Una generació localitzada
Des de fa uns anys, aplicacions com Google Maps han esdevingut una eina imprescindible al nostre dia a dia. El que abans havi?em de consultar a un mapa de paper, amb el temps que aixo? requeria, ara ho podem fer amb un tele?fon mo?bil deu vegades me?s ra?pid. Tot aixo? gra?cies a la geolocalitzacio?, una eina que permet que els nostres tele?fons intel·ligents ens indiquin la nostra ubicacio? exacta en tot moment. La geolocalitzacio? als tele?fons mo?bils intel·ligents te? dues funcionalitats principals: la primera, la de compartir la nostra ubicacio? exacta amb altres usuaris de tele?fons intel·ligents; la segona, trobar la ubicacio? exacta del terminal per tal de relacionar-la directament amb ubicacions fixes. Per exemple, indicar la distancia que hi ha des d’un restaurant qualsevol a la nostra ubicacio? actual.
Avui dia, els coneguts com a smarthphones, tenen incorporat un xip GPS intel·ligent que fa servir tecnologia facilitada pels sate?l·lits per a calcular la nostra ubicacio? actual. Sobretot quan ens trobem a l’aire lliure. Si ens trobem a llocs tancats, la ubicacio? deixa de ser tan precisa. E?s d’aquesta forma aplicacions com Google Maps ens proporcionen una informacio? precisa del lloc on ens trobem. En el cas que el senyal sigui feble, el tele?fon fa servir informacio? de les torres de telefonia me?s properes per tal de fer un ca?lcul, no tan preci?s com el del GPS, de la nostra posicio?. Fins i tot, en ocasions, s’aprofiten els senyals Wi-Fi per determinar-la.
La geolocalitzacio?, malgrat ser una eina que ha creat grans avenc?os, no esta? exempta de pole?mica, i es que, cada cop so?n me?s els que qu?estionen l’u?s extra personal que fan algunes multinacionals de la informacio? facilitada per aquesta tecnologia.
En el treball que presento a continuacio?, exposare? de forma catalogada els diversos usos que se li dona a la geolocalitzacio?, en aquest cas, des de les aplicacions mo?bils.
El paper de les xarxes socials
Les xarxes socials han canviat considerablement la nostra percepcio? del mo?n. El que abans considera?vem un lloc desconegut i llunya? ara resulta fa?cil de cone?ixer i examinar amb l’ajuda de les xarxes socials. El nostre mapa del mo?n s’ha fet me?s petit i conegut.
La geolocalització és una de les responsables de que això sigui realitat. Ens ha permès estar en contacte amb gent que viu a milers de quilòmetres de distància de manera immediata i informem de forma instantània. Tot gràcies al check-in, una funció que ens ofereixen les xarxes socials per a catalogar informació publicada basant-nos en la seva localització.
Per fer-nos una idea, xarxes socials com ara Facebook, Instagram o Twitter ens permeten i, de fet, incentiven que totes les publicacions que es fan a les seves comunitats virtuals incloguin el lloc on s’ha publicat la informacio?. D’aquesta manera, qualsevol persona que publica una fotografia a qualsevol d’aquestes xarxes socials, te? la opcio? d’indicar el lloc on aquesta s’ha fotografiat. No nome?s parlem de fotografies, sino? de valoracions de llocs als quals haguem estat o, fins i tot, informar a trave?s dels nostres perfils que marxem de viatge a qualsevol lloc.
Els mapes en línia
El tipus d’aplicacions que depenen de la geolocalitzacio? que més fem servir són aquelles que ens indiquen com arribar a llocs desconeguts. Parlem dels mapes, en aquest cas, en li?nia. Aquestes aplicacions les fer servir per traslladar-nos en cotxe, amb bicicleta o a peu i ens indiquen quines so?n les millors formes per arribar a un lloc concret en cotxe o transport pu?blic. e Google Maps és l’aplicació més utilitzada, una aplicacio? que ens ha facilitat a tots, en gran mesura, els trasllats de cada dia.
La intencio? de Google Maps e?s la de acumular la ma?xima quantitat d’informacio? geogra?fica i topogra?fica en els seus mapes en li?nia, amb la intencio? de que qualsevol persona, amb el simple fet de tenir connexio? a internet, pugui accedir a informacio? sobre l’entramat urba? i rural de qualsevol indret del mo?n. En un principi, la idea de Google Maps era traspassar tota aquella informacio? que nome?s estava disponible en mapes fi?sics a la xarxa, pero? amb l’era dels dispositius amb geolocalitzacio?, les funcions d’aquesta eina han avanc?at, i molt. Google no ha facilitat gaire informacio? sobre la importa?ncia que te? el paper de la geolocalitzacio? dels usuaris a l’hora de presentar uns mapes de qualitat, pero? esta? clar que e?s una funcio? indispensable pel que fa a la qualitat del servei.
La geolocalització i el periodisme
Ara, els periodistes, ho tenim molt me?s fa?cil a l’hora de cobrir una noti?cia d’u?ltima hora gra?cies a la geolocalitzacio? a les xarxes socials.
