Quatre raons per crear el teu propi bloc
Hi ha qui defensa que els blocs ja han passat a la història. Molts usuaris d’internet els consideren una plataforma antiquada, desfasada, que ha quedat eclipsada per l’efervescència de xarxes socials com Twitter, Facebook o Instagram. Però, lluny de certificar la seva defunció, les últimes dades mostren un clar creixement de les eines que permeten dissenyar-nos el nostre propi espai web.
Les estadístiques demostren que els blocs són complementaris a la resta de xarxes socials. Molts bloggers han obert un compte a Twitter perquè saben que projectar els seus continguts a la xarxa és més senzill si fan un ús adequat de les eines que tenen a la seva disposició. No es tracta, doncs, que una plataforma en substitueixi a una altra: totes poden conviure i retroalimentar-se, ajudant a augmentar la difusió dels continguts que generem com a usuaris.
Però que la coexistència sigui possible no demostra la utilitat dels blocs. Així doncs, per què és interessant obrir-ne un? Hi ha quatre raons fonamentals.
-
Disposar d’un espai propi a internet
Els blocs són un excel·lent aparador a la xarxa. Disposem d’un espai únic per a publicar-hi reflexions, informacions, crítiques, opinions… Dependrà de la qualitat dels nostres continguts l’abast i la incidència que tinguem (enllaç 4). En el cas dels comunicadors, generar un espai ben treballat estèticament i amb informacions d’interès projecta una imatge professional que ens pot ajudar a donar-nos a conèixer.
-
Crear marca personal
Com apuntàvem en la raó anterior, els blocs són una eina de projecció personal (i, per extensió, professional). Ens faciliten les eines necessàries per a posicionar-nos a la xarxa i construir un relat sobre nosaltres mateixos a partir dels continguts que compartim.
-
Teixir una xarxa virtual de contactes.
Els blocs són un espai de concurrència de coneixement. Nosaltres compartim continguts, però altres usuaris amb interessos similars als nostres també hi diuen la seva. D’aquesta manera, entre tots obrim un espai de reflexió, tenim accés a nova informació, rebem el feedback que genera allò que publiquem i articulem un grup d’interès entre persones que compartim passió, professió o afició per alguna temàtica en particular.
-
Treballar l’estil per la via de l’autoaprenentatge.
Els blocs ens obliguen a fer un exercici de gimnàstica estilística. Hem d’escriure continguts que siguin d’interès per als nostres lectors i, al mateix temps, treballar adequadament la interfície per projectar una imatge adequada al missatge que donem. Això requereix una feina estimulant i ens obliga a exercitar els nostres coneixements com a comunicadors.
El professor Ramón Salaverría, de la Universitat de Navarra, explica en el següent vídeo la utilitat dels blocs i la seva complementarietat amb la resta de plataformes:
Quatre eines per a fer el teu propi bloc
Al punt anterior hem parlat de perquè resulta interessant obrir un bloc. Ara bé, per un comencem? Com l’hauríem de crear? A continuació exposem les cinc millors eines per crear el teu propi espai web.
És la plataforma més utilitzada, especialment per aquells que s’acaben d’incorporar al món dels blocs. La raó? Ofereix pràcticament tots els serveis de manera gratuïta i és molt senzill d’utilitzar. Blogger depèn de Google i això permet als usuaris de Gmail o Google+ vincular els seus continguts i treballar en xarxa.
La plataforma ofereix una gran versatilitat, però també presenta algunes limitacions: no s’hi poden instal·lar plugins, només permet carregar fins a 2 gigues d’imatges i altres continguts multimèdia, i limita a 10 el número de pàgines fixes de l’espai web. La senzillesa comporta sempre que es perdi nivell de perfecció i, per això, els usuaris més avançats prefereixen altres plataformes, com WordPress.
L’enginyer Informàtic i usuari de Blogger, Javier Muñiz, ens explica els avantatges d’aquesta plataforma i com introduir-nos-hi en aquest vídeo:
És una plataforma en ple procés de creixement, cada cop més utilitzada per usuaris que, després de topar-se amb les limitacions de Blogger, opten per dissenyar un espai web més complet. WordPress ofereix milers de plugins per augmentar la seva funcionalitat, una optimització SEO de qualitat, una gran quantitat d’interfícies fàcilment personalitzables i un control total dels teus arxius. Al mateix temps, és una plataforma plural: ofereix una excel·lent administració d’usuaris i això permet que es converteixi en una eina de treball en xarxa amb diversos editors.
