Avui en dia és possible gaudir de moltíssimes opcions de música i entreteniment d’una manera molt senzilla i accessible. iTunes, AppStore i Google Play ofereixen a l’usuari possibilitats i continguts per a tots els gustos.

Definició

iTunes

iTunesiTunes és un reproductor multimèdia i alhora una botiga de continguts multimèdia (iTunes Store), creat i desenvolupat per Apple. La seva finalitat és facilitar la reproducció, organització i compra de continguts. El programa també és a la vegada una interfície que permet la gestió d’iPods, iPhonesiPads. iTunes és compatible amb Mac OS X v10.7.5 o posterior i Windows XP SP3 o posterior.

Els usuaris poden crear llistes de reproducció, convertir arxius a formats diversos, comprar a través d’iTunes Store, editar la informació dels arxius, gravar CD, crear llistes de reproducció intel·ligent segons criteris personalitzats i, a més, és possible activar una visualització que presenta els arxius de forma gràfica, entre d’altres.

D’altra banda cal anomenar l’iTunes Radio i l’iTunes Match. El primer ofereix emissores de ràdio (inclosa una pròpia d’Apple: Beats1) en streaming de manera gratuïta amb publicitat, a no ser que sigui subscriptor d’iTunes Match, en qual cas no hi ha publicitat. iTunes Match va sortir al 2011 i permet pujar tota la música que vols a iCloud per 24$ a l’any. Finalment, també cal parlar de l’AirTunes, que va esdevenir l’AirPlay al 2010 i és un sistema de reproducció de música sense cables, i de l’Apple Music, que és el servei de música en streaming de Apple.

AppStore

AppStoreAppStore, també anomenada Mac AppStore, és un servei de botiga online que permet la cerca i la descàrrega d’aplicacions informàtiques creades amb iPhone SDK (kit de desenvolupament de software) i publicades per Apple, jocs, revistes i diaris. Aquestes, poden ser tant gratuïtes com de pagament i poden ser descarregades a través de la pròpia aplicació d’AppStore o a través d’iTunes, més concretament a través d’iTunes Store, on s’hi troba disponible un accés directe al servei de l’AppStore. És un servei per l’iPhone, l’iPod Touch, l’Ipad i el Mac OS X Snow Leopard o posterior. Apple es queda amb el 30% dels ingressos de la botiga online i dóna el 70% directament al venedor de l’aplicació.

Google Play

Google PlayGoogle Play Store o simplement Google Play, anteriorment Android Market, és “una plataforma de distribució digital d’aplicacions” creades mitjançant Android SDK i una tenda online de Google. Està dissenyat per a dispositius amb el sistema operatiu Android. Els usuaris poden navegar i descarregar aplicacions, música (Play Música), llibres (Play Libros), revistes (Play Kiosko), pel·lícules (Play Películas) i jocs (Play Juegos). Google es queda amb el 30% del preu total de l’aplicació i dóna el 70% directament al creador de l’aplicació a través dels seus comptes al sistema Google Checkout.

Història i evolució

iTunes

D’una banda, la seva evolució és molt gran i ha anat de la mà del OS X. Ha evolucionat d’un simple reproductor multimèdia fins a convertir-se en un gran gestor de continguts. El seu logotip també ha anat variant.

Les versions precedents d’iTunes van ser dutes a terme per l’empresa Casidy&Greene, a càrrec de Bill Kincaid. L’aplicació reproductora d’MP3 que van crear es deia SoundJam MP:

Apple va comprar-ne els drets al 2000. Gràcies a aquesta incorporació, iTunes 1.0 va ser llençat per a Mac OS 9 en la Macworld de San Francisco el 9 de gener del 2001. Va posicionar-se com a referent en el món dels reproductors de música, gràcies a la seva facilitat d’ús i el fet que era gratuït.

