1- INTRODUCCIÓ

La compra per Internet és un dels efectes que ha tingut la revolució digital dels
últims temps. Comprar per Internet ens estalvia temps i ens proporciona una
oferta de productes més àmplia que si compres físicament en una botiga. Ara
bé, l’anomenat sistema electrònic és un sistema tan innovador com imperfecte.
Té diversos avantatges, però també riscs i inconvenients.

D’altra banda, és important assenyalar que vivim en una societat en què la gestió del temps té una gran importància. Això ens porta a buscar, en la majoria de vegades, la sortida més ràpida i que ens estalvia més temps, i la compra per
Internet compleix a la perfecció amb aquest requisit. En molts casos es una via
errònia, i hem de tornar o canviar el producte perquè no s’ajusta a la idea que
ens havíem projectat, en d’altres ni tan sols el podem tornar o canviar i ens hem
de quedar amb el què hem comprat tan si ens agrada com si no; però la nostra
prioritat seguirà sent l’estalvi del màxim temps possible.

2- COMPRA PER INTERNET

2.1- AVANTATGES

  • Disponibilitat i agilitat: Els productes es poden adquirir a qualsevol hora del dia, sense dependre dels horaris d’obertura de la botiga. A més, ens estalviem les possibles cues per pagar dels establiments.
  • Comoditat d’accés: Els productes es poden adquirir des de qualsevol lloc: a la feina, a casa, al carrer, al bar…
  • Productes universals: Amb Internet podem comprar productes de tot el món, no hem d’estar en un determinat país per obtenir el producte que desitgem.
  • Mercat més competitiu i informació detallada: Podem consultar les característiques d’un determinat producte i comparar-les amb un altre. El mateix podem fer amb els preus: comparar el valor de dos productes iguals o semblants i quedar-nos amb el més barat.

2.2- INCONVENIENTS

  • No veus el producte per avançat: Tot i que la primera impressió del producte que tinguis per Internet sigui bona, res et pot assegurar que la qualitat d’aquest en el moment que el rebis serà la desitjada.
  • Problemes de recepció: Tot i que no és molt comú, és possible que el venedor et cobri el producte i no te’l entregui o que t’arribi amb molts dies de retard. A més, el procés de reclamació pot ser complicat si el venedor és d’un altre país.
  • Ús de dades personals i bancàries: Quan compres el producte tu facilites unes dades personals i bancàries per tal que l’empresa et retiri la quantitat, però no saps el ús que et fa de les teves dades i dels teus comptes personals i fins i tot corres el risc que hi accedeixin tercers.

2.3- QUE PODEM COMPRAR PER INTERNET?

Avui en dia, la gran majoria de productes d’un establiment convencional els pots trobar també per Internet. No obstant, el comprador s’ha d’adaptar a les característiques de cada element, i decidir quina opció de compra és millor en cada cas.

Per exemple, és força habitual comprar o reservar les entrades de qualsevol tipus d’espectacle per Internet. En aquest cas, el gran avantatge és que pots fer tots els tràmits des de casa, o qualsevol altra lloc, i per tant, no necessites desplaçar-te a la taquilla on es venen les entrades. En alguns casos, fins i tot, el preu et pot sortir un pèl més econòmic.

També és molt habitual comprar llibres per Internet. El gran avantatge, no només és que t’estalvies d’anar en una llibreria, sinó que en la majoria dels casos també t’arriba més ràpid que no pas si el demanes presencialment. No obstant, sempre hi pot haver algun cas en què els terminis d’entrega que constaven a Internet no es compleixin del tot.

Ara bé, també hi ha determinats elements que és millor que els comprem en un comerç tradicional. I és que en alguns casos, la tipologia del producte fa necessari que utilitzem alguns dels sentits per veure si ens satisfà o per a veure la seva qualitat, i per tant, és preferible tenir el producte entre les mans.

Un exemple seria el de les sabates o les peces de roba. En el cas de les sabates la majoria de persones prefereixen provar-se-les perquè no sempre el mateix numero correspon a la forma o peculiaritat del peu. En la roba, tres-quarts del mateix. Tot i que trobem la talla desitjada i el producte ens causi una bona sensació, sembla una millor opció provar-se la peça i corroborar que ens va a la mida i que hi anem còmodes. O encara més evident seria el cas de les colònies, que si no l’olorem no podem saber si ens agrada o no.