Ara bé, el nivell de perfecció que et permet assolir WordPress també requereix un esforç major per part de l’administrador. Els blocs sovint són un instrument al qual no podem dedicar tot el temps necessari i, per aquest motiu, alguns usuaris prefereixen eines més senzilles de gestionar. A més, WordPress ofereix molt pocs serveis de manera gratuïta i cal pagar pel hosting i el domini.
L’informàtic i impulsor de Emprendiz, Pablo Alba, explica en el següent vídeo com crear un bloc funcional amb WordPress en només mitja hora:
Blogger i WordPress són les dues eines més conegudes i més utilitzades a l’hora de crear un bloc. Decidir-se entre una o l’altra no sempre és fàcil i depèn de les preferències de cada usuari. En aquesta infografia les comparem a partir d’una sèrie d’ítems que cal tenir en compte perquè el nostre bloc funcioni adequadament:
Queda clar, doncs, que l’opció més professional és WordPress, però que la més pràctica i apte per a tots els usuaris és Blogger.
A diferència de les dues plataformes anteriors, Marquee té un concepte completament diferent. Si Blogger i WordPress intenten facilitar eines als usuaris perquè creïn una interfície pròpia, Marquee n’ofereix de predeterminades escassament personalitzables. L’administrador està limitat: només pot editar textos i imatges.
Marquee vol ser una plataforma molt simple, que es limiti a oferir a l’usuari un aparador àgil per a publicar els seus continguts de manera ràpida. No hi ha marge per articular un espai web personalitzat, però és una eina ideal per als qui no tenen ganes de complicar-se la vida.
El concepte és similar al de Marquee, però no té el mateix grau de simplicitat. Ghost també està pensat per ser una eina de publicació àgil de continguts que no requereixi una gran dedicació als aspectes de la configuració i el manteniment, però no descuida aquest terreny. És una plataforma nascuda el 2013 i encara està evolucionant, però el seu software simple i, al mateix temps, modelable ha seduït a molts usuaris. Els seus creadors diuen que substituirà WordPress, però experts en la matèria com Antonio Cambronero apunten que encara ha de seguir perfeccionant-se.
Fes el pas!
No tens excusa. Obrir un bloc és una gran oportunitat per a algú amb ganes de créixer en el món de la comunicació. És un aparador per donar-te a conèixer, per posar-te en contacte amb persones que comparteixen interessos amb tu i per exercitar-te en el camp digital i en el de l’escriptura. Obrir-te a aquest món és, a més, un pas que pots donar sense obstacles perquè al nostre abast hi tenim eines fàcils d’utilitzar i adaptades a les necessitats i aspiracions de tots els usuaris.
Bibliografia
Marketing Guerrilla (2016). WordPress blog o blogger: por qué tarde o temprando tendrás que pasarte. Consultat 3 abril 2016 des de
OBS EDU (2016). España aumenta el número de usuarios activos en redes sociales en 2014 y llega a los 17 millones. Consultat 3 abril 2016 des de
PC Actual (2016). Plataformas para crear un blog con clase. Consultat 3 abril 2016 des de
Probando Mundo (2016). Benefecios de tener blog (Personal Branding). Consultat 3 abril 2016 des de
http://probandomundo.com/2013/11/12/beneficios-tener-blog-personal-branding/
Soy Bloguero (2016). WordPress o Blogger: ventajas y desventajas. Consultat 3 abril 2016 des de
http://www.soybloguero.com/wordpress-o-blogger-ventajas-y-desventajas/
Theme Yourself (2016). Por qué crear un blog. Consultat 3 abril de 2016 des de
http://es.themeyourself.com/por-que-crear-un-blog/
Veinte Minutos (2016). Los 10 blogger con más audiencia. Consultat 3 abril 2016 des de
http://blogs.20minutos.es/amorin/2007/12/21/los-10-blogger-con-maas-audiencia/
Wikipedia (2016). Ghost (Blogging Platform). Consultat 3 abril 2016 des de
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.