A partir d’aquí, Apple va anar llençant noves versions i actualitzacions d’iTunes amb noves funcions i millores, tant de rendiment com de compatibilitats. Algunes d’aquestes són: iTunes Music Store, AppStore i la possibilitat de comprar còmodament des de el propi gestor, la versió per Windows, la compatibilitat amb AirTunes, la possibilitat de sincronitzar fotografies, la descàrrega de vídeos i podcasts, l’Smart Shuffle (reproducció aleatòria intel·ligent), les possibilitats de regal, programes, cadenes de TV i videoclips, la visualització Cover Flow, la funcionalitat com a centre neuràlgic del iPhone, iPods, Apple TV i de la AppStore, l’opció Genius (que transforma la biblioteca en “una estació de ràdio personalitzada” al suggerir cançons de la Store en funció de la cançó seleccionada i crear llistes d’estil amb cançons de la biblioteca personal), iTunes LP (un format per a àlbums interactius), iTunes U (cursos educatius gratuïts) i l’organització i sincronització de llibres electrònics, entre d’altres.

Al 2010 apareix la versió iTunes 10.0 que incloïa Ping, un intent d’Apple de crear una xarxa social musical que va ser un fracàs. Aquesta versió també va donar a conèixer la nova icona d’iTunes, que prescindia del CD perquè Steve Jobs ho considerava obsolet com a líder en suport musical. Resulta molt criticada per la opinió pública i suposa un trencament en l’estil de les icones d’iTunes. A continuació es pot veure l’evolució al llarg dels anys i el canvi que hi té lloc:

Evolució del logo d’iTunes

Posteriorment, al 2012, amb iTunes 11.0 s’inicia una nova etapa d’imatge, fent un canvi radical respecte a les versions anteriors. El nou disseny té un ús molt més perceptiu i senzill. L’organització de menús, l’opció de cerca i la visualització també canvien i es millora la seva funcionalitat. En aquesta versió, iTunes Store és AppStore al mateix temps.

Finalment, amb la última versió d’iTunes al octubre de 2015, la 12.3.1.23, es dóna cabuda al iOS 9 i es prepara per OS X El Capitan. Aporta diverses millores enfocades a Apple Music.

D’altra banda, en quant a domini de mercat, al 2008 iTunes passa a ser el venedor principal de música als EE.UU. i al 2013 compta amb el 70% de les descàrregues totals i 575 milions d’usuaris. No ha deixat de créixer, a finals de 2012 arribava a casi 6.000 milions de dòlars.

En darrer lloc, cal esmentar que el nombre d’usuaris ha augmentat de manera exponencial (1150% des del 2007), però la despesa mitjana ha disminuït de manera lineal en un 40% més o menys, 30% en el cas de la música. En canvi, referent a aplicacions, la inversió de l’usuari ha crescut un 400%.

AppStore

L’AppStore va ser llançada per Apple el 10 de juliol del 2008, revolucionant el paradigma de les “app stores”, i ha evolucionat a la vegada que ho han fet els usuaris, conjuntament amb un sector que mou milions de dòlars; les apps. La seva evolució ha passat per tres fases principals:

La primera fase es caracteritza perquè AppStore comptava amb un nombre poc important d’apps i només les endreçava per gèneres. (Imatge 1 a continuació)

A la segona fase apareix un menú superior a cada gènere d’aplicació amb tres opcions: “Top pagades”, “Top gratuïtes” i “Data de llançament”. “Top pagades” i “Top gratuïtes” es visualitzen segons de més a menys descarregades (descendent). A “Data de llançament” es poden trobar totes les novetats del gènere segons data de publicació, és a dir, les més noves es veuen primer. (Imatge 2 a continuació)

A l’actual i tercera fase, com s’han assolit varis milers d’aplicacions d’un sol gènere en concret, cal realitzar una classificació més eficient. Per tant, es crea un nou nivell de subgèneres. (Imatge 3 a continuació)

Per exemple, al gènere “Jocs” es mostra un segon nivell de subgènere de jocs: “Arcade”, “Simulació”, etc. i dins d’aquests s’arriba al següent subgènere.(Imatge 2 anterior)

La versió actual és la 2.1 i mostra millores interessants respecte a l’anterior. Per exemple, la possibilitat d’actualitzar totes les aplicacions a la vegada i la reducció del temps de descàrrega i instal·lació d’apps.

