El Mobile World Congress (abreviat per les sigles MWC) és un congrés de caràcter anual  que gira entorn a la comunicació mòbil. Aquest congrés constitueix l’exposició més gran del món de la indústria de la telefonia mòbil, on hi participen alts càrrecs d’empreses d’operadors mòbils, venedors i propietaris de contingut de tot el món. És l’esdeveniment més important del món en quant a tecnologia i, per la seva grandesa i importància, ha fet que totes les principals marques hi participin per a presentar els millors productes de l’any.

 

Una de les principals intencions d’aquest congrés és fomentar la col·laboració internacional en les comunicacions inal·làmbriques i mòbils. Ofereix una oportunitat única a ingeniers, científics i inversionistes en aquesta àrea per a connectar-se a la xarxa amb experts globals i col·laborar internacionalment. És un espai en el qual es produeix una de les majors presentacions d’avanços en comunicacions.

HISTÒRIA I SITUACIÓ ACTUAL

Aquest congrés va ser fundat pel Delson Group Inc l’any 1987 sóta el nom de GSM World Congress, nom que va ser canviat l’any 2008 per l’actual (Mobile World Congress), any en el qual van sortir els smartphones d’avui dia. L’associació que organitza l’esdeveniment més important de la indústria mòbil és la GSM, una organització d’operadores i companyies mòbils, dedicada a donar suport a la normalització, la implantació i la promoció del sistema de telefonia mòbil GSM.

El congrés va canviar de seu en diverses ocasions. El primer es va celebrar a la ciutat de Roma. Després d’aquesta primera edició a la ciutat italiana, el congrés es va traslladar a altres ciutats com Niza, Berlín, Lisboa i Atenes, fins arribar l’any 1996 a la ciutat de Cannes, on es va celebrar durant deu anys, fins l’any 2006. A partir d’aquest any i degut al insuficient poder i espai de la ciutat per poder albergar un any més l’esdeveniment, el GSM va haver de buscar una nova seu. Va ser aquí quan la Ciutat Comtal, després d’unes negociacions amb l’associació, va agafar el relleu. Algunes ciutats com Milan i París també volien ser la seva seu però finalment no ho van aconseguir. La decisió de finalment donar la oportunitat a la ciutat de Barcelona es va basar amb els seus punts forts com són la costa, una bona temperatura i una forta atracció turística.

La celebració d’aquest congrés genera un gran impacte econòmic en la ciutat. Un dels més importants és la creació de milers de llocs de treball i l’impacte econòmic i alhora turístic que genera durant tot l’any. Tot i aquests punts positius, la ciutat ha de garantir i proporcionar diferents tipus d’infraestructures per a la bona comunicació i desenvolupament tant de la fira, com de la ciutat. Per a garantir-ho, al llarg d’aquests anys s’han adoptat mesures com posar a disposició la línia 9 del metro que va directament a la fira, el proporcionament de voluntaris sense cost per a la organització i un major perímetre de seguretat.

 

Actualment, el congrés es segueix celebrant a la capital catalana, més concretament a la Fira de Barcelona, transformant-la amb el principal aparador de la tecnologia mòbil del món. L’esdeveniment més important del món en el seu àmbit, que reuneix a les principals empreses i professionals en el sector de les telecomunicacions mòbils, porta a Barcelona dotze anys. L’any 2011 els membres del GSMA van confirmar que la ciutat seria la seu del MWC fins al 2018. Degut al seu gran èxit i impacte en la ciutat, l’alcaldia de Barcelona va sol·licitar prolongar el contracte del projecte fins l’any 2023, i es va acceptar.

Figura 1. Fira de Barcelona

dades mobile world congress barcelona (2006-2018)

Al llarg dels anys el Mobile World Congress ha anat creixent i cada cop s’ha fet més conegut per les empreses del sector i també per persones independents interessades en el sector. Actualment és l’esdeveniment més important del món en quant a tecnologia i, pel seu creixement i importància, ha fet que totes les principals marques hi vulguin participar per a presentar els seus productes anualment i exposar-los al món.

ASSISTENTS

Aquest creixement es pot apreciar, per exemple, comparant els assistents en els diferents anys. Centrant-nos amb els MWC celebrats a Barcelona entre els anys 2006 i 2017, podem apreciar que el creixement ha estat molt gran i que cada cop hi ha un major nombres d’assistents al congrés. En l’esdeveniment del 2018, s’esperen 108.000 assistents.

