Noves formes d’interacció

Durant la història van anar apareixent noves formes d’interacció en la tecnologia com el ratolí en els ordinadors o els teclats, entre d’altres. La questió està en que la tecnologia avança de manera agosarada i aquestes noves formes d’interacció queden obsoletes, són antigues.

Per això cada any apareixen noves formes totalment renovades i que superen a les establertes. Aquest treball pretén repasar les noves formes d’interacció amb la tecnologia i ensenyar la rapidesa amb la qual avança cada any.

Interfície d’usuari

Quan parlem d’interacció en el camp de les noves tecnologies ens referim a com es relacionen les persones amb les màquines. En aquest punt hi ha diverses maneres d’interactuar entre tots dos interlocutors. D’aquesta interacció també en diem Interfície d’usuari.

  • Hardware: fa referència al teclat, el ratolí i la pantalla visualitzadora. Són els dispositius electrònics utilitzats per ingressar, processar i entregar les dades.
  • Software: conjunt de programes o instruccions informàtiques que permeten executar diverses tasques en una computadora (Windows, Linux).
  • Hardware – Software: permet a la màquina entendre les ordres que se li donen per part de les persones i aquestes transformant el codi binari de la màquina o tradueix tot a un llenguatge llegible per a l’usuari.

Font: Blog.Ida

Cronologia

1962 – Morton Heilig crea un simulador anomenat Sensorama amb imatges, so vibració i olfacte.

1973 – Myron Krueger crea Videoplace que permet als usuaris interactuar amb objectes virtuals per primera vegada.

1985 – Tom Caudell crea el terme Realitat Augmentada.

1990 – Ivan Sutherland inventa el casc de realitat virtual obrint així, una finestra al món virtual.

1990 -Jaron Lanier crea el terme Realitat Virtual i crea la primera activitat comercial sobre el món virtual.

2009 – Es crea el logo oficial de Realitat Augmentada amb la finalitat d’estandaritzar la identificació de la tecnologia aplicada a qualsevol mitjà per part del públic general.

A partir de l’any 2010 hi ha hagut un gran increment en la investigació de noves formes d’interacció.

2012 – Google crea les Google Glass.

2013 – Sony mostra la realitat augmentada a la PS4 amb The Playroom.

2013 – Niantic i Google creen Ingress, un joc per mòbils.

2015 – Microsoft crea les seves ulleres de realitat augmentada, HoloLens.

2016 – Niantic crea PokemonGo, un joc per mòbils que va tenir un èxit aclaparador.

2017 – Google crea la seva segona versió de les seves Google Glass, dirigides al món empresarial.

Nova forma d’interacció gestual

Tàctil

L’interacció tàctil està tan incorporada a les nostres vides que ja no és ni una novetat. Va aparèixer l’any 1971 amb l’aparició de la PDA que incorporaba un sistema d’interacció tàctil entre persona i dispositiu electrònic. Des d’aquesta revolució ja ha passat molt de temps i ara el tàctil s’ha expandit en gran mesura. De fet, la gran majoria de les persones d’avui dia tenen smartphones. Aquests dispositius són tàctils.

Font: elcomercio.pe

Airmouse

L’AirMouse s’utilitza com un guant. Es col·loquen dos sensors per als botons en els dits i hi ha un làser per controlar el moviment en el palmell de la mà. L’AirMouse té com a objectiu evitar malalties que poden sorgir a causa de l’ús continuat del teclat o el ratolí.

Font: clipset.20minutos

Kinect

Les videoconsoles són uns dispositius que han anat avançant ràpidament de manera continuada. Un dels avenços més significatius va ser l’aparició de la Wii, una consola que funcionava amb una nova forma d’interacció que es basava en un comandament a distància que interactuava amb la pantalla de manera inalàmbrica.

Font: extremetech.com

Ara bé, les noves tecnologies continuen avançant i ara han aparegut noves formes d’interacció sense la necessitat d’elements que interactuin amb els dispositius. Simplement, amb el reconeixement de moviments de l’usuari es podria interactuar.  Aquest és el cas de Kinect, un dispositiu sensor de la consola Xbox 380 de Microsoft que fa possible el control i la interacció amb la consola sense la necessitat de contacte físic ni amb la pantalla ni amb un comandament a distància a partir del reconeixament de gestos.

Nova forma d’interacció vocal

Cada cop és més habitual veure a la gent enviar missatges instantanis mitjançant la veu. També, consultar en els grans cercadors online com Google mitjançant la veu. Per això, l’ús de la veu ha sigut una de les grans noves formes d’interacció en els últims temps. Aquest sistema permet la interacció humana amb els dispositius a través de la parla per a realitzar processos automatitzats.

