La televisió convencional arriba al seu fi. Amb la incorporació de les noves tecnologies i de la plataforma Netflix ha fet que ara, el que entenem per mirar la TV, deixi d’existir com abans.
- Podem dir adéu a la TV Convencional?
Avui dia la majoria de persones per sota dels 35 anys passen la meitat del seu temps lliure mirant pel·lícules i series en dispositius que no són la televisió. Prefereixen utilitzar serveis de “streaming” per internet abans que utilitzar “la caixa tonta”, com anomenen alguns a la TV.
Per una banda, tenim la televisió convencional, que segons l’article “El futuro de la televisión”, un dispositiu que perdura des de l’any 1884 que es basa a partir d’una programació establerta per el país de residència. Per altra banda, tenim plataformes on l’usuari només s’ha de subscriure i fer un pagament per tal de veure pel·lícules i sèries. Parlem de serveis de “streaming”, quan parlem de plataformes com Netflix, HBO, Movistar+, i d’altres. Amb l’arribada d’aquests, l’usuari ara és qui té el poder de decidir què veu i en quin moment. En una modernitat líquida on l’usuari té el poder de poder programar el seu dia i de poder triar amb quines series es desperten i amb quines pel·lícules se’n van a dormir, la manera en què enteníem la televisió convencional canvia completament.
També, és interessant veure com ara la televisió en “streaming” ens dona el control a respondre a una era on els usuaris són qui es creen la programació, ja que els horaris televisius els dicta el televident i no pas el programador. D’aquesta manera, l’usuari no s’ha d’abstenir al programa televisiu del seu país, sinó que pot accedir de manera més fàcil a una programació basada en el seu interès. Segons Frank Underwood, “Si no t’agrada com està parada la taula, canvia-la”! És a dir, si no t’agrada la programació que t’ofereix la teva televisió, tria tu mateix què t’interessa veure.
A Espanya, l’arribada de plataformes com Netflix, HBO o Movistar+ han arribat més tard que a la resta d’altres països, però tot i això, segons un estudi a mil·lenials, més d’un 50% de la població està subscrita a una plataforma de pagament.
- Què passa amb Netflix i altres plataformes streaming?
En els últims 5 anys, principalment Netflix i altres empreses de streaming han revolucionat la manera en què mirem pel·licules i series. Netflix, l’empresa més gran d’aquest tipus, va ser fundada l’any 1998 per el seu fundador Reed Hastings, que a l’any 2000 va oferir a Blockuster per 50 milions de dòlars. Però Blockbuster no va voler acceptar i així va fer fallida. Després de ser la cadena més gran de serveis de lloguer de videojocs i pel·lícules, Netflix va passar a ser d’una empresa petita a dominar el món amb 100 milions d’usuaris d’arreu del món.
Com diu l’article ¿Qué piensan los directores de cine de las plataformes streaming?, per algunes persones aquest tipus de plataformes com Netflix, Amazon, Hulu, entre d’altres, s’ha tornat un tema de controvèrsia en alguns sectors. Per la industria del cinema, aquestes plataformes han produït moltes queixes. David Lynch deia “Si ves una película en un teléfono móvil, ni en un billón de años experimentarás la cinta, tú crees que la has experimentado pero sólo te estarás engañando. Es sumamente triste que creas haber visto una película en un jodido teléfono móvil.” Afirmant així, que les plataformes streaming creen la possibilitat de que els joves d’avui dia puguin accedir a veure una pel·lícula a partir d’un telèfon mòbil, però perdent també tots els valors que el cinema et dona.
A mes a més, els joves avui dia no els interessa anar al cinema ja que les entrades tenen un cost molt elevat, comparant-lo en el cost de fa una década. Fent així que la població jove prefereixi pagar una quota mensual del mateix preu i poder veure tantes pel·lícules o series que vulguin abans que anar un dia al cinema.