Xarxes com ara Twitter, activen la geolocalitzacio? en cadascun dels tweets publicats, amb la qual cosa, en el cas que hi hagi un fet noticiable en un lloc concret, el periodista tan sols ha de cercar tweets piulats al lloc dels fets per obtenir testimonis o recursos gra?fics com ara fotografies o vi?deos, la qual cosa, facilita molt la feina de documentacio?. Un clar exemple e?s el treball periodi?stic que va dur a terme el periodista de la CNN, John D.Shutter, durant una jornada tra?gica a l’estat d’Oklahoma on uns morti?fers tornados van matar diverses persones. El periodista, a trave?s de Twitter, va aconseguir diversos testimonis als quals entrevistar gra?cies als vi?deos que havi?em publicat a la xarxa i que corresponien a la ubicacio? afectada pels tornados. Tambe? disposem d’eines interactives entre el periodista i l’usuari que ens permeten obtenir informacio? a trave?s d’enquestes en li?nia que ens indiquen la ubicacio? de cada resposta. D’aquesta forma, tenim la opcio? d’obtenir informacio? sobre diversos fets noticiables de diversos llocs del mo?n. Per posar un exemple, amb l’aplicacio? Google Media Tools, un periodista pot fer un qu?estionari sobre intencio? de vot a unes eleccions i obtenir els resultats per regions, amb la qual cosa aconsegueix una aproximacio? al resultat d’una forma me?s ra?pida i fa?cil.
En aquesta xerrada es detallen els diversos usos que li dóna el periodisme a la geolocalització
WEBGRAFIA
- EDICIONES EL PAI?S S.L, GRUPO PRISA. Article titulat ‘Las ‘apps’ con las que te localizan y localizas a alguien en todo momento. Madrid. Recuperat el 2 de novembre de: https://elpais.com/tecnologia/2017/11/02/actualidad/1509614812_984561.ht ml
- Yeeply. Article titulat ‘La importancia de la geolocalizacio?n en el desarrollo de aplicacions mo?viles’. Recuperat el 6 de novembre de: https://www.yeeply.com/blog/la-importancia-de-la-geolocalizacion-en-el- desarrollo-de-aplicaciones-moviles/
- GEOSPACIAL MEDIA AND COMUNICATIONS. Article titulat ‘Policy & privacy: Geolocation – Lawmakers eye geolocation apps. Bangladesh. Recuperat el 5 de novembre de: https://www.geospatialworld.net/article/policy-privacy-geolocation- lawmakers-eye-geolocation-apps/
- KRISHAWEB. Article titulat: ’10 Brilliant idees for Geolocation Apps Integrating the Location Based Features to Current Mobile Apps. Phoenix. Recuperat en li?nia de: https://www.krishaweb.com/10-brilliant-ideas-geolocation-apps-integrating- location-based-features-current-mobile-apps/
- SITEPOINT. Article titulat ‘Working with Geolocation and the Google Maps API’. Recuperat el 6 de novembre en li?nia de: https://www.sitepoint.com/working-with-geolocation-and-google-maps-api/
- Projecte de fi de Carrera – Sistema de Localizacio?n de DIspositivos Mo?viles Basada en Wireless LAN- de l’autora Aurora Agudo de Carlos, Universitad Carlos III de Madrid. Recuperat el 28 de setembre de: https://core.ac.uk/download/pdf/30041602.pdf
- KZGUNEA. Recuperat en línia el 27/02/2019 http://kzgunea.blog.euskadi.eus/blog/2017/03/31/geolocalizacion-que-es/
- REDALYC. Recuperat en línia el 27/02/2019 https://www.redalyc.org/html/706/70651145014/
- https://elderecho.com/derechos-fundamentales-afectados-por-la-geolocalizacion
- 20 Minutos. Recuperat en línia el 27/02/2019 https://www.20minutos.es/noticia/3417145/0/google-geolocalizacion-sabe-donde-estas/
- LaVanguardia. Recuperat en línia el 27/02/2019 https://www.lavanguardia.com/internet/20110311/54124889951/la-geolocalizacion-se-implanta-en-todos-los-ambitos.html
- RTVE. Recuperat en línia el 27/02/2019 http://www.rtve.es/noticias/20100811/nuevas-ideas-para-geolocalizacion-mas-util/345766.shtml
- EuropaPress. Recuperat en línia el 27/02/2019 https://www.europapress.es/portaltic/software/noticia-google-noticias-utiliza-geolocalizacion-informar-te-rodea-20110516125841.html
- Huffington Post. Recuperat en línia el 27/02/2019 https://www.huffingtonpost.es/?guccounter=1&guce_referrer_us=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmVzLw&guce_referrer_cs=ajN2TCN6EvPQHqBpyNkvyA
- NiemanLab. Recuperat en línia el 27/02/2019 http://www.niemanlab.org/2015/05/the-upshot-uses-geolocation-to-push-readers-deeper-into-data/
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.