Un model de negoci és el mecanisme que utilitza una empresa per generar ingressos i obtenir beneficis. Es tracta d‟una forma de fer negoci a traves de l‟aportació de valor i la satisfacció de les necessitats dels seus clients.
Amb l‟aparició d‟Internet i els canvis que aquest terme ha provocat s‟ha fet cada cop més popular i s‟han creat nous models de negoci basats en tecnologies innovadores.
Es tracta d‟un concepte estretament lligat al concepte d‟estratègia, és a dir, el model de negoci representa un instrument molt útil per a la gestió estratègica de les organitzacions que volen comercialitzar els seus productes a Internet. Així que el model de negoci és com una estratègia que els venedors creen per cridar l‟atenció del públic.
La Desintermediació
La desintermediació és una tècnica de model de negoci. Permet desenvolupar les funcions fonamentals d‟una distribució comercial eliminant o reduint la cadena de distribució i és possible gràcies a Internet. Per tant, els compradors poden comprar directament del fabricant coneixent el seu preu des del principi sense passar pels intermediaris, és a dir, els distribuïdors, i així pagar menys pel producte de forma interactiva des de la seva llar.
L’eliminació de distribuïdors no vol dir que no siguin importants, sinó que la seva desaparició en algunes empreses provoca que aleshores elles mateixes s’hagin de fer al càrrec de la distribució. Els fabricants poden assumir aquestes funcions només si col·laboren amb d‟altres empreses a l’hora de emmagatzemar, transportar i entregar al consumidor el seu producte correctament.
Aquesta activitat comunicativa la podem trobar en els grans buscadors com Google, YouTube, Yahoo, entre altres. Aquestes conegudes webs són tan populars gràcies a l’elevada quantitat de visites dels seus usuaris. Alguns dels models de negoci basats en la publicitat són els banners, anuncis clacificats i publicitat per email.
Font: Material propi
Models de negoci basats en el comerç virtual
Font: YouTube
Models de negoci basats en la prestació de serveis
Els serveis de pagament són els marginats d’Internet a causa de la quantitat de serveis gratuïts que hi ha a la xarxa. La gent s’ha acostumat a no pagar pel contingut. Tot i que hi han excepcions com per exemple les pàgines oficials d’algunes celebritats que per formar-ne part has d’estar subscrit i pagar mensualment per poder veure el contingut o també les plataformes e-learning, un espai virtual d’aprenentatge a distància amb “aules virtuals” en les que tens interacció amb els tutors i els alumnes i intercanvi d‟arxius entre altres coses.
Subscripció de Serveis Premium i Freemium. El servei Premium és un tipus de servei de pagament mensual o anual útil pels usuaris perquè disposa d‟un contingut amb un valor addicional que si realment els usuaris els interessa estaran disposats a pagar.
D‟altra banda el servei Freemium també està relacionat amb el Premium però el seu contingut és gratuït però no és tan avançat com els de pagament. És una forma de fer negoci que s‟està aplicant cada cop a més pàgines web. El què es fa és introduir-te una part del contingut de la pàgina gratuïtament perquè si t’interessa et subscriguis a la pàgina per tal de poder gaudir dels serveis Premium de la pàgina.
Font: Material propi
Models de negoci basats en la Comunitat i el P2P
Aquets models de negoci tenen a veure amb el concepte web 2.0 que ha fet possible el funcionament en comunitat a Internet entre els usuaris de forma que han aparegut innovacions que estan tenint tan èxit com són les xarxes socials. Però també a donat lloc al anomenat “Peer to Peer” (P2P) es tracta del intercanvi de fitxers entre usuaris i les descarregues.
El crowdfounding o P2P és un procés circular. Es tracta d’un finançament de forma col·lectiva on moltes persones aporten diners i ofertes finançant iniciatives de altres persones o organitzacions sense tenir que formar part de la empresa o institució concreta tot de forma virtual per Internet. A partir de una idea el crowfounding es posa en funcionament i aquestes persones que col·laboren realitzant diferents aportacions quan el projecta funcioni aquests inversors obtindran beneficis. Un exemple és Amazon.
Font: Crowdfunding
Models de negoci relacionats
En l’evolució d‟Internet juguen un paper molt important els nou models de negoci que van sorgint perquè son els que impulsen que aquesta xarxa segueixi creixent i millorant la forma de fer negoci de les empreses. Però a part de l’ordinador hi han més tecnologies com els telèfons mòbils, els i-pods, la televisió i les tablets que actualment permeten que ens puguem connectar a Internet a través d‟aquets aparells i aquesta integració d’Internet en altres tecnologies ha fet que apareguin altres nous models de negoci com les aplicacions i la geolocalització.
Font: aplicacions
Webgrafia i bibliografia
Novmarketing. (2015). Desintermediació https://novmarketing.wordpress.com/2011/01/28/intermediacion- desintermediacion-y-reintermediacion-del-comercio-electronico/
Wikipedia. (2015). Modelo de Negocio. https://es.wikipedia.org/wiki/Modelo_de_negocio
(PDF) Nuevos modelos de negocio en la era digital. Consultat 27 d‟Octubre de 2015 des de http://www.dosdoce.com/upload/ficheros/noticias/201409/modelos_de_negocio_pd f.pdf
Wikipedia. (2015). Publicitat. https://ca.wikipedia.org/wiki/Publicitat
Google Adsense. Consultat al 30 d‟Octubre de 2015 des de https://support.google.com/adsense/answer/9712?hl=es
Infoautonomos eleconomista. (2015) Ideas de negocio i Modelos de negocio en internet. http://infoautonomos.eleconomista.es/ideas-de-negocio/modelos-de- negocio-en-internet/
Wikipedia. (2015). Anuncios clasificados. https://es.wikipedia.org/wiki/Anuncios_clasificados
Wikipedia. (2015). Agregador. https://es.wikipedia.org/wiki/Agregador
Loogic. (2015). Models de negoci en internet. http://loogic.com/modelos-de- negocio-en-internet/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.