Als últims anys la tecnologia i les webs han millorat de forma considerable en el llocs de treball. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han donat cabuda a l’accés a la informació i han facilitat la comunicació entre les persones encara que, a vegades provoquin efectes positius i negatius.
En