Avui en dia les persones vivim afins a aquells elements que ens permeten la màxima comoditat en tots els aspectes. És per això que en el terreny de la ràdio s’ha hagut d’evolucionar fins aconseguir que la comoditat d’escoltar la ràdio es convertís en possible indiferentment del lloc o el moment.
QUÈ ÉS LA RÀDIO ON-LINE I QUÈ ENS PERMET?
La radio online és aquell tipus de ràdio que comparteix el seu contingut per internet, és a dir, aquella que té tots els trets característics d’una ràdio tradicional però que en comptes de sentir-se pels diferents tipus de reproductors clàssics, els oients han d’entrar en unes pàgines web determinadesi reproduir-les per aquella plataforma.
Tot i que en qüestió de visites, els diaris i els canals de televisió en xarxa tinguin més visitants que la ràdio, l’avenç tecnològic que ha suposat pel nostre món és immens. Començant per la oportunitat que han tingut els diferents canals de ràdio per permetre’s donar-se a conèixer arreu del món, ja que amb les webs tothom pot accedir-hi, sumant a aquest fet la qualitat amb les quals accedim a aquestes retransmissions, no hi ha un so dolent, ni interferències ni hem de preocupar-nos de sintonitzar el canal, simplement connectar-nos i reproduir.
Avui en dia tenim molt a l’avast els Podcast. Aquest ens permet escoltar els nostres programes preferits on, quan i amb qui volguem.
Exemple d’imatge de Podcast de la ràdio “Los 40”. Font: www.los40.com
ELS INICIS DE LA RÀDIO ONLINE
El boom de la ràdio online va sorgir durant el 1993 quan Carl Malumud va crear una estació de ràdio amb una tecnologia anomenada MBONE (IP Multicast Backbone on the Internet). Tot i ser la primera estació de ràdio a Internet, no era possible utilitzar-la les 24 hores del dia, simplement emetia música unes hores determinades, passades aquestes, s’apagava l’emissió. No va ser fins a principis de 1995 quan va aparèixer una estació radiofònica a Internet anomenada Radio HK creada per Norman Hajjar que estava disponible durant tot el dia i reproduïa diferents cançons de diverses bandes. La part dolenta de impulsar la ràdio online durant aquests anys és que que la majoria de persones no tenien l’accés a internet que tenim avui en dia, normalment en aquells anys la gent vivia amb connexions a la xarxa relativament lentes. Després d’aquests dos importants llançaments apareixen durant els pròxims anys, sobretot a Amèrica Llatina unes quantes estacions de ràdio més a la xarxa. La més pionera de totes estava a Mèxic i s’anomenava Cool Radio que va començar a emetre durant l’any 2000. Va ser a partir d’aquell any quan Windows va entrar en matèria. Per la seva banda ja tenien consolidat el seu triomf amb la seva serie de Windows 2000 i es van llançar a treure el Windows 2003, un avenç per la ràdio online ja que aquest servidor permetia acollir una banda més ampla, permetent així que més oients poguessin estar connectats, a més de oferir als oients un soroll més clar que per aquell llavors arribava a 128 kbps, el que feia que el so d’una ràdio tradicional i una per internet tinguessin la mateixa qualitat de so. A partir del 2004 canvia el punt de vista de veure la radio. Quan ja més o menys tothom hi és accessible i hi ha certs programes definits sota els noms d’alguns grups comunicatius més coneguts les emissores començen a optar per una nova forma d’enfocar la ràdio, els podcast, que estaven disponibles sota demanda i tenia certes retencions per no atemptar contra els drets de l’autor.
Gravació d’un estudi de ràdio durant una emissió de ràdio, posteriorment es penjarà l’audio a internet i es convertirà en Podcast. Font: Youtube
ELS PROS DE LA RÀDIO ONLINE
Un dels punts a favor que trobem en la ràdio online és la facilitat de poder estructurar el teu propi canal. Hi ha molts portals a internet que permeten als usuaris obrir una petita pàgina web, amb certes condicions, on puguin fer la seva petita ràdio. Tot això sense haver de pagar res ni estar subjecte a ningú, pur entreteniment. A més, la majoria de pàgines que posen de cara al públic la seva ràdio online acaben anant acompanyades de més mètodes que permeten als seus usuaris interactuar entre ells, com per exemple, xats on comentar el que passa en un programa en directe, blogs i debats en directe etc. La ràdio a la web doncs, no es queda només en un simple reproductor d’una pàgina web.
LES CONTRES DE LA RÀDIO ONLINE
Tot i tenir una sèrie de punts a favor, també hi son en contra. El primer exemple és que en alguns països s’està començant a cobrar als usuaris que volen fer servir les webs per crear les seves pròpies ràdios online. De moment encara no son masses els països que opten per aquesta solució, però ja s’està posant en pràctica i es creu que amb el pas del temps tothom haurà d’acabar pagant si vol tenir la seva petita propietat radiofònica a la xarxa. Un altre dels punts negatius de les ràdios online és la seva arribada als oients. Les grans pàgines web que volen posar a la disposició dels seus oients una ràdio en xarxa han d’invertir una gran quantitat de diners per aconseguir així que el seu servidor no caigui enmig d’una emissió. Normalment les empreses propietàries de grans grups de comunicació inverteixen molts diners en contractar un terminal que els permeti arribar a tothom i donar als seus oients el millor servei i so possible.
