Context
Quan parlem de publicitat ens referim a l’activitat comunicativa que vol aconseguir uns objectius en l’àmbit del comerç. Aquests objectius s’aconsegueixen a partir del procés anomenat comercialització. El qual tracta de posar en venda un producte utilitzant el màrqueting (tècnica que consisteix en conèixer el mercat). I a partir d’aquest moment, mitjançant els canals de difusió (TV, ràdio, premsa, internet, cartells…) difondre el missatge de promoció del producte. En els darrers anys, la publicitat ha esdevingut imprescindible en la societat actual, d’acord amb estudis tècnics mundials una persona pot arribar a veure uns 3000 impactes publicitaris al dia, dels quals només 360 ( un 12%) són recordats. Per a obtenir els objectius fixats, la publicitat estudia i analitza el públic al qual es vol referir i el context en el qual es troba. És aquí, on dins de la publicitat, hi trobem diferents disciplines com la psicologia, la sociologia, l’antropologia i l’economia. Hem de tenir en compte que la publicitat no beneficia només a les empreses de màrqueting i als venedors, sinó que és una de les principals fonts d’ingressos de molts mitjans de comunicació.
Història i evolució
Per entendre la publicitat online, hem de fer un petit salt a la història i fixar-nos en l’aparició i la ràpida evolució de la publicitat en sí.
La publicitat va néixer amb l’origen del comerç. Amb l’aparició dels productes per comercialitzar va sorgir la necessitat de comunicar-ne la seva existència. En un principi es feia oralment. L’avís més antic trobat fins ara té uns tres mil anys i és un papir egipci on es deia:
“Habiendo huido el esclavo Shem de su patrono Hapu, el tejedor, éste invita a todos los buenos ciudadano de Tebas a encontrarle. Es un hitita, de cinco pies de alto, de robusta complexión y ojos castaños. Se ofrece media pieza de oro a quien dé información a cerca de su paradero; a quien lo devuelva a la tienda de Hapu, el tejedor, donde se tejen las más bellas telas al gusto de cada uno, se le entregará una pieza entera de oro”.
A Grècia, al voltant del 480 a.C, van aparèixer els primers medis de propaganda. Rebien el nom de “Kyrbos”, eren cilindres de fusta situats en camins transitats en els que es col·locaven tot tipus de comunicats.
A Roma van sorgir els “alba”, que eres tablons d’anuncis permanents, i els “libelli”, que eren papirs que s’enganxaven als murs. Es feien servir per publicar avisos oficials, i en algun cas per anunciar ventes d’esclaus, espectacles, lloguers de cases o objectes trobats.
Ja a l’edat mitjana van començar a utilitzar-se els gravats. Eren utilitzats per l’esglèsia i es colocaven diumenges, festius, dies de boda i de bautisme. Consistien en tallar en planxes de fusta el text.
Però, la autèntica revolució de la publicitat va arribar amb el gran invent de Gutenberg l’any 1450, la impremta, que va permetre la possibilitat de produir moltes còpies d’un mateix missatge en molt poc temps. A més el creixement i l’aparició de noves ciutats van permetre un creixement de la publicitat que va passar a ser un medi de comunicació massiu.
Amb la difusió de la impremta es va iniciar l’etapa moderna de la publicitat. El 1711, el diari “The Spectator”, va veure que amb la venda de publicitat permitia reduir el cost de l’exemplar, ja que els anunciants pagarien els costos de l’edició. Així va sorgir la tarifa publicitària que consistia en calcular el valor d’espai publicitari.
Un temps més tard (1845), apareix a França la primera Agència de publicitat anomenada: Societé Géneérale des Annoces. Consistia en prestar serveis als anunuciats i negociar amb aquests i els mitjans de comunicació.
En el segle XX l’activitat publicitària comença a crèixer al ritme de la teconologia i de la progressiva globalització. Va arribar al seu màxim esplendor ja que es va veure potenciada per nous mitjans de comunicació com la ràdio, el cinema o la televisió entre d’altres. Va aparéixer la publicitat ofensiva, s’intenta per tots els mitjans possibles captar l’atenció dels clients, fet que va provocar a plantejar-se una ètica de la publicitat, amb la finalitat de que no es converteixi en un camp de batalla comercial.
El moment definitiu va ser a l’any 1993, quan es diu que va aparèixer la publicitat online. A partir d’aquest momeent, analitzem esquemàticament com ha evolucionat fins a dia d’avui:
Septembre de 1993
Es ven el primer anunci a Internet: El primer anunci en què es pot fer clic és venut per Global Network Navigator a un despatx d’advocats de Silicon Valley.
27 d’octubre del 1994
AT&T compra el primer banner de la història a la pàgina web de la revista Wired, creat per Modern Media.
1995: INTERNET COMPTE AMB 16 MILIONS D’USUARIS
Juliol de 1996
Apareix la primera referència al PPC (Pay Per Click) a càrrec del lloc web de directoris Planet Oasis.
1998
GoTo.com (renombrat Overture el 2001 i adquirit per Yahoo! el 2003) crea la primera subhasta publicitària de paraules clau en cercadors.
Octubre del 2000
Google llença AdWords amb 350 clients.
2002 – INTERNET COMPTA AMB 558 MILIONS D’USUARIS
4 de febrer de 2004
Neix Facebook.
Novembre de 2005
Google llança Google Analytics.
22 d’agost del 2006
Facebook llança formats publicitaris a la xarxa social.
Septembre de 2007
Arriba AdSense per a mòbils, permetent a les pàgines optimitzades per a la navegació mòbil allotjar els mateixos anuncis que les pàgines web convencionals.
Novembre de 2007
Facebook permet als anunciants localitzar geogràficament el target per a la seva Publicitat.
Abril/Juny de 2008
ExitExchange.com adquireix la patent de la publicitat mitjançant pop-ups després de 8 anys.
Març de 2009
Google llança una versió beta de la publicitat basada en els interessos de l’usuari gràcies a acords amb portals com YouTube.
30 de setembre de 2009
La publicitat a Internet supera la de televisió per primera vegada al Regne Unit.
13 d’abril del 2010
Twitter llança les tendències i els tuits patrocinats.
2012 – INTERNET COMPTE AMB 1.2 MIL MILIONS D’USUARIS
Gener de 2012
Facebook introdueix publicitat al Newsfeed.
22 de juliol de 2013
Google llança AdWords Enchanced Campaigns per arribar als dispositius mòbils de manera més eficaç.
2 d’agost del 2013
Facebook anuncia els seus plans de futurs anuncis en format de vídeo
Estat actual
PUBLICITAT ONLINE
A partir de la evolució de la publicitat online, en aquest darrers anys, n’han anat sorgint de diferents tipus:
Email màrqueting
Es tracta d’un dels tipus de publicitat en línia que més utilitzem. Les seves campanyes es recolzen en base de dades de manera que la segmentació dóna lloc a campanyes molt concretes i efectives. Es tracta d’un mètode que permet enviar missatges personalitzats a cadascun dels teus clients a les hores i els dies en què les probabilitats de lectura són més altes.
Banner
El banner es remunta als inicis de la publicitat en línia apareixent per primera vegada el 1994. Ha acompanyat la història d’Internet durant aquests anys i avui continua sent un dels mètodes més utilitzats.
Dins dels tipus de publicitat en línia, es tracta d’una publicitat inserida en un espai destinat a aquest efecte dins d’una web. L’objectiu és portar l’usuari a una Landing Page. Aquest tipus de publicitat ha anat evolucionant i sobretot adaptant-se a l’usuari, que ja ho percep com una cosa intrínsec a la web i al que en moltes ocasions en fa cas omís.
Publicitat en mòbils
Amb la tendència Mobile les marques amb la publicitat també vol estar present en aquest format, no només a Internet sinó també amb SMS Màrqueting ia les apps.
Publicitat a les xarxes socials
Les xarxes socials han perfeccionat de forma exponencial tant les maneres d’introduir la publicitat en línia com de mesurar-la. Les marques, gràcies a les xarxes, aconsegueixen crear una publicitat més propera. D’aquesta manera l’usuari hi vol participar, cosa que en altres tipus de publicitat és molt difícil d’aconseguir.
Publicitat en vídeo
El vídeo és el format al capdavant de les tendències en Màrqueting. Els usuaris busquen la publicitat, no com a venda, sinó com a entreteniment, per això el vídeo està molt present a les campanyes. Ho podem comprovar ja que cada cop veiem banners, publicitat en xarxes o en emails que opten per aquest format.
SEO i SEM
Totes dues són estratègies de posicionament en cercadors. Tant l’orgànic com el de pagament són tipus de publicitat en línia ja que l’objectiu de tots dos és la visibilitat i la conversió. Pel que entrarien dins dels tipus de publicitat en línia.
APPS
Què són les apps?
Una app és una aplicació de programari que es pot utilitzar en dispositius mòbils, tauletes i ordinadors després d’instal·lar-la. La seva finalitat és ajudar l’usuari a fer alguna cosa, ja sigui de forma professional com per al seu lleure o com a entreteniment. Hi ha molts tipus de apps i amb moltes funcionalitats: apps de xarxes socials (Instagram), apps per sortir a córrer (Runtastic), apps per viatjar (Tripadvisor), apps de notícies (Marca), etc.
Cal destacar que una app és diferent d’una webapp. La diferència principal és que una webapp no es pot instal·lar ja que es tracta només duna icona daccés ràpid a una pàgina web concreta, gairebé com una icona descriptori en ordinadors.
D’on ve el terme app?
La primera vegada que es va fer servir la paraula app va ser el 2008 per referir-se a les aplicacions mòbils després que Apple llancés el seu App Store i Google l’Android Market. Aquest terme s’ha popularitzat tan ràpidament que és molt habitual escoltar-lo diàriament.
Característiques de les apps
-Les apps estan destinades sobretot a smartphones o tauletes.
-Són més dinàmiques que els programes.
-Algunes depenen d’internet, encara que no és una característica indespensable.
-Ocupen menys espai que els programes i són més ràpides d’instal·lar
-Qualsevol amb certs coneixements informàtics pot crear una app per Android o iOS.
PAGAMENT PER CLIC
El pagament per clic és el sistema de facturació d’un element publicitari a Internet en què l’anunciant paga segons el nombre de clics d’entrada que hi han fet els internautes.
Relació amb la titulació
Ja que el periodisme és una de les formes de comunicació més importants actuals, el treball realitzat té molt a veure amb la nostra carrera.
Per una part, hi ha molts mitjans de comunicació online que no funcionarien sense la publicitat ni els pagaments per clic.
D’altra banda, hi ha molts mitjans de comunicació que tenen APPS només per publicar-hi notícies i informar als seus usuaris de l’actualitat. Per exemple: Mundo Deportivo, 324 o Nació Digital.
Per últim, m’agradaria destacar el gran creixement de la publicitat online en els últims anys. Això fa que estigui molt presents en les nostres vides ja que utilitzem aparells electrònics durant la majoria de temps del nostre dia a dia.
Webgrafia
Cyberclick. (s/f). ¿Qué es la publicidad online? – Cyberclick. Cyberclick.es.
https://www.cyberclick.es/publicidad/publicidad-online
Estaún, M. (2019). Tipos de publicidad online: ¿cuáles son? ¿en cuáles invertir? Thinking for Innovation.
Publicidad Online. (2020, agosto 7). Neoattack.com.
https://neoattack.com/neowiki/publicidad-online/
Qué son las Apps y sus Características – La Mina Digital. (2019, noviembre 20). Laminadigital.es.
Pagament Per Clic en España. Listado de empresas de Pagament Per Clic en España. (s/f). Eleconomista.es.
https://empresite.eleconomista.es/Actividad/PAGAMENT-PER-CLIC/
Historia de la Publicidad online: del primer banner a AdWords. Reasonwhy.es.
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.