Com bé sabem, la majoria dels mitjans de comunicació tradicionals com la televisió, la ràdio i els periòdics, han estat capaços de crear un vincle amb Internet i han generat un aliatge tecnològic molt gratificant per al conjunt de la societat. Però si de tots aquests mitjans hem de seleccionar un que va aprofitar beneficiosament aquesta oportunitat per projectar-se amb mes força va ser la ràdio. Podem dir amb fermesa que la ràdio online ha estat i està sent un gran salt tecnològic i una oportunitat que podem i hem d’aprofitar.

Que és?

La ràdio online o la també anomenada ràdio per Internet són termes equivalents que s’usen per referir-se al procés de transmetre so a través d’Internet.

Aquest procés consisteix en la transmissió d’àudio dotat de les característiques pròpies del mitjà radiofònic (tals com el seu guió el seu so i el seu llenguatge) a través de la xarxa mitjançant streaming. 

Foto 1. Núvol de continguts streaming

L’ streaming és un servei que ofereix la possibilitat de distribuir recursos multimèdia (text, àudio, vídeo) mitjançant l’ús d’una xarxa d’ordinadors en temps real, és a dir, l’usuari pot consumir el producte al mateix temps que ho està descarregant.

Historia i evolució.

“Internet Talk Ràdio”, va ser la primera estació de radio online, va ser desenvolupada per Carl Malumud  l’any 1993. Aquesta nova estació es caracteritzava perque usava una tecnologia anomenada MBONE (IP Multicast Backbone on the Internet).

Dos anys mes tard, al febrer de 1995, va sorgir la primera estació de ràdio exclusiva per internet de temps complet, anomenada Radi HK, va ser creada per Norman Hajjar i el laboratori mediàtic Hajjar/Kaufman New Mitjana Lab, una agència de publicitat situada a Marina del Rei, Califòrnia. Aquesta emissora emetia metent de bandes independents. Després, Radio HK va ser convertit a un dels servidors originals de RealAudio.

Actualment, algunes d eles estacions de radio online utilitzen la tecnologia de serveis web que ofereixen proveïdors com Live365 (és un lloc web de radio online on els membres tenen la possibilitat de crear la seva pròpia emissora de radio online o escoltar la de la resta d’usuaris.)

Foto 2. Logo Live365

A Amèrica del Sud la primera estació de radio online va ser Cool Ràdio que emetia des de Mèxic. Aquesta estació va començar les seves transmissions en el 2000 i va ser creada i dirigida per Benny Aharonov, Marcos Bucay i Ilan Arditti.

L’any 2003, Windows va llançar Windows 2003 server, un sistema que permetía la possibilitat que milers d’oients puguin connectar-se a una transmissió única, en forma estable i amb una  qualitat de so que arribava fins a 128 kbps, la qual cosa igualava la radio FM tradicional.

A partir de finals del 2004, l’ús de streaming  d’àudio s’ha anat declinant a favor del Podcast, un mètode basat sobre RSS (Really Simple Syndication, un format XML per compartir contingut a la web). Els podcast no són més que una forma de fer programes de radio descargables (àudio sota demanda) es a dir, accés a continguts de caràcter multimèdia de forma personalitzada oferint la possibilitat de sol·licitar i visualitzar un programa concret al moment exacte que el teleespectador ho desitgi.

Utilitat dins el món publicitari.

Aquest tipus de mitjà de comunicació es de gran utilitat per a la publicitat perque:

Foto 3. Persona retransmitint en directe

No fa falta disposar d’una llicència 

A Internet no cal demanar permisos, sol·licituds o llicències de transmissió. Tampoc fa falta pagar diners per aconseguir una concessió o recomprar una freqüència determinada.

Té cobertura Mundial

Temps enrere no era una tasca gens fàcil escoltar ràdios d’altres països aliens al nostre. Tènies que buscar la forma adequada de posicionar la teva antena amb la finalitat de poder sentir transmissions en un altre idioma.

La ràdio online va ser la responsable de posar fi a aquest problema. D’aquesta manera tot és molt més fàcil, et connectes a Internet i no tens cap tipus de problema, pots gaudir d’infinites ràdios a la teva disposició, sense pauses, sorolls o interferències.