Siri

Aquest és un sistema operatiu d’Apple. Siri és una aplicació que es troba en els dispositius i que fa la funció d’un assistent personal intel·ligent. Amb Siri pots fer preguntes amb veu alta al dispositiu i aquest et dona les respostes. També, permet realitzar accions per veu al dispositiu com fer trucades, obrir aplicacions i cerques per internet.

Font: Ste Smith/Cult of Mac

Nova forma d’interacció visual

Realitat augmentada

La realitat augmentada és un terme creat per Tom Caudell l’any 1990. Sorgeix quan es combinen en un dispositiu tecnològic la visió d’un entorn físic real amb elements virtuals creats. D’aquesta manera es crea una realitat mixta entre els elements reals i virtuals.

La manera en que es combinen aquests elements no és sempre la mateixa:

  • El display a la mà. Mitjançant un dispositiu i utilitzant la càmera i la pantalla apareixen elements virtuals en temps real. Un exemple seria l’app de Nimantic, PokemonGo que va tenir molt d’èxit l’any 2016.

Font: peru.com

  • El display al cap. S’obté mitjançant una pantalla a la cara d’una persona que mostra imatges del món real i sobreposa diversos elements virtuals de visualització de la realitat creats. Un exemple seria les google glass.

Font: x.company

  • El display espacial. Una visualització que consisteix en projectors digitals que mostren elements virtuals sobre elements físics i reals.

Font: informaticanatalau.weebly

La Realitat virtual

La realitat virtual és un terme creat l’any 1990 per Janor Lanier que consisteix en utilitzar dispositius tecnològics per a crear una simulació de la realitat que permet a l’usuari experimentar una experiència real dins d’un element virtual.

En primer lloc, la realitat virtual va nèixer de la mà dels videojocs i avui dia encara es desenvolupa en gran mesura en aquest camp. Tot i així, s’ha anat obrint pas en altres camps com la medicina o l’educació.

Alguns exponents de la realitat virtual:

  • Les ulleres HTC. Uns cascos que poden tenir o no pantalla incorporada i que creen un entorn d’escenes i objectes que semblen reals, però que han estat creats mitjançant tecnologia informàtica avançada, per crear una sensació de realitat en l’usuari que està immers en aquesta nova tecnologia.
  • Els guants que combinats amb altres elements de realitat virtual com serien les ulleres o cascos transmeten sensacions.
  • Realitat Virtual Perifèrica, que són dispositius, també complementaris a d’altres, que mitjançant un sistema amb una plataforma omnidireccional et permeten la sensació de caminar, mantenit-te quiet en la realitat.

 

Font: Youtube (Marketing digital y redes sociales)

 

Noves formes d’interacció futures

La tecnologia avança molt ràpidament i per tant les noves formes d’interacció també ho fan. A hores d’ara existeixen diferents prototips per al futur i encara que pel moment no es troben en el mercat, si que es pretén que en un futur siguin totes aquestes idees una realitat. Una de les més conegudes és el control de la ment.

La ment

Els científics estàn plenament capficats en el control de la ment. Pretenen que interactuar amb els dispositius tecnològics a partir d’implants neuronals al cervell d’una persona sigui una realitat. Fins i tot, sèries televisives com la de Black Mirror s’han fet resò d’això. Ara bé, controlar la ment de les persones està més a prop del que sembla i és gràcies al dispositiu EPOC. Aquesta nova eina consisteix en un aparell que es col·loca al cap i que la seva funció és ser capaç de llegir els pensaments de la persona que el porta. Sense haver de clicar cap botó ni moure un ratolí, inclús sense haver de pronunciar ni una paraula, l’aparell podria fer el que la persona pensa en aquell precís moment.

Font: Youtube (El futuro es apasionante)

Presentació

Presentació INTERACCIÓ (wecompress.com)

Webgrafia

Viquipèdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Realidad_aumentada Google Imatges. https://www.google.com/imghp?hl=ca Realitat Virtual. https://www.gafasoculus.com
Realitat Augmentada. http://www.augmentedreality.org

EPOC. https://www.emotiv.com/epoc/

Tècniques de realitat augmentada. http://informaticanatalau.weebly.com/62/tecnicas-de- visualizacion-de-realidad-aumentada

Glass. https://www.x.company/glass/

SIRI. https://www.apple.com/es/siri/

Viquipèdia Kinect. https://ca.wikipedia.org/wiki/Kinect

Blog Uvic Comunicació Interactiva. http://interactiva.hostel.uvic.cat/bloc/

Blog Noves Formes d’interacció. https://josepcda.wordpress.com/tag/noves-formes- dinteraccio/