Al igual que passa amb iTunes, la icona també ha anat variant amb el pas del temps. Els principals logotips han estat els següents, tot i que n’hi ha més amb variacions mínimes segons la versió:

Evolució del Logo de l'AppStore

Evolució del logo de l’AppStore

D’altra banda, fent referència a dades empresarials, AppStore actualment compta amb 1,6 milions d’apps, més de 60.000 milions de descàrregues i ha assolit uns ingressos de 58 mil milions de dòlars i un benefici net de 13,6 mil milions en vendes a 28 de març de 2015. Des del seu llançament ha anat creixent sense parar, fet que s’ha vist clarament afavorit per l’augment de vendes de dispositius mòbils (sobretot iPhones). Xina és el mercat que més creix, però tal com es pot observar al següent gràfic EE.UU. segueix dominant el mercat:

Com a dades interessants, cal dir que les aplicacions més descarregades de la història mundial a l’AppStore són: Facebook, Facebook Messenger, Youtube, Instagram, Skype i WhatsApp Messenger, entre d’altres. Més concretament, els jocs més descarregats són: Candy Crush Saga, Fruit Ninja, Angry Birds i Subway Surfers.

Google Play

El seu origen es troba en el llançament d’Android Market el 22 d’octubre de 2008. A l’any 2010 es van introduir noves funcions i millores de l’aplicació, com el filtre de continguts i la reducció del temps de devolució (de 24-48 hores a 15 minuts). Un any després, es va desenvolupar una web de client, que permetia l’accés des del PC. Al maig d’aquell mateix 2011 es dóna a conèixer una nova organització de les apps: “Top Gratis”, “Top de Pagament”, “Tendències” i “Recomanacions”, i es redissenya la interfície. Cap a novembre, cal destacar l’aparició de Google Music Store. Al març de 2012 canvia de nom per Google Play.

Aquesta evolució va acompanyada d’una evolució del logotip, com es pot veure a continuació:

Evolució del Logo de Google Play

Evolució del logo de Google Play

Google Play té una interfície d’accés senzill, fàcil i ràpid a les aplicacions. Les aplicacions són creades a nivell mundial i valorades i puntuades pels usuaris d’Android. El menú consta de “Mostrat”, “Aplicacions”, “Jocs, “Cerca” i “Les meves descarregues”.

Al juliol de 2013 Google Play assolia els 50 mil milions de descàrregues i oferia més d’un milió d’aplicacions. Es pot afegir que Jocs i entreteniment són les categories estrelles de Google Play.

Per acabar, comparant Google Play i Apple Store, es troba que el primer supera en no de descàrregues al segon (casi un 60% més). Però, en quant a ingressos anuals, AppStore supera en un 70% a Play Store. Els gràfics següents mostren aquest fet:

Relació amb la Publicitat i les Relacions Públiques

Per part d’iTunes trobem iTunes Radio. “Marques com McDonald’s, Nissan o Pepsi han arribat a un acord amb Apple per introduir publicitat a iTunes Radio, tant en forma d’àudio com d’anuncis en vídeo.” En aquest servei s’hi emet un anunci d’àudio cada 15 minuts i un anunci de vídeo cada hora. Els vídeos salten quan l’usuari està més disposat a veure’ls, és a dir, al polsar per reproduir una cançó. Els àudios s’emeten en qualsevol moment, tant com en el cas anterior com entre dues cançons.

Cal destacar les estacions de ràdio que permet crear iTunes Radio, doncs estan adaptades i personalitzades. A més, no només les persones poden fer-ho, sinó que també les marques.

Tant mitjançant els vídeos, com els àudios, com amb les estacions de ràdio, s’aconsegueix un impacte personalitzat de la publicitat sobre l’usuari. Permet una fàcil segmentació del mercat i una focalització de continguts, amb la conseqüència d’una augment d’eficiència i eficàcia publicitària.

Fent referència a l’Appstore i Google Play, bàsicament cal destacar la possibilitat de comercialitzar i distribuir les apps pròpies de cada marca i la opció d’observar el comportament del mercat i les seves preferències. D’aquesta manera es crea contingut de marca i permet la segmentació del mercat, ajudant a la personalització. A més, cal tenir en compte la pròpia publicitat que fan les Stores a l’hora de posicionar les apps, destacar-les en l’inici, etc.

Fonts consultades

Presentació online

 

També l’enllaç directe al Prezi