Figura 2. Font: Statista – El portal de estadísticas

En aquest gràfic podem observar el creixement en quant als assistents del MWC, el qual ha experimentat un creixement del doble d’assistents des de l’any que es va començar a celebrar a Barcelona, l’any 2006.

En quant a l’impacte econòmic, el MWC genera un gran impacte en la ciutat en la qual es celebra. El congrés genera milers de llocs de treball, marcant així un gran impacte econòmic i turístic durant tot l’any però més concretament durant el mes en el qual es celebra.

Impacte econòmic

L’impacte econòmic del congrés també ha augmentat a la ciutat des de l’any 2006. El fort increment d’assistents a l’esdeveniment ha fet pujar les reserves d’hotels i en restaurants a la ciutat. L’any passat, durant la celebració del 2017, es van calcular uns 465 milions d’euros invertits a la ciutat. Per al congrés del 2018 es preveu arribar als 500 milions.

Figura 3. Font: Statista – El portal de estadísticas

 

MOBILE WORLD CONGRESS 2018

L’edició d’aquest any del Mobile World Congress es celebrarà a Barcelona a la Fira Gran Via de Barcelona, encara que alguns esdeveniments també tindran lloc a la Fira Montjuïc, del dia 26 de febrer al dia 1 de març, sota el lema “Creating a Better Future”.

La GSMA espera més de 108.000 professionals, líders de tot l’ecosistema mòbil així com també dels sectors de l’automoció o la electrònica de consum, per a presentar els productes tecnològics i serveis innovadors actuals. S’esperen més de 2.300 empreses de tot el món -entre elles Facebook, Google, HTC, Huawei, LG, Microsoft, Telecom, ZTE, etc-. L’exposició també comptarà amb més de 40 pavellons per a les diferents exposicions. A part d’aquestes empreses expositores, l’associació va anunciar també diferents patrocinadors, dels quals la Generalitat de Catalunya, Android, Citi i Visa, ja estan confirmats. També s’ha confirmat la segona edició del Women4Tech, un programa per a reduir la desigualtat de gènere en la indústria, i el Youth Mobile Festival (YoMo), un festival dedicat als estudiants.

 

Tot i Barcelona ser actualment la seu del Mobile World Congress i, suposadament, ha de ser així fins al 2023, des de la organització de l’esdeveniment estan al corrent de la situació a Catalunya i s’avalua qualsevol impacte que pugui tenir aquesta situació sobre l’esdeveniment. La tensió del conflicte política que viu el país ha fet sorgir dubtes sobre si es continuaria celebrant el congrés a la capital catalana. Tot i aquests dubtes, empreses participants com Vodafone, ha anunciat que de moment no es tenen indicis que aquesta situació pugui afectar al congrés de cara a la cita del 2018.

 

el mwc i el periodisme

En aquest congrés, es presenten centenars de conferenciants que compartiran els seus coneixements i reflexions sobre el que està passant i el que passarà en el món mòbil. Són 100.000 metres quadrats i més de 2.000 empreses les que exhibiran els seus productes durant l’esdeveniment i desenes de tallers mostraran als participants les claus de l’emprenedoria, la programació, les noves audiències, etc. Informar sobre les estratègies en el sector i l’evolució del sector és la feina que milers de periodistes executen quan assisteixen en aquest congrés que, tot i ser el més important del món, aquests professionals tenen petites dificultats per assistir-hi, sigui pel cost del seu pase (749 euros el més barat) o per intentar acreditar-te com a premsa.

 

Dels diferents esdeveniments que s’han presentat i es segueixen presentant en el MWC, 4 Years From Now, és un dels més interessants. Aquest, és un programa de tres dies que consta d’una plataforma de trobament entre inversors i emprenedors. Utilitza conferències, tallers, discussions interactives, competicions i reunions per a contribuir a la creació de comunitats de iniciatives digitals. És una oportunitat per poder trobar inversors per si es té una bona idea per dur a terme.

Per l’ofici de periodista, és una oportunitat per començar un projecte basat amb el canvi. Tot i la crisi que viu el sector, el món del periodisme a dia d’avui ofereix un futur prometedor i atractiu gràcies als nous mitjans digitals.

 

Presentació prezi

https://prezi.com/p/wux9gq8xps_x/

WEBGRAFIA