La xarxa és un món complex degut a la seva facilitat per trobar informació en només un click i la seva diversitat. Per tant, és un mitjà on és difícil destacar o ser diferent als altres. Els mitjans més tradicionals com la premsa escrita ja tenien uns criteris establerts per a escriure, però en un mitjà tant modern com és la xarxa aquests criteris poden canviar. Per això cal fer alguns estudis per identificar com aconseguir la màxima atenció de l’usuari, que li crida més l’atenció, on es fixa més…
Hem de tenir present que la xarxa engloba a diferents usuaris i un munt d’informació, per això, seria adient tenir uns criteris per escriure i així fer més fàcil la lectura als usuaris de la xarxa.
Eye tracking
Per saber on posar la informació més rellevant, on es fixa més l’usuari, que fa l’usuari davant la pantalla o com reaccina el lector s’han fet estudis i proves per a que hi hagi un millor rendiment a l’hora d’escriure a la xarxa. L’Eye tracking és una tècnica que mitjançant una màquina s’observa el moviment dels ulls del lector mentre llegeix la pantalla i això ajuda a saber on el lector es fixa més i on no presta atenció.
Que informació es pot extreure amb aquesta tècnica?
- On mira el lector
- Que li crida més l’atenció
- Intencions i estat d’ànims del subjecte
- Capacitat del client per a localitzar la informació
Per a que serveix aquesta informació?
1.Per a millorar l’estructura del contingut
2.Focalitzar el contingut més important on es tendeixi a mirar més
3.Facilitar la lectura de l’usuari
Piràmide invertida
La piràmide invertida consisteix a explicar els fets de major importància a menys a través de la resposta de sis preguntes:que, qui, quan, on, per què i com.
Normalment, aquesta tècnica es divideix en diferents parts però sempre responent les 6 preguntes esmentades anteriorment. Per escriure a la xarxa, una notícia, una història, un fet… podem posar un títol si s’escau, però la principal característica d’aquest mètode és que posar un lead o entradeta, que en dos o tres línies resumeixi la part més important del fet contestant a la majoria, sinó a les 6 preguntes destacades anteriorment. Seguidament, es troba el cos del fet o la notícia que és on podem escriure els detalls importants i on ens podem estendre una mica més per acabar amb una última part o paràgraf d’alguns detalls per complementar la informació però amb menys importància que totes les idees o fets d’abans.
Jakob Nielsen
Jakob Nielsen és un enginyer d’interfícies i una de les persones més importants sobre la usabilitat al web. L’any 1997 va escriure dos articles de com preparar textos, el primer d’ells, “Be succinct! (writting for the Web)”, ens dona tres directrius per a que la lectura dels nostres texts a la web sigui més profitosa i més còmoda:
1. Brevetat i texts curts. La lectura en una pantalla és aproximadament un 25% més lenta que en el mitjà tradicional, el paper. Per això, Nielsen aconsella que no utilitzem més del 50% que s’utilitzaria en una publicació impresa.
2. Els lectors acostumen a llegir els textos en diagonal, fent així una ullada ràpida fixant-se només en els punts d’interès. Per tant, per aconseguir captar l’atenció dels lectors haurem de posar dos o tres titulars i utilitzar en les paraules més importants la negreta i el ressaltat per a que el lector sense massa esforç identifiqui aquests mots.
3. Utilitzar enllaços per tal de que els usuaris que més els interessi la informació del text, puguin trobar una informació més extensa i més detallada del que es vol explicar, ja que com s’ha explicat al punt 1, el text ha de ser breu.
Xarxes socials
Les xarxes socials han aconseguit formar part de la nostra societat, sobretot a l’hora d’expressar les nostres opinions o d’escriure articles en premsa online. És per això que ens hem d’adaptar al tipus de xarxa social que sigui. Per exemple, a Facebook o Instagram podem seguir les directrius anteriors perquè no tenim un número de caràcters determinat i podem penjar vídeos o fotos per contextualitzar la informació o la opinió que volem emetre, però altres xarxes socials no funcionen igual. En el cas de Twitter, una de les xarxes socials més importants pel periodista, ja que en un moment et permet fer una “piulada” per explicar algun succés o donar la teva opinió, només disposa de 280 caràcters per “piulada”. Això significa que has de sintetitzar el teu missatge al màxim però a l’hora ha de ser un missatge clar que no deixi dubtes als teus seguidors o lectors.
> 'piular' o 'tuitar'
> 'repiular' o 'retuitar'
> 'piulada' o 'tuit'
> 'piulador, piuladora', 'tuiter, tuitera'…
Recordatori de 'piular' o 'tuitar' i els seus derivats:https://t.co/R8n9iu2nc6 pic.twitter.com/6MreV7OyTB— Optimot (@optimotcat) February 22, 2019
Alguns consells per escriure i maximitzar el rendiment en aquests tipus de xarxes socials son:
- Els usuaris d’aquesta aplicació esperen informació en temps real ja que en pocs segons pots escriure un missatge detallat i concís
- A Twitter tothom pot dir la seva, per això, és molt important ser original i no repetir sempre el que diuen els demés.
- El missatge o la opinió que volem expressar en aquest context ha de ser molt clara per a que l’usuari a qui ens volem adreçar no mal interpreti el missatge. És molt fàcil que en poques paraules no s’entengui el que volem expressar.
- Ser breu i utilitzar frases curtes per ser més concís.
- Tenir el nostre propi estil a l’hora d’escriure aquests missatges, utilitzant l’humor o la ironia per exemple, fa que tinguis una marca personal que t’identifiqui.
PowerPoint
Webgrafia
Guillermo Franco. (2009). “Cómo escribir para la web”. Extret de: https://knightcenter.utexas.edu/Como_escribir_para_la_WEB.pdf
Jakob Nielsen. (2019). Extret de: https://ca.wikipedia.org/wiki/Jakob_Nielsen
Jakob Nielsen. (2019). Extret de: https://www.nngroup.com/articles/be- succinct-writing-for-the-web/
Jakob Nielsen. (2019). Extret de: https://www.nngroup.com/articles/how- users-read-on-the-web/
Cdperiodismo.com. (2012) Extret de: http://www.clasesdeperiodismo.com/2012/01/02/13-consejos-para-escribir/
Piràmide invertida. (2009). Extret de: https://es.wikipedia.org/wiki/Pirámide_invertida
Camilo Parra. (2019) ¿Cómo escribir en las redes sociales? Extret de: https://marketingdecontenidos.com/como-escribir-para-twitter/
Eye Tracking. (2012). Article d’Eduardo Canelles. Extret de: https://www.solucionesc2.com/que-es-el-eye-tracking-y-para-que-nos-sirve/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.