Des de lipdubs fins a Harlem Shake, ‘Ice bucket challenge‘ i el “Mannequin Challenge”, les xarxes socials i la cultura de YouTube ha ajudat en la difusió de les noves tendències. El repte al qual tothom s’està sumant és “el terra és lava”. Aquestes quatre paraules simbolitzen un joc de la infància que a ressorgit de les cendres, mai millor dit! El joc que es va fer viral en les xarxes socials i es va convertir en una moda passatgera virtual.

 

Però comencem des del seu inici, “The floor is lava” és un joc d’infants, en el qual tots haureu jugat, consisteix en què el terra simuli fet de lava i la persona que li han proposat el repte s’hagi de mantenir amb els peus en alt per no cremar-se.

La primera aparició coneguda que tenim d’aquest joc infantil es pot trobar en una petita història de l’any 1948, anomenada “The Wish” de l’autor Roald Dahl, on s’explica que un nen s’imagina que la catifa de ratlles vermelles i negres de la seva habitació esta feta de carbó encès i serps verinoses i camina per damunt dels mobles per evitar tocar el terra.

El 6 d’octubre de l’any 2002, el dibuixant Drew Fairweather, va publicar en el còmic digital “Tooth paste For Dinner”  una vinyeta que il·lustra un home de peu sobre una taula amb el títol “El terra està fet de lava!”. Uns anys més tard exactament el dia 29 de desembre de 2014, el mateix dibuixant va publicar en línea, un altre de similar.

El 25 d’abril de 2004, l’autor Matt Groening  de “Los Simpson”, la famosa sèrie americana de dibuixos va presentar el capítol anomenat “atrapa’m si pots”, on els creadors fan una referència a aquest joc en concret. A l’escena podem veure a en Bart i la Lisa que comencen a jugar al joc del terra és lava. Després en Homer diu textualment “el terra està fet de lava”.

El 3 de maig de 2010, el còmic digital “xkdc” creat per Randall Munroe,  va publicar una vinyeta anomenada “Floor”, on es mostrava tres figures de pal com si fos una versió extrema del joc.

El 12 de maig de 2011, Busted Tees, dissenyador de samarretes sarcàstiques, va crear una samarreta on va modificar el típic cartell de precaució de “terra moll”  utilitzant amb les paraules “El terra és lava”. Aquesta idea va captar molt l’atenció de  molta gent per la seva originalitat.

El 7 de novembre, Driftwood Programari va llançar al mercat un joc digital anomenat “The Floor Is Lava” en el qual el jugador ha de resoldre els diferents enigmes per tal d’evitar caure a terra perquè està fet de lava.

El 10 de febrer de 2012, els usuaris de Kongregate orandze i Ktluvsice van publicar un joc flash titulat “The Floor is Lava”, on el jugador ha de saltar per evitar tocar el terra de lava.

 

Aquest nou repte procedeix d’un joc d’infants però ha evolucionat a Internet. El desafiament consisteix en què una persona, amb càmera en mà, li diu a una altra “el terra és lava” i, a partir d’aquest moment té cinc segons per pujar a algun lloc (a una taula, una cadira, una paperera, una paret… ) i d’aquesta manera protegir-se del terra que simbolitza que està fet de lava.

El repte no té res de nou perquè podem trobar des de fa molts anys, vídeos semblants a la plataforma de Youtube de gent que participa en aquest repte però encara no estava popularitzat en les xarxes socials.

 

No obstant això, el 2017 algunes persones influents a la plataforma d’Instagram, com pot ser el cas de Kevin Freshwater i Jahannah James van fer elevar aquest simple joc fins a arribar el punt que és tornes un repte viral. Els seus vídeos són impressionants per la falta de respecte de les coses alienes i la seguretat dels participants. És divertit com un infern.

El desafiament es va difondre sobretot per les plataformes d’Instagram, Snapchat i de Twitter durant la setmana del 29 de maig, ja que la gent publicava vídeos d’ells mateixos realitzant el repte i etiquetava a un amic perquè el portes a terme. D’aquesta manera és com els reptes es fan virals perquè va passant en mans de tothom per insinuar-los que els portin a terme i intentar millorar-los.

A partir del 2 de juny, hi havia més de 6.300 publicacions a Instagram sota el hashtag #thefloorislava. També s’han publicat diversos vídeos recopilatoris sobre el repte a YouTube, podem trobar des dels vídeos més famosos fins a reptes que van sortir malament. El més popular, s’anomena The floor is lava i prové del canal de paròdies i vídeos de riure anomenat Rocket Jump , té més de 80.000.000 visites. El repte ha estat cobert per diverses revistes com The Daily Dot, Mic i Daily Mail.

 

En essència, aquest challenge juga amb la persona que li han proposat el repte fent que intenti evitar el terra que s’ha transformat amb lava.

 

Aquest challenge combina la nostàlgia d’un joc d’infants amb la comèdia de l’esforç físic en unes situacions espontànies. Es molt més saludable que el “carbonchallege” o el “ice bucket challenge” i no es necessari dedicar-se tant temps a realitzar-lo com el “mannequin challenge”, ja que no té una elaboració complexa.

A partir del challenge ha sorgit diverses variacions del joc. Per exemple, podem trobar els “memes” que actualment en la nostra societat s’estan popularitzant molt. La gent ha agafat la frase que porta a fer el repte “The floor is lava” i l’ha modificat per buscar ironia, la gràcia o fins i tot en alguns casos han utilitzat la aroma. Algunes de les variacions més famoses que podem trobar a Internet són: “the floor is responsability”, “The floor is healthy relationships”, “The floor is the good choicies”, entre altres.

En la meva opinió, the floor is lava challenge és una pèrdua de temps, ja que no aporta res especial a l’hora de fer-ho només és un entreteniment.

Tot i que deixa fluir la imaginació entre els participants, tant per dur a terme els vídeos amb efectes especials, la innovació en els missatges de la imatge per transmetre una idea o una acció que s’ha de fer i sobretot el repte que suposa per a la persona que ha estat reptada l’intent de pujar a qualsevol objecte i no cremar-se amb el suposat terra de lava.

D’entre tots els reptes que hi ha en les xarxes socials penso que és un recurs ben trobat com a passatemps si estàs molt avorrit només per simple distracció pel consumidor d’aquest tipus de vídeos. Tot i això s’ha d’anar amb compte, ja que si jugues amb fo, t’acabes cremant i es pot observar que en alguns vídeos o reptes sobrepassen el límit ètic, posant en perill als jugadors o les persones que els envolten, com per exemple; fer malbé objectes de domini públic, fer-te mal o alterar la llei.

Trobo que és una forma de vincular el nen o nena que tots portem dins, amb l’adult en què ens hem convertit, de treure la responsabilitat i tornar a ser un infant de nou. Aquesta nostàlgia de reviure els jocs antics és la que ens marca el punt d’inflexió d’aquest joc viral en relació als altres. Crec que la necessitat d’evadir-nos de la realitat i riure’ns entre nosaltres és el que ha fet que aquest challenge fos tan viral. Però com tots els challenges que han sorgit aquests últims anys són temporals i s’envaeixen molt de pressa, pocs aporten alguna cosa d’especial.

Un punt que trobo molt interessant sobre aquest repte viral és el recorregut que ha fet. Primer de tot, va començar amb una història de la infància. A partir del moment que es va fer coneguda moltes editorials i revistes digital la van fer servir per crear contingut. Després Els Simpson ho van utilitzar per a un episodi que va fer que la gent el veies i és quan dues persones van tenir la brillant idea de portar-ho a l’actualitat. En el seu trajecte ens dóna la idea de tot el canvi que ha fet el món de la cultura, a causa de les noves tecnologies que ha fet que canviem la manera de crear, rebre i difondre la informació.

 

Webgrafia

–      Hathaway, Jay. (02-06-2017).Adults playing ‘the floor is lava’ is the latest over-the-top internet challenge. The Daily Dot.