1. Introducció
Avui dia existeixen vàries plataformes que ofereixen grans quantitats de gigues d’emmagatzematge gratuït i que a la vegada, ens brinden la possibilitat d’accedir online des de qualsevol lloc o dispositiu. També, ens permeten compartir els nostres arxius amb qui nosaltres vulguem, estigui on estigui, poden editar els documents i emmagatzemar-los a la plataforma digital sense importar quin dispositiu s’utilitzi.
Tenim l’oportunitat de poder fer una còpia digital de tots els nostres continguts i entre d’altres, hi ha la possibilitat de veure pel·lícules, llegir llibres electrònics i escoltar música. El sistema d’emmagatzematge en el núvol és més segur que els mateixos dispositius físics. També, comptem amb un infinit de plataformes al núvol entre les que podem triar, moltes d’elles amb serveis gratuïts.
2. Origen i evolució.
La plataforma digital orientada a compartir comença a aparèixer al 2003 i es posiciona en l’àmbit virtual com moltes de les altres plataformes a través de l’inici de la web 2.0. L’informàtic Tim O’Reilly creador del concepte del Web 2.0, també conegut com la xarxa de la col·laboració. Aquesta, es basa en els usuaris i també en un gran nombre de serveis, com per exemple les xarxes socials, els blocs, l’emmagatzematge i compartir arxius.
Aquestes plataformes, van definir noves alternatives per als usuaris a l’hora d’utilitzar una plataforma web per a treballar a distància o en grup. Per això, aquest invent va millorar molt la interacció dels usuaris i dels sistemes virtuals.
Anys enrere el que feia la gent per guardar els seus arxius era utilitzar memòries externes, avui dia ha guanyat un paper molt important el terme que coneixem com “el núvol”. Aquesta paraula fa referència a serveis d’emmagatzematge als que accedim mitjançant internet. És a dir, un espai on guardem arxius, dades, programes, fotos, etc.
3. Tipus de plataformes digitals
Existeixen diferents tipus de plataformes digitals destinades a oferir diferents funcionalitats i propòsits.
Una de les plataformes més destacades són les socials i de publicació.
Es tracta de llocs web que serveixen per emmagatzemar diferents tipus d’informació relacionada amb les interaccions socials dels propis usuaris. També, es fan servir com xarxes socials que faciliten el contacte amb els amics i familiars.
Els grans exemples importants de les plataformes digitals de tipus social en l’actualitat, destacaríem aquetes quatre si parlem de xarxes socials:
– Instagram
– Facebook
– Twitter
– Tuenti
Quatre plataformes de les més importants sobre contingut audiovisual serien aquestes:
– Youtube
– Vimeo
– Flickr
– Tumblr
4. Relació directa amb el periodismo
El periodisme actual no hauria sobreviscut sense una correcta i avançada especialització dels Mitjans digitals. Tots els usuaris i tots els mitjans de comunicació, estem d’una manera o d’un altre, connectats a la xarxa.
"Les plataformes digitals permeten difondre millor el periodisme que fem, no ho teníem en la premsa comarcal de fa anys" @jcrius #GDDC
— João França (@jotaemi) October 23, 2014
Gràcies a la rapidesa i a la solidesa de les plataformes digitals destinades a compartir, els mitjans de comunicació poden fer la seva feina ben feta i sobretot amb una immediatesa molt eficaç. Sense aquestes plataformes, els periodistes no podrien transmetre els arxius, les fotos i els vídeos ràpidament. Per això, aquest tipus de plataformes, han fet més fàcil el món periodístic.
5. Les plataformes més utilitzades
6.1 Dropbox
6.2 CloudMe
6.3 Google Drive
6.4 Box
6.5 OneDrive
6. Opinió personal
Les plataformes digitals s’han convertit en imprescindibles avui dia, no només per a la feina, també per el dia a dia. L’invent de poder compartir documents immediatament, amb qui vulgui, des d’on vulgui i amb la finalitat que sigui, s’ha convertit en un dels fets reals més útils de l’últim segle. són una eina social i a vegades de treball, que té els seus avantatges i els seus inconvenients. Tot i això, es pot afirmar que estem en un món pràcticament digita, que cada cop s’esdevenen canvis però que sempre son per millorar les condicions dels usuaris.
Màrqueting i participació als mitjans a través de les noves plataformes digitals #Periodisme https://t.co/xOfH9RkcqS
— Gemma Ustrell Ibarz (@gustrell) September 6, 2015
Bibliografia i Webgrafía
– https://www.julianmarquina.es/10-sitios-web-en-los-cuales-guardar-ycompartir-gigas-de-informacion/
– https://es.wikipedia.org/wiki/Plataforma_digital
– https://sistemasdeinformacionwebblog.wordpress.com/2017/01/06/plataf orma-digital/
– http://tublogtecnologico.com/almacenamiento-la-nube-cuales-lasplataformas-mas-usadas/
– https://omnidisruptors.com/producto-digital/construyendo-lasplataformas-del-futuro/
– https://plataformadigitaluniacc.wordpress.com/
Nacho Abad Salas
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.