Vivim en un món, en el qual, la tecnologia ha evolucionat molt en els darrers anys. I per tant, s’han anat creant aparells que constitueixen noves maneres d’interactuar amb l’univers digital. Possiblement fa deu anys, érem incapaços d’imaginar que podríem parlar-li al nostre telèfon, o que podríem interactuar amb una videoconsola a través de gestos. Ara, aquestes noves maneres d’interactuar estan tan integrades en les nostres vides que ja només podem preocupar-nos en la seva evolució.

Interacció persona-ordinador

Com no podia ser d’altra manera hi ha una ciència que estudia la relació humana amb la tecnologia, es coneix com a IPO. Aquesta presta molta atenció a l’estudi d’aquells elements tecnològics que permeten la interacció de l’usuari amb l’aparell en qüestió, és a dir, els dispositius d’entrada i de sortida. Uns dispositius que constitueixen el que es coneix com a interfície d’usuari, el que vindria a ser l’espai que hi ha entre components (usuari i equip).

D’interfícies hi ha de dos tipus: les gràfiques i les de línies. En la següent fotografia podeu veure la diferència entre ambdues:

La primera com podeu veure és molt més senzilla d’utilitzar perquè l’usuari pot reconèixer visualment la informació gràcies a les icones o els diagrames. En el cas de la segona, és la més bàsica de totes, però també és més complexa d’entrendre. Simplement l’entrada que li dóna l’usuari és a través del teclat i la resposta que rep també, és purament textual a través de la pantalla. Però aquestes han evolucionat, fins a quin punt? Doncs fins al punt que ara parlem d’interfícies gestuals, és a dir, totes aquelles que utilitzen dispositius d’entrada que capten els gestos, moviments o accions de diferents parts del cos. Veiem un exemple.

Interfície gestual

Interfície gestual // Imatge extreta de: www.pcworld.com.mx

 

 

 

 

 

 

 

 

 Una nova forma d’interactuar amb el món digital

L’època actual es distingeix per l’evolució d’aquests dispositius, així com la seva presència en la manera d’intercanviar informació amb el món digital. De fet, podem comprovar que moltes de les activitats quotidianes dels éssers humans es veuen reemplaçades per aplicacions digitals o per noves maneres d’interacció digital. Aquesta reforça la comunicació entre informació i persona.

Dit això, passem a veure a través d’exemples, com aquestes noves formes d’interacció se sustenten també en diversos canals de comunicació o d’emissió de informació. Per exemple, comencem amb les noves maneres que tenim per interactuar a través de la veu. Un exemple que tothom coneix és el dispositiu d’Iphone, la Siri. Es tracta d’un dispositiu de reconeixement de veu que et permet utilitzar aquesta per a no escriure. Anem a veure exactament com funciona en el següent vídeo.

En aquest cas, el vídeo ens explica com s’activa l’assistent de veu en un model d’IPhone 4s. D’aquests nous tipus de dispositius de reconeixement de veu, també hi ha el dictat automàtic que té la mateixa funció que la Siri però la resposta és visual, a través del text i no de veu i visual com en el cas de la Siri.

Interactuar amb un aparell a través de la veu és una de les novetats més sorprenents dels darrers anys. Tot i el progrés en aquest camp, hi ha altres maneres d’intercanviar informació amb els dispositius, per exemple, a través del tacte.

Segur que tothom a sentit a parlar del concepte de pantalla tàctil, un dels mètodes d’interacció que cada cop utilitzem més amb tot tipus d’aparells electrònics. Sense anar més lluny, els nostres mòbils, tablets, fins i tot, els ordinadors incorporen aquest sistema. Amb prou feines en cinc anys, les pantalles tàctils han redefinit la forma d’interactuar amb la tecnologia, una relació de contacte que deixa un buit ara al control gestual i suposa una nova amenaça per la supervivència del ratolí de sobretaula, una espècie ja en perill d’extinció. Precisament el ratolí s’ha vist immers en un procés d’evolució per tal de conservar la seva existència, donant pas a dispositius més sofisticats com l’Airmouse.

En aquest vídeo podeu veure com funciona aquest nou tipus de ratolí, l’Airmouse, i també podeu saber com es va crear. L’Airmouse vindria a ser com dispositiu que es connecta als lligaments de les mans i els dits, i que funciona a través d’una tecnologia làser.

Fins i tot, avui en dia, s’han creat dispositius com l’Skinput, un projector d’imatges sobre la pell que converteix el nostre cos en una pantalla tàctil. L’Skinput vindria a ser una cosa així.

Si abans dèiem que les interfícies gestuals han revolucionat la manera d’intercanviar informació amb la tecnologia, aquesta explicació eludeix a una sèrie de dispositius nous que especialment han entrat amb força en el sector dels videojocs. La videoconsola Wii va ser de les primeres a revolucionar el món dels jocs digitals per la seva interacció gestual amb l’usuari. Ara, altres tecnologies com la Kinect estan guanyant força. Aquest accessori de les videoconsoles XBOX ens permet jugar sense la necessitat d’utilitzar un comandament. I perquè ho podem fer això? Doncs perquè aquest sistema està format per una sèrie de càmeres i sensors que reflecteixen els nostres gestos per executar les accions del joc. Veiem de què es tracta.

I finalment arribem al camp visual amb les Google Glasses, possiblement l’aparell que més ha donat a parlar per la gran utilitat que té. Les Google glasses, invent del gegant tecnològic Google, són unes ulleres que augmenten la realitat i que es troben connectades al telèfon mòbil mitjançant Wifi o Bluetooth. Aquestes Google Glasses permeten fer fotografies, enregistrar vídeos o fer de GPS. Estan fixades sobre una muntura que incorpora una pantalla, un micròfon i un altaveu

Webgrafia

  1. Sistemas Interactivos e Interacción Persona Ordenador. (2013). Consultat 31/10/15 des de http://www.aipoblog.es/2013/01/sistemas-interactivos-e-interaccion.html
  2. Mireia Ribera Turró. (2015). Evolución y tendencias. Interacción persona ordenador. Consultat 31/10/15 des de https://cavuahg8.wordpress.com/2015/03/12/nuevas-formas-de-interaccion-usuario-interfaz/
  3. Àngel Jiménez de Luiz. (2014). HP se inventa una nueva forma de interactuar con el PC. Consultat 31/10/15 des de http://www.elmundo.es/tecnologia/2014/11/06/545b84dd268e3ecf4a8b456c.html
  4. Nacho Palou. (2012). Interactuar con el móvil más allá de la pantalla táctil. Consultat 1/11/15 des de http://www.microsiervos.com/archivo/tecnologia/interactuar-movil-mas-alla-pantalla-tactil.html
  5. Yusef Hassan Montero. Elementos de la IPO: diseño, personas y tecnología. Consultat 2/11/2015 https://www.exabyteinformatica.com/uoc/Informatica/Interaccion_persona_ordenador/Interaccion_persona_ordenador_(Modulo_2).pdf
  6. Francisco Tosete. (2012). El futuro de la interacción gestual según Microsoft Research. Consultat 2/11/2015 des de http://www.tentandote.com/2012/10/27/el-futuro-de-la-interaccion-gestual-segun-microsoft-research/