Què són els marcadors socials?
Són eines en línia que permeten emmagatzema, classificar i compartir adreces d’interès amb altres usuaris mitjançant etiquetes o tags.
Els mateixos usuaris efectuen les inclusions i classificacions de recursos, que poden ser pàgines amb text, imatges, àudio o vídeo.
Juntament amb l’emmagatzematge, els marcadors socials permeten l’etiquetatge social, és a dir, identificar cada recurs amb paraules clau que l’identifiquin o defineixin de manera col·laborativa.
Com afegir o cercar adreçes d’interès
Afegir una adreça d’interès
•Obriu Chrome a l’ordinador.
•Aneu al lloc web que vulgueu tornar a visitar més endavant.
•A la dreta de la barra d’adreces, feu clic a Destaca .
Cercar una adreça d’interès
• Obriu Chrome a l’ordinador.
•A la part superior dreta, feu clic a Més Adreces d’interès.
•Cerqueu una adreça d’interès i feu-hi clic.
Principals marcadors socials
Delicious:
Va ser fundat l’any 2003. El 2005, yahoo se’n va fer propietari però des del 2011 forma part de AVOS, la
companyia dels fundadors de Youtube.
És un servei de gestió de marcadors socials a la web. Permet afegir els marcadors que típicament es guardaran als navegadors i categoritzar-los amb un sistema de etiquetatge mitjançant tags. No només es pot emmagatzemar enllaços a webs, sinó que també permet compartir-los amb altres usuaris i determinar quants tenen un determinat enllaç
guardat als seus marcadors.
Diigo:
El programa va ser creat l’any 2006 i actualment l’usen 9 milions de persones.
És un sistema personal de gestió de la informació que ens ajuda aconstruir una biblioteca personal que inclou marcador d’enllaços web, bloc de notes, arxiu d’imatges i documents, així com seleccióde textos destacats.
L’aplicació permet:
• Organitzar la informació en llistes i/o etiquetes.
•Crear o participar en grups (públics o privats) per compartir adreces d’interès.
•Guardar seleccions de text i anotacions a les pàgines desades.
•Construir una xarxa personal d’aprenentatge.
Web 2.0” a la premsa espanyola
La Vanguardia
El web de La Vanguardia és el que disposa d’una més gran varietat d’opcions de participació, en gran mesura agrupades en una secció pròpia, diferenciada de la resta del web amb contingut purament informatiu. «Sovint ens han acusat d’incentivar la participació amb l’objectiu de tenir més trànsit», denuncia Sierra, «però realment no és representatiu». Destaca en canvi la importància de la participació per fidelitzar els usuaris al web, un aspecte molt important, creu, en un entorn tant volàtil com és Internet.
El Periódico
El Periódico és el mitjà que més canvis ha realitzat entre els dos períodes d’aplicació de la fitxa d’estudi (abril 2010 – gener 2011). La secció de participació s’ha reduït i els comentaris en notícies s’han limitat als usuaris registrats. El Periódico, però, no disposa dels recursos de vídeo de què disposa La Vanguardia, ni ha diversificat la seva oferta de participació, centrada únicament en comentaris en notícies i blocs, a banda d’alguna iniciativa o concurs que es realitza de manera molt esporàdica.
Vilaweb
La seva aposta per la participació, entesa com a interactivitat dels usuaris amb el web, és molt escassa i es concentra, principalment, en els comentaris que
els lectors poden fer als blocs del diari. En un altre nivell, com ha destacat Partal, es produeix una freqüent interacció entre els redactors del diari i els seus lectors. Aquesta característica de proximitat que tant valora el director de Vilaweb és el principal factor pel qual, actualment, es plantegen com integrar Twitter com un possible canal d’informació vint-i-quatre hores.
3cat24
Enfront del model de La Vanguardia o d’El Periódico, basats a fidelitzar l’audiència per via de la participació; o de Vilaweb, que proposa un model molt restringit de participació, el 3cat24 se centra en una participació dels usuaris controlada. El registre obligatori que aplica el seu web per poder participar els dóna un conjunt bàsic de dades de cada un dels seus usuaris, a la vegada que desincentiva els usuaris amb actituds poc cíviques. L’obligatorietat de registre implica, per força, una participació més baixa, però assolir unes xifres altes de comentaris o de trànsit no és l’objectiu del mitjà, segons Peiró. Es dóna prioritat, doncs, al coneixement de l’usuari i a la valoració dels continguts que aporta, abans que a augmentar el trànsit del web.
I a l’aula d’aprenentatge?
Els avantatges d’incorporar marcadors socials a l’aula són múltiples:
•Permeten acumular els recursos d’aprenentatge que han utilitzat els estudiants en cada curs acadèmic de manera organitzada.
•Estimulen la cerca de noves referències bibliogràfiques per a poder ampliar els temes treballats a l’aula.
•Generen col·laboració i treball en equip, ja que els recursos seleccionats es poden compartir fàcilment.
•Faciliten un accés segur a la informació guardada.
•Introdueixen un element de socialització, ja que és possible etiquetar i desar els recursos consultats com a públics i així qualsevol usuari els pot consultar.
Xarxes: marcadors i màrqueting
Para utilizar los bookmarks hemos de crear una cuenta y cumplimentar el perfil, con nuestros intereses y predilecciones. Una vez convertidos en usuarios, la plataforma nos muestra bookmarks y links de otros miembros, con perfiles parecidos al nuestro. De esta forma, descubrimos enlaces en torno a temas afines a nuestros gustos o actividad profesional.
El bookmarketing también ayuda a incrementar el tráfico de nuestra web. Como mecanismos de posicionamiento orgánico, los marcadores sociales van a generar links entrantes, indexados por los robots, circunstancia que favorece nuestro Page Rank. Por tanto, la captura de enlaces, desde estas plataformas, ya es una interesante y viable técnica SEO. Los marcadores sociales deben permitir el atributo “follow”, en cada uno de los links.
WEBGRAFIA
DIIGO, MARCADORS SOCIALS I MOLT MÉS [En línea]. [Consultado el 30 de octubre de 2017].
http://campusextensrecursos.uib.es/2013/05/22/diigo-marcador-social-i-molt-mes/
CREAR, VEURE I EDITAR ADRECES D’INTERÈS [En línea]. [Consultado el 30 de octubre de 2017].
https://support.google.com/chrome/answer/188842?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=ca
MARCADOR SOCIAL [Consultado el 28 de octubre de 2017].
https://ca.wikipedia.org/wiki/Marcador_social
MERCÈ VÁZQUEZ GARCÍA [Consultado el 30 de octubre de 2017].
http://comein.uoc.edu/divulgacio/comein/ca/numero11/articles/Article-Merce-Vazquez.html
TIPOS DE LECTORES RSS [Consultado el 30 de octubre de 2017].
http://www.rss.nom.es/tipos-lectores-rss/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.