Una de les causes per la qual les plataformes estan enterrant la televisió convencional, és que les xarxes socials estan alterant el consum de vídeo i l’atenció de molts consumidora de la televisió convencional. Els joves d’avui dia ja no pensen en la televisió com generacions passades poden interpretar. Avui dia és més interessant el que passa en un vídeo del Facebook, abans que un anunci que fan a la TV. Una altra causa és que la majora de joves estan distrets enviant missatges de Whatsapp o mirant altres xarxes socials com Facebook, Twitter, Instagaram, Snapchat… al mateix moment que miren la TV convencional, així provocant una falta d’interès massiva.
- Sortim al carrer i veiem que…
En una enquesta de 5 preguntes, on les quals s’estudiava si el target consumia TV, quanta TV consumia, si consumia streaming, si estaven registrats a alguna plataforma, en quin dispositiu utilitzaven les plataformes, i què preferien TV convencional o streaming s’ha pogut comprovar que la majoria del target està subscrit a plataformes com Netflix i Amazon, que la TV forma només 1h part de la seva vida i que preferien veure coses a la seva preferència amb streaming ja que hi ha poques coses programades que els interessa. Si mirem els resultats de les enquestes i estudis que s’han fet basats ens els subscriptors de les plataformes streaming, la guanyadora ha estat Netflix tant per les persones enquestades com per els subscriptors de la plataforma. També podem veure que de les 10 persones enquestades, més del 50% prefereixen veure la pel·lícules i series a plataformes streaming abans que a la TV ja que diuen que d’aquesta manera poden pausar la sèrie i continuar-la en un altre moment i sobretot perquè d’aquesta manera no hi ha anuncis de 20min per entremig. A més a mes, els enquestats estan d’acord en que cada vegada la gent consumeix menys televisió i que el terme “mort de la TV com la coneixíem fins ara” és acceptable i del tot cert.
Enquesta realitzada
Google. Gràfica consum streaming
- Què pensen altres països?
En quant a les plataformes streaming, segons l’artile “What is the advantage and disadvantage of Netflix vs. Cable?” escrit per Wendy Taylor , afirma que hi ha més disponibilitat en la televisió per Cable als Estats Units tot i que depengui de la tarifa que escull la persona. Però que si no reps canals Premium com HBO o Starz, perds determinades series o pel·lícules. Netflix no porta competició esportiva en viu, per tant, si t’agrada l’esport necessites veure-ho per a la TV en cable o a partir de Movistar+ (a Espanya) que seria dintre una tarifa o aplicació esportiva, que aquesta manera ja no formaria part de la TV convencional. Netflix té algunes pel·lícules que no es mostren en canals de tv i també moltes de les sèries que pots trobar a la plataforma no les trobaràs mai per la televisió convencional programades. Per exemple Orange is the New Black, o Jessica Jones, o bé 13 Reasons Why, entre d’altres. Ja que la majoria de les sèries de Netflix es llancen alhora de manera que no t’has d’esperar una setmana o més per veure el següent episodi. Com que no estan a la xarxa habitual de televisió poden ser més lliures amb el contingut de termes de violència, llenguatge, etc… Les plataformes streaming no confien en publicitat, així que ni Netflix ni HBO ni Amazon tenen anuncis. Els episodis de Netflix poden tant llargs o tan curts com volen que siguin, encara que tendeixin a ser de 30 o 60 minuts però poden allargar-los tant com vulguin, inclús fins a 70 min. Segons Wendy Taylor, la televisió convencional aporta coses que Netflix no té i viceversa.
Youtube. What’s the future for streaming.
En aquest debat de la CNBC sobre el futur de la televisió convencional i les plataformes streaming, expliquen que encara que necessitem consumir streaming, aquestes plataformes començaran a incrementar el preu de les seves subscripcions i que ara per ara funciona molt bé, però que arribarà a un punt que les tecnologies canvien tant ràpid que no tindrà una llarga durada. També exposen que les notícies s’han de veure sí o sí, i que aquestes plataformes no les ofereixen, de manera que sempre estarem condemnats a pagar per la televisió convencional i per els canals que ofereix la tv.