Tutorial sobre com crear una pàgina de ràdio online. Font: Youtube
LA RÀDIO ONLINE, UN DELS MITJANS MÉS FIABLES
Segons l’empresa IAB España, encarregada de la publicitat, el màrqueting i la comunicació digital d’Espanya, la televisió i els diaris digitals son els mitjans que els lectors i els oients més es creuen. Sobretot, l’estudi ressalta que molts dels participants en les enquestes per fer possible aquest estudi recalquen que els mitjans més fiables son els online és a dir, la ràdio i els diaris en xarxa. També reforça la idea de la confiança el fet que els internautes creuen que la publicitat és més creïble a la ràdio i als diaris en xarxa que no pas a les televisions.
Les pàgines web ofereixen els seus podcast juntament amb una presentació del programa en qüestió. Font: www.flaixfm.cat
EL FUTUR DE LA RÀDIO
La ràdio sempre ha estat el mitjà de comunicació amb l’estabilitat més dubtada. Des de fa temps la gent creia que la ràdio, juntament amb els diaris impresos en paper, desapareixerien ja que avui en dia la televisió i les xarxes socials en cobreixen tota la part informativa i hi ha moltíssimes plataformes web que permeten als usuaris escoltar i fins i tot descarregar-se música. Aquesta és accessible a qualsevol lloc i qualsevol moment.Principalment la majoria pensen que les morts dels mitjans audiovisuals son culpa de les empreses i de no cuidar com és degut els diferents mitjans de comunicació. És per això que la opinió general és que si la ràdio es manté viva com fins ara se seguirà escoltant i tindrà un públic actiu. Una altre de les obvietats, que ja tothom sap, és que el públic radiofònic s’anirà desenganxant cada vegada més de les ràdios tradicionals, ja que cada vegada més internet i les xarxes socials aniran guanyant terreny i permetran així obtenir més funcions sense haver de fer tants esforços. La part més negativa dels experts descriu que la ràdio en tot el sentit de la paraula acabarà desapareixent, argumentant que avui en dia només desbloquejar el mòbil ja tenim el contingut que volem veure, reproduir o escoltar seleccionat segons els nostres gustos, és per això que la facilitat de que ens ofereixen el que volem, quan volem i sobretot que ens satisfaçi ens posa les coses molt fàcils i ens ajuda, això comporta que a la gent ja no li interessi haver de accedir a alguns continguts. Les diferents necessitats dels espectadors seràn les que portaran a les ràdios a canviar el seu mètode de distribució, s’hauran de dividir segons els interessos dels seus oients i a partir d’aquí enfocar les seves emissions decantant els seus continguts. A més s’haurà de conformar una ràdio molt més participativa, que permeti als oients pràcticament formar part de les diferents emissions, els col·lectius busquen poder representar-se i trobar algú que els permeti dir el que pensen i expresar-ho d’una manera que arribi més a tothom. A més de les suposicions més típiques hi ha qui pensa que la ràdio s’ha de millorar per no arriscar-se a desaparèixer. Una bona manera és optar per convertir una ràdio en una ràdio en directe comptant amb els diferents avanços tecnològics que permetin als locutors ser on hi ha una notícia o per altra banda un concert. Que la ràdio no es quedi només amb l’emissió desde l’estudi.
Ràdio participativa a partir de la creació d’un hastag per ajudar a la participació dels oients mitjançant xarxes socials. Font: Twitter
BIBLIOGRAFIA CONSULTADA
Día Mundial de la Radio. Consultat 1 de març , des de http://www.unesco.org/new/es/unesco/events/prizes-andcelebrations/celebrations/international-days/world-radio-day-2013/statistics-on-radio/
Barone, E. (2015). Radios online, el futuro a un clic. Consultat 28 de febrer des de http://www.clarin.com/extrashow/fama/Radios_0_1465653819.html
Radio por Internet. Consultat 5 març del 2017, des de https://es.wikipedia.org/wiki/Radio_por_Internet
15 expertos nos hablan del futuro de la radio. Consultat 5 març del 2017, des de http://toyoutome.es/blog/15-expertos-nos-hablan-del-futuro-de-la-radio/34770
Capítulo 1.1: Qué es una radio y cuales son sus ventajas. Consultat de 5 març del 2017, des de https://radioslibres.net/article/que-es-una-radio-en-linea-y-ventajas/
Capítulo 1.2: Desventajas de transmitir online. Consultat 5 de març del 2017, des de https://radioslibres.net/article/desventajas-de-transmitir-on-line/
La Radio On Line es el futuro ¿También el presente?. Consultat 5 de març del 2017, des de http://blogs.20minutos.es/masquemedios/2015/04/15/la-radio-on-line-es-el-futuro-tambien-elpresente/
Historia de la radio por internet, consultat 5 de març del 2017, des de http://www.ehowenespanol.com/historia-radio-internet-sobre_141039/
IAB Spain: Los periódicos y radio online son los medios más creíbles. Consultat 5 de març de 2017, des de http://dircomfidencial.com/2015/02/11/iab-spain-los-periodicos-y-radio-online-son-losmedios-mas-creibles/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.