Foto 4. Mapa de cobertura mundial

Per aquest mateix factor molts dels oients d’aquest tipus de ràdio són persones les quals el seu país els hi queda lluny del de residència i és la seva forma de saber el que està passant allí a temps real.

Es pot transmetre des de qualsevol lloc

Gràcies a la ràdio online podem transmetre i rebre des de qualsevol lloc on tinguem una connexió a internet i un ordinador.

Aquesta possibilitat la converteix ideal per transmissions mòbils, encara que poques ràdios fan ús d’aquest avantatge. Pots anar-te a una activitat o roda de premsa, connectar-te a Internet i manar tranquil·lament el senyal a la teva emissora i que ells la treguin a l’aire.

Té uns costos baixos de producció

La ràdio en línia és considerablement més econòmica. En comparació a l’alt cost que suposaria un estudi a causa dels equips d’àudio, els transmissors i els costos de la freqüència, amb la ràdio online només ens fa falta un ordinador i un micròfon connectats a una xarxa, per poder dur a terme les accions radiofòniques.

Es pot segmentar en audiències específiques

Les ràdios online ens donen la possibilitat segmentar més nostra audiència i fer una programació més orientada i personalitzada als seus respectius oïdors. En molts casos, aquestes ràdios agrupen a oïdores que es reuneixen entorn d’un tema específic, una espècie de blog en àudio o radioblog. Afegir que la majoria d’aquestes ràdios no són generalistes i s’han anat especialitzant en un determinat tipus de música o contingut.

Multimèdia = Multiposibilitats

Pràcticament la gran majoria de persones que escolten ràdio online ho fan assegudes enfront d’un ordinador. D’una manera o una altra, aquest factor es pot aprofitar per generar una dels majors avantatges, la interactivitat i la participació del receptor.

A  una pagina web es pot incloure divers contingut multimèdia que faran que l’oient sigui participi de l’experiència i que faran que romangui navegant a la web molt mes temps.
Alguns dels exemples de contingut multimèdia mes utilitzat són els següents:

  • Vídeos i fotografies
  • Xats i fòrums interactius on els oïdors puguin debatre els temes tractats
  •  Enquestes online
  • Links a webs on aprofundir els temes tractats al programa.
  • Blogs on els oïdors poden deixar les seves opinions.
  • Bànners amb publicitat amb l’objectiu d’augmentar els ingressos tan escassos en les ràdios online.

 

Diapositives de resum.

https://prezi.com/c6gaemimyrb4/untitled-prezi

 

Webgrafía.

Busquets, J., Alarcón, G., Álvarez de Lara, J.M., Bátiz, A., (2012) El futuro de los medios audiovisuales en España. Explorando futuros posibles en la era digital. ESADE. Disponible en: http://itemsweb.esade.edu/wi/Prensa/Informe_final_septiembre_2012_El_futuro_de_la_TV.pdf

Cebrián Herreros, M., (2008). La radio en Internet. Buenos Aires, Argentina: La Crujía editorial. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/14149453/Mariano-Cebrian-HerrerosLa-radio-en-Internet

José Patricio Pérez Rufí.,(2011) Nuevos tiempos para la industria radiofónica en España. Disponible en: http://www.eumed.net/libros-gratis/2013a/1312/internet.html

Gabardo, J.A., (2010) Internet en Medio de los Medios. Disponible en: http://www.aimc.es/-Internet-en-medio-de-los-medios-.html

Milito C.,  Casajús, L., (2009) La radio en Internet, un breve marco teórico para la comprensión y el estudio del fenómeno. Argentina. Disponible en: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/862/763

Rodero Antón, E., (2001) La radio en Internet: El reclamo de un nuevo producto radiofónico diseñado para la red. España. Disponible en: http://cuarto.congresoperiodismo.com/comunicaciones/rodero_comunica.doc

Yaguana, H., (2010) La magia de la radio ahora en online. Disponible en: http://miguelgranda.wordpress.com/2010/07/06/la-magia-de-la-radio-ahora-en-online/