2.4- PLATAFORMES DE COMPRA PER INTERNET

Existeixen un gran nombre de plataformes per comprar online, cadascuna amb les seves característiques i orientada a un públic determinat. Pero, actualment, les tres més importants són:

  • eBay és una pàgina web destinada a la subhasta de productes a través d’Internet. És un dels pioners en aquest tipus de transaccions, ja que la seva presència en la comunitat en línia és de dels inicis d’Internet en el món comercial.

Subhasta: és la transacció més comú en aquest lloc. El venedor posa un preu de sortida i una duració determinada per a l’anunci i mentre duri aquest període de temps, els compradors en pagaran. El pagador més alt s’emporta l’article sota les condicions d’entrega i devolucions imposades pel venedor.

Compra-ho ja!: el venedor estableix un preu fix i, si el demandant està disposat a pagar-ho, serà seu.

Anunci classificat: venda d’articles sota aquesta forma d’anunci en què s’exposen les característiques d’aquest article i el seu preu.

  • Amazon.com és una companyia americana de comerç electrònic amb seu a Seattle, Washington. Fou una de les primeres grans companyies en vendre béns a través d’Internet i actualment és la plataforma de venda online més important. Fundada per Jeff Bezos el 1994 i llançada el 1995, Amazon.com va començar com una llibreria online, encara que ben d’hora es va diversificar en diferents línies de productes, afegint DVD, CD de música, programari, videojocs, electrònica, roba, mobles, menjar i més.

  • Wallapop Spain és una start-up espanyola fundada el 2013 dedicada a la compra i venda de segona mà geolocalitzada a través de l’aplicació mòbil en funció de la proximitat respecte a la posició de l’usuari. Es troba disponible tant per a IOS a l’App Store i Android en la Play Store de manera gratuïta i, segons la seva valoració, es recomanada a partir dels 17 anys. El funcionament de l’aplicació consisteix en què Cada usurari disposa d’un perfil on pot penjar allò que vol vendre i on s’informa a la resta d’usuaris dels articles que hom ven, el nombre objectes que ha venut i la valoració que altres usuaris n’han fet.

3- DESINTERMEDIACIÓ

La desintermediació consisteix en el procés d’eliminació d’intermediaris en les transaccions que es porten a terme en els mercats. Pels analistes, el comerç electrònic, Internet i l’e-business són els principals culpables de que s’estiguin eliminant els intermediaris.

El beneficis més destacables de la desintermediació són la diversificació i la facilitat d’accés, ja que avui en dia una persona pot realitzar operacions des de casa seva amb empreses o institucions que es troben a l’altre banda del món. Això implica també un risc, però al ser una practica cada vegada més comuna, ha obligat a les empreses a desenvolupar eines de seguretat informàtica per preservar les operacions.

Tot i això, cal diferenciar entre la influència que ha tingut l’avanç del comerç electrònic i Internet en la distribució de béns i serveis i d’altra banda, les accions que s’han pres per generar valor agregat als clients i seguir vigents en el mercat.

4- RELACIÓ AMB EL PERIODISME

La compra online o compra per internet és una conseqüència més de la revolució digital dels darrers anys que s’ha extrapolat en els diferents àmbits de la societat i a diversos racons del món. La compra online i  el periodisme tenen en comú, per tant, que les dues han patit de ben a prop els efectes de la digitalització.

5- WEBGRAFIA
Becerra I. Què es pot comprar per Internet? Recuperat el 31 d’octubre de 2017
de: http://www.livemanual.info/manual-compra-segura/1

(2012). Desintermediación o reintermediación? Elisa después del fin. Recuperat
el 31 d’octubre de 2017 de:
https://elisaibarralopez.wordpress.com/2012/05/04/desintermediacion-oreintermediacion/

(2016). Guia per a comprar per a Internet. Economia Jove.cat. Recuperat el 31
d’octubre de 2017 de:
http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/economia/consum/guia_per_a_comprar_per_internet/