegraph amb la seva edició digital Electronic Telegraph, a Inglaterra i San José Mercury News dels Estats Units. Mentre que, a Espanya fins un any més tard no es van crear les primeres versions digitals de l’Avui i La Vanguardia. Darrerament en 1996 se sumen El Mundo, El País i ABC. Durant aquests primers anys Internet no era un nou mitjà, sinó que simplement era el suport dels continguts prèviament editats en paper, per tant les seves característiques i el llenguatge utilitzat eren els mateixos que els de la premsa escrita, això té el nom de periodisme electrònic.
Uns anys més tard Internet es va desenvolupar com a mitja, on els diaris digitals han configurat les seves pròpies característiques i el seu propi llenguatge, és el que coneixem com a periodisme digital. Aquest periodisme digital neix a partir del 1998 que és quan comencen a editar els primers diaris exclusivament digitals, el primer espanyol va ser La Estrella Digital.
En uns primers moments cap dels diaris que innovaven amb la premsa digital van tenir beneficis econòmics, però van creure convenient mantenir-se en la xarxa. Es preveia que aquesta tindria un futur molt potencial.
Avui dia es parla de periodisme digital multimèdia, ja que el periodisme digital que trobem en les xarxes es recolza constantment d’elements multimèdia. Des de llavors la informació online ha evolucionat de manera totalment exponencial, tant com els mitjans digitals i els lectors en la xarxa, arribant en 2008 a què la premsa online va superar pel que fa a penetració a la premsa escrita com a mitjà. Aquesta situació la podem veure clarament representada en la següent gràfica.
FONT: http://www.aimc.es/Entrega-de-resultados-EGM-2ª-ola.html
Representació gràfica de la penetració en tant per cent de l’evolució dels lectors de premsa online (Internet) i premsa escrita (Diaris).
3. Relació amb PiRP
En la gràfica següent podem veure quina és la relació de la publicitat amb la premsa online. Hi ha clarament un creixement constant de la inversió publicitaria en la premsa digital, aquest creixement ha estat degut a l’augment d’usuaris i al temps que aquests hi dediquen a Internet. Tot i així no es correlacionen de manera proporcional, ja que hi ha una clara diferència entre l’elevat nombre d’audiència online i la poca inversió publicitaria en aquest mitjà.
FONT: http://www.2ip.es/wp-content/uploads/2014/08/EL-NEGOCIO-DE-LA-PRENSA-DIGITAL1.pdf
En conseqüència a aquest creixement d’inversió publicitaria en la premsa online està produint la contra partida en la premsa tradicional. Per tant, podem afirmar que tot i que la inversió publicitaria que capten les edicions digitals hagi crescut encara no aconsegueix suplir les pèrdues que acumula la premsa offline.
FONT: http://www.2ip.es/wp-content/uploads/2014/08/EL-NEGOCIO-DE-LA-PRENSA-DIGITAL1.pdf
Per altra banda, els diaris online amb un nombre d’usuaris menors als dos milions tindran importants dificultats per disposar dels recursos publicitaris i per tant la seva supervivència es veurà amenaçada.
A més, en el cas de la premsa digital, segons dades de Comscore, els ingressos estrictament derivats de la publicitat només permeten la supervivència de dos o tres diaris mundials, com és el cas The New York Times. Per aquest motiu, no és factible per la resta dels mitjans, la gran majoria i entre ells els espanyols, dur a terme un model de negoci el qual se sustenti únicament per la inversió publicitaria. Aquests es veuen obligats a replantejar-se vies complementaries d’ingressos com el pagament per continguts, subscripcions, les petites donacions dels lectors i altres ingressos provinents d’accions que donen al mitjà online un valor afegit, com per exemple, la creació de club de lectors digitals.
4. WEBGRAFIA
Evoca Comunicación e Imagen. 1. La revolución de la prensa digital [en línia] <http://www.evocaimagen.com/cuadernos/cuadernos1.pdf>
UGR. La sala de prensa online como estrategia de marketing [en línia] <http://hera.ugr.es/tesisugr/17116880.pdf>
Bitácora de Paco Mesa. La crisis acentúa la transición de la audiencia hacia internet [en línia] <http://www.eldia.es/blogs/bitacora/la-crisis-acentua-la-transicion-de-la-audiencia-hacia-internet/>
FARO DE VIGO. Transición de la prensa en papel a la edición digital [en línia] <http://www.farodevigo.es/opinion/2015/05/03/transicion-prensa-papel-edicion-digital/1232541.html>
UPF. Prensa digital y Web 2.0 [en línia] <http://www.upf.edu/hipertextnet/numero-7/prensa-digital.html>
UNIRRESERCH. El nogocio de la prensa digital [en línia] <http://www.2ip.es/wp-content/uploads/2014/08/EL-NEGOCIO-DE-LA-PRENSA-DIGITAL1.pdf>
WIKI PLASTICA. Prensa escrita vs prensa digital [en línia] <https://educacionplasticayvisual.wikispaces.com/Prensa+escrita+vs+prensa+digital>
ESPACIO FILMICA. Diarios Impresos Vs. Internet [en línia] <http://www.filmica.com/audiencias/archivos/009407.html>
AIMC. Entrega de resultados EGM 2º Ola [en línia] <http://www.aimc.es/Entrega-de-resultados-EGM-2ª-ola.html>
5. Presentació online
URL: https://prezi.com/lnivsf17gdyy/premsa-online/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.