Què és un Community Manager ?
Per entendre la figura del Community Manager (CM) o gestor de comunitats primer hem de saber a què fa referència aquest terme. Cal saber que no existeix una definició única i tancada de CM sinó que pot definir-se de diferents maneres. Un exemple d’això el trobem al web termcat.cat que ens dóna quatre formes vàlides de definir a un gestor de comunitats. La figura de CM és tan complexa que ni els propis professionals del sector es posen d’acord a l’hora definir-la:
“Es el responsable de la comunidad online que se crea en torno a un producto o una empresa” Jose Manuel Antoral, Social Media Strategist.
“El CM es, sobre todo, la voz de los usuarios en la empresa y los oídos de la empresa en la redes sociales” Dovidena del Campo, Social Media Manager.
“Un profesional con la habilidad de comunicar de forma coherente y organizada en redes sociales” Pedro Rojas, expert en gestió de comunicació online.
“Un profesional que escucha en el diván de Hootsuite y Google lo que se dice de una empresa, contacta con el responable y da respuesta” Laura Rodríguez, CM d’Alsa.
Com podem observar existeixen multituds de definir aquest terme. No obstant, en el següent vídeo fet per l’IEBES Bussines School s’explica de manera clara i senzilla en què consisteix aquesta figura.
Community Manager = Community Developer ?
Sovint la gent tenedix a confondre aquests dos conceptes pensant que són el mateix. El fet és que són dues figures diferents i duen a terme tasques diferents. En el següent vídeo, que DCM Team va crear per la “Fundación para los Estudios Internacionales” és contraposen els conceptes de Community Manager i Community Developer. D’aquesta manera, entendrem en què consisteix el paper del CD i en què es diferencia del CM.
Evolució de la figura del Community Manager
Malgrat que tendim a pensar que la figura del CM és una figura que ha nascut recentment, el paper de CM ja existia abans de l’expansió d’Internet. Inicialment, abans del gran boom d’Internet, el que actualment coneixem com a Community Manager era l’encarregat d’administrar els blogs de l’empresa i responia els mail. Per aquest fet, la seva feina no era considerada ni com un càrrec dins l’empresa. A partir de 1996, però, gràcies a l’expansió i normalització d’Internet i al naixament de les xarxes socials virtuals, la figura del CM comença ha adquirir protagonisme dins l’empresa fins al punt de convertir-se en una de les figures més importants d’una empresa. Així doncs, veiem com la figura del gestor de comunitats neix d’una cosa tant simple com la llei de l’oferta i la demanda. A partir de 1996 Internet comença a oferir noves possibilitats i, per tant, les empreses tenen noves demanes laborals.
Una de les principal característiques de l’evolució d’un CM és que l’evolució es constant. És a dir, les funcions d’un gestor de comunitats no estan determinades sinó que van canviant amb el temps. Aquesta evolució constant es deu a l’àmplia gamma de necessitats que sorgeixen en els usuaris gairebé diàriament i a la necessitat d’innovar per tal d’oferir continguts que sedueixin als usuaris i aconsegueixin marcar la diferència amb la competència.
Funcions d’un Community Manager
- Crear relacions estables amb els clients: Convertir als usuaris en “amics” per acabar-los convertint en clients.
- Escoltar i atendre a la comunitat: El CM ha d’aconseguir resoldre els dubtes que els usuaris puguin tenir.
- Crear i compartir continguts: Tothom pot crear i compartir un contingut. La tasca del CM és aconseguir crear un contingut que aporti valor als usuaris.
- Identificar als prescriptors: Trobar a aquells usuaris que estan disposats a defensar la teva marca per tal de realitzar accions destinades a augmentar el seu grau d’afiliació.
- Monotorització de continguts: Mesurar l’impacte que han tingut les publicacions amb l’objectiu d’identificar quins continguts funcionen millor a cada una de les xarxes de l’empresa.
Aquestes són les funcions que realitza un CM a nivell general dins d’una empresa. En el següent vídeo, la Community Manager Elena Sacoe explica, de primera mà, com es el dia a dia d’un CM i la formació necessària per ser-ho.
Com heu pogut veure, durant el vídeo fa referència a alguns programes que utilitzen els CM i que pot ser interessant, no només pels CM, conèixer-los. En primer lloc parla de Bitly, una eina molt interessant. Bitly ofereix la possibilitats de reduir un URL, facilitant d’aquesta manera l’ inserció de links en tweets, per exemple. L’altre gran possibilitat que ofereix és la de generar estadístiques a partir dels clics a cada link, d’aquesta manera sabem quin contingut ha agradat més a la gent. Un altre programa a destacar és Hootsuite. Aquest programa permet administrar diverses xarxes socials a la vegada i programar publicacions, d’aquesta manera no és necessari que les publicacions es facin al moment sinó que ja estan programades. Un altre programa similar és TweetDeck. En aquest cas, però, només permet gestionar Twitter.
Community Manager: possible sortida laboral pels periodistes?
La difícil situació laboral que estem vivint està obligant a reinventar-se. En una professió com el Periodisme es viu una situació on el periodista ja es capaç de fer més que redactar notícies. A més, les noves necessitats laborals han propiciat que tinguin un gran domini de les xarxes socials. A jutjar per les funcions que han de dur a terme els Community Managers no és descartable que un periodista pugui assumir-les sense problema ja que durant la formació que reben els periodistes s’imparteixen molts dels coneixements necessaris per realitzar la tasca d’un gestor de comunitats. Així doncs, malgrat que les finalitats d’uns i altres no siguin les mateixes, s’obren noves oportunitats per als periodistes dins el món de la gestió de comunitats online.
Webgrafia
- Eduardo Martinez Fuestero. (2013). Qué es un Community Manager y cuáles son sus principales funciones en la empresa. Consultat 1 novembre 2015, des de http://comunidad.iebschool.com/iebs/general/que-es-un-community-manager/
- Lara Macip. (2011). Historia del Community Manager. Consultat 31 osctubre 2015, des de https://pleaseretwitt.wordpress.com/2011/03/26/historia-del-community-manager/
- Community Manager vs Community Developer. (2013). Consultat 1 novembre 2015, des de http://tv.elemprendedor.ec/community-manager-vs-community-developer/
- Tania Lucía Cobos. Y surge el Community Manager. Consultat 1 novembre 2015, des de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/varia2parte/15_Cobos_V75.pdf
- Claudio Russo Inácio. (2015). Qué es un Community Manager – La guía jamás contada. Consultat 2 novembre, des de http://claudioinacio.com/2015/09/08/que-es-un-community-manager/
- Wikipedia. (2015). Gestor de comunitats en línia. Consultat 2 de novembre, des de https://ca.wikipedia.org/wiki/Gestor_de_comunitats_en_l%C3%ADnia
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.