Google. Netflix and Chill
No obstant, encara que moltes persones parlin de la “mort de la TV”, segons un article del País “Aunque muera el televisor, la televisión no desaparecerá”, considera que la TV no desapareixerà, però si que es veurà perjudicada per la gran majoria de consumidors. Segons Joseba Fiestras, “un friki de la tele”, en l’article “Aunque muera el televisor, la televisión no desaparecerá”, publicat el 6 de setembre del 2014 a “El País”, assegura que les noves generacions no veuen el significat de TV tal i com el veien a la seva època. També esmenta que ara els joves tenen pressa i que veuen les notícies en vídeos, de manera que tot es concentra en segons. Afirma que això està generant un nou llenguatge narratiu amb webseries i productes per a xarxes socials, on Netflix demostra l’èxit global.
- Conclusions
Personalment, sóc una persona que consumeix més “streaming” que TV convencional, i crec que la majoria de persones al meu voltant també. Crec que, a part de que preu/servei està molt ben posicionat, el programari de la televisió Espanyola no és interessant. Tot va començar quan vaig anar a viure a USA per 3 anys. En aquell moment, les plataformes en streaming a Espanya no existien i la gent mirava pel·lícules a través de pàgines web pirates. Quan vaig arribar als Estats Units, vaig començar a sentir el terme Netflix & Chill que tothom coneixem avui dia. Com que la meva companya d’habitació estava subscrita a aquesta plataforma, em va crear un perfil on jo podia tenir les meves series, les meves pel·lícules i les meves llistes d’interès sense haver d’entrar al perfil d’una altra persona. Poder veure totes les pel·lícules que disposava Netflix sense haver d’esperar aquells 72min que sempre et demanava qualsevol pàgina web d’Espanya quan miraves alguna pel·lícula pirata, i que les pelis fossin en HD vaig pensar que el meu país anava anys llum enrere. Amb aquesta plataforma vaig entendre que la gent no volgués pagar 10€, ni 8€ per anar al cinema a veure només una pel·lícula. Netflix et donava la opció de mirar-ne 10 en un dia sense haver de moure’t de casa. Entenc però, que als Estats Units la televisió convencional no ha arribat al punt en què ens trobem a Espanya. Als americans els encanta els programes d’esport, vestits de casament, cupcakes, cuina, decoració… sense deixar de dir que la llista de canals que t’ofereix el “Cable TV” no pot arribar a comparar-se amb la possibilitat de canals i programes que s’emeten a la televisió espanyola. Anys, darrera anys, la programació del nostre país només ha fet que els joves i no tant joves acabem preferint estar amb el mòbil o llegir un llibre abans que posar atenció a qualsevol programa de televisió que estiguin fent. Perquè també cal dir que aquestes series que podrien interessar a un públic mitjanament jove està programat per les 10 o més tard del vespre, sense aprofitar aquells consumidors de TV convencional que els agradaria veure les series que emeten però que l’endemà treballen aviat i no es En conclusió, entenc que persones de menys de 35 anys que estan acostumades a fer funcionar l’Internet i les xarxes socials durant les 24 hores del dia, puguin trobar més interessant el que ells desitgin veure més streaming i xarxes socials que el que fan a la televisió. I també crec que al nostre país la televisió convencional ha mort ja que no podrà competir mai amb plataformes com Netflix per el seu contingut.
- Bibliografia
Marin, E. (2013, April 25). ¿Por qué Netflix y el streaming son el futuro de la televisión? Retrieved from https://hipertextual.com/2013/04/netflix-y-streaming-futuro-de-la-television
Ruiz, M. S. (2017, April 03). ¿Adiós a la tele? Por qué Netflix (e internet) está matando lentamente a la caja tonta. Noticias de Tecnología. Retrieved from https://www.elconfidencial.com/tecnologia/2017-04-02/netflix-internet-television-millennials_1358972/
Jiménez, E. R., & RICO, L. (2014, August 31). Entrevista | “Aunque muera el televisor, la televisión no desaparecerá”. Retrieved from https://elpais.com/cultura/2014/08/29/television/1409342849_494260.html
https://www.quora.com/What-is-the-advantage-and-disadvantage-of-Netflix-vs-cable
C. (2018, March 30). What’s The Future For Streaming Media Vs. Traditional Cable? | CNBC. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=pvw45y7DBrM
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.