Fa anys costava d’imaginar que es podrien enviar missatges, fotografies o vídeos a la teva família i amics a través d’un dispositiu connectat a Internet, de manera ràpida i senzilla. L’evolució de les noves tecnologies ha fet que apareguin noves plataformes digitals orientades a compartir tota mena d’arxius, com documents, fotografies, vídeos o música. Aquestes plataformes són, majoritàriament, pàgines web o xarxes socials que tenen la opció de compartir arxius de manera privada o pública.

Què és una plataforma digital?

Una plataforma digital o virtual és un lloc d’Internet que serveix per emmagatzemar o compartir diversos tipus d’arxius. L’objectiu principal és facilitar l’execució de les feines a través de programaris, però cada plataforma serveix per compartir una classe d’arxius. Per exemple, Dropbox i Spotify tenen en comú que són plataformes que faciliten a l’hora de compartir arxius. Però Dropbox serveix per compartir tota mena d’arxius, Spotify només es pot compartir i escoltar música.

Història de les plataformes

Font: https://computerhoy.com/listas/internet/mejores-plataformas-compartir-archivos-online-62824

Les plataformes digitals s’han introduït a Internet a través de l’inici de les Web 2.0. És als anys 90 quan aquestes plataformes comencen a proliferar. L’arribada d’Internet ha produït que els costos de desenvolupament de programes virtuals siguin més econòmics. És per això que resulta més fàcil la seva creació ja que les eines que s’utilitzen es troben a la xarxa. La interacció entre les persones i els sistemes virtuals han donat origen a diversitat de llocs web dins del món d’Internet. 

Javier Jiménez va publicar aquest estiu a la página web Redeszones que fa uns anys no teníem les mateixes necessitats que tenim avui en dia a l’hora de compartir arxius. En una mateixa plataforma et permet emmagatzemar-te els arxius i compartir-ho amb el teu cercle proper. És per això que s’han creat les plataformes digitals.

Característiques de les plataformes

Les plataformes digitals són multi suport i multicanal perquè es pot accedir a elles a través de diferents dispositius electrònics sempre que hi hagi connexió a Internet. També, són intuïtives perquè no és necessari ser un expert en informàtica per poder utilitzar-les.

Economia de les plataformes

Font: http://blogs.tecnalia.com/inspiring-blog/2017/10/05/la-economia-las-plataformas-en-internet/

L’Associació Espanyola de l’Economia Digital ha proposat diverses definicions sobre l’economia de plataformes a l’informe: Los modelos colaborativos y bajo demanda en plataformes digitales. L’economia de plataformes es basa en la intermediació de l’oferta i la demanda entre particulars o de particulars a professionals a través de plataformes digitals. És a dir, que permet utilitzar, intercanviar o invertir recursos a canvi o no d’una contraprestació econòmica entre els usuaris. Aquesta economia s’origina en base a les necessitats de l’usuari que s’adapta a les seves preferències. La diferència entre els models de baixa demanda i els col·laboratius és que entre els usuaris hi ha una relació comercial.

Relació amb el periodisme

Les plataformes digitals, especialment, les xarxes socials han afectat al periodisme ja que qualsevol persona pot compartir informació, això és el que s’anomena periodisme ciutadà. Podem arribar a pensar que el periodisme pot perdre la seva importància, però, des del meu punt de vista crec que aquesta afirmació no és correcta. És un desavantatge pels mitjans ja que han de compartir els continguts de manera ràpida o afegint un valor afegit perquè saben que els seus lectors ja coneixen o poden conèixer aquella informació. Aquest fet ha suposat que els mitjans hagin hagut de buscar estratègies per continuar ser llegits.    

Font: https://www.merca20.com/plataformas-digitales-vs-periodismo-en-quien-confia-mas-la-gente/

En referència a la relació entre les informacions publicades a les xarxes, Abrahami Jaramillo ha publicat a la revista Merca 2.0 que el periodisme s’està recuperant en comparació amb les plataformes digitals.  En els seus estudis exposen que el gairebé el 60% de les persones diu que cada vegada és més difícil saber si una notícia és produïda per una organització de mitjans respectada. L’estudi mostra que la confiança en el periodisme ha augmentat respecte l’any anterior i les plataformes digitals han retrocedit. La falta de confiança a les xarxes socials ha afectat directament a la confiança de les persones als mitjans de comunicació.

Per això, i reafirmant-me a la meva opinió, els estudis han confirmat que el periodisme encara està “viu” a les plataformes digitals. En alguns casos, per exemple, quan llegeixes un tweet d’una persona anònima, pots considerar que allò no és un notícia certa fins que no llegeixes la publicació al Twitter del mitjà que explica el mateix fet i amb altres informacions complementàries que ajuden a entendre la història. És aquí on hi ha el treball del periodista, la capacitat de presentar els diversos punts de vista d’un mateix fet que donen un valor afegit a la teva publicació al d’aquella persona anònima que publica un primer tweet.

Exemples de plataformes digitals

Hi ha plataformes digitals que tenen la opció de compartir els quatre tipus d’arxius dels que parlarem: documents, fotografies, vídeos i música. La majoria de plataformes s’han adaptat tant a les necessitats de la societat que amb una sola plataforma pots compartir les quatre classes d’arxius mencionats anteriorment. A través d’aquests enllaços podras consultar les millors pàgines web per emmagatzemar arxius i quines són les plataformes digitals més utilitzades per compartir música.

Webgrafia

Presentació Power Point del Treball Pràctic Individual de l’assignatura de Comunicació Digital Interactiva