L’online és un dels mitjans més utilitzats per a la publicitat. Això ha portat a la inserció de publicitat en quasi totes les pàgines web, xarxes socials i inclús aplicacions. Es busquen noves maneres de cridar l’atenció dels públics i crear publicitat dinàmica i adequada pels nous mitjans.

Actualment, les marques necessiten noves maneres de crear imatge de marca i de fomentar el seu reconeixement en els consumidors. D’aquí ha nascut la publicitat en videojocs i l’advergaming.

Advergaming

L’advergaming és la pràctica de crear videojocs per fer publicitat d’una marca, servei o producte d’una manera original, diferent i entretinguda.

El terme “advergame” va ser creat per Anthony Giallourakis, el gener de l’any 2000. Tot i així la publicitat ja portava uns anys activa en els jocs online i videojocs. Podem distingir quatre etapes de la història de l’advergame:

  1. Creació de jocs promocionals (1982-1984): en els seus inicis, els jocs van ser
    ag1137

    Videojoc Star Trek de Sega (1982)

    utilitzat com a estretègia per promocionar pel·lícules. L’any 1982 es va llançar al mercat Tron, basat en la
    el·lícula de Diseny. En aquest mateix any Sega va crear Star Trek per impulsar el llançament de la pel·licula Star Trek II: La ira de Khan.

  2. Aparició de les marques i antecedents dels advergames (1984-1995): la industria va començar a oferir jocs més complexes i això va atraure les marques, les quals van començar a situar els seus logotips en les pantalles dels jocs, majoritariament en jocs esportius.
  3. Professionalització dels advergames (1995-2001): començen a crear-se empreses especialitzades en advergames. Una de les primeres va ser BrandGames que va treballar amb grans marques com Coca-Cola. L’any 1999 una companyia anomenada Adaboy va presentar la USPTO una patent per crear publicitat dins dels jocs.
  4. Maduresa de l’advergame (2002-2009): a començaments del 2002 es va crear l’empresa Massive Incorporated, dedicada a la gestió d’emplaçament de publicitat en jocs online. Des del 2003 la indústria de l’advergame segueix creixen degut a la seva eficàcia com a estratègia publicitària i de màrqueting.

L’advergaming el podem classificar en tres tipus:

  • advergaming associatiu, és aquell que associa el producte amb l’estil del joc.
  • advergaming il·lustratiu, és el que mostra el producte en el context del joc, com si el videojoc fos un aparador.
  • advergaming demostratiu, el qual aprofita el videojoc per fer una mostra del producte.

Podem trobar moltíssims exemples de advergames realitzats, aquí trobem alguns dels exemples més destacats:

EGA Master Tool Game

EGA-Master-Tool-Game-Audios.jpg

Logotip del joc EGA Master Tool

Amb aquest vídeo joc creat per l’empresa EGA Master, fabricant d’eines industrials, els nens i adults aprenen com utilitzar les eines professionals de l’empresa.

Amb aquest joc l’empresa està oferint un valor afegit als seus productes aconseguint ensenyar que existeixen altres eines que no coneixem i aconsegueix que els usuaris interactuïn amb la marca i la recordin positivament.

Magnum Pleasure Hunt

Aquest advergame creat per Magnum és probablement el causant de què a principis de 2011 la paraula advergame es poses de moda. Va obtenir uns resultats impressionants, arribant a més de 7 milions de jugadors i aconseguint que juguessin una mitjana de 5 minuts.

The Scarecrow

The Scarecrow va ser realitzat per la cadena de restaurants Chipotle l’any 2013 i a més de l’advergame descarregable des de l’App Store, també van realitzar un vídeo promocional a Youtube. El joc consisteix a evitar que el món s’ompli de menjar brossa transportant menjar 100% natural.

Els resultats van ser espectaculars, el curt d’animació va obtenir 6.5 milions de visualitzacions en menys de dues setmanes i l’aplicació va aconseguir més de 250 mil descàrregues al cap de 4 dies del seu llançament.

Com a subcategoria de l’advergaming es va crear el Virtual World Advertising, és a dir, publicitat introduïda dins del context dels mons virtuals com Second Life o Habbo. Aquesta categoria també la podríem classificar dins de la Publicitat In-Game o publicitat dins de vídeo jocs.

Publicitat In-Game

Podem definir la publicitat In-Game com la publicitat que apareix en l’escenari dels videojocs. Podríem dir que és la transformació del Product Placement amb la diferència que també hi participen continguts descarregables, objectes interactius, missions del joc promocionades per marques, entre altres.

1461955_10201293001823452_1687711726_n

Exemple de publicitat en videojocs.

També podem trobar l’anomenat BTL advergaming en el qual la publicitat s’introdueix dins dels videojocs i el seu ànim comercial queda més a la vista. Una de les maneres més habituals sol ser convertir la marca en un superheroi protagonista de l’aventura.

A més en la publicitat In-Game també podem trobar la publicitat “Above the Game”, terme tret de la Publicitat Above the Line. És la publicitat que podem trobar “per sobre” del videojoc una vegada començada la partida però no interactua directament amb els personatges del joc. Podria ser publicitat Above the Game per exemple: les panatlles de càrrega, la pantalla d’inici del joc, el menú d’inici on es carrega la partida, inclús, publicitat que pot aparèixer de manera intrusiva i parar el joc per mostrar un pop-up o un spot.

Principals avantatges de l’advergaming

  • No és publicitat intrusiva, ja que és el mateix usuari que decideix jugar.
  • Aporta un valor afegit; diverteix, entretén i, generalment, s’obtenen recompenses materials com descomptes, regals, etc.
  • No existeix la temporalitat, ja que sempre està disponible.
  • És un format molt viral.
  • És una eina molt eficaç per fidelitzar als usuaris i crear una comunitat online molt participativa.
  • Sol proporcionar un alt retorn de la inversió.

En conclusió

Avui en dia respirem publicitat, en el nostre dia a dia consumim més publicitat de la que ens imaginem. Les marques continuament estàn buscant noves maneres de atraure els consumidors i fidalitzar els seus clients, d’aquesta manera sorgeixen noves formes de publicitat cada dia.

La publicitat en els jocs, s’ha convertit en un dels mitjans més potents per a les marques i és una gran oportunitat per a la innovació.

Presentació Online

Feu clic aquí per veure la presentació.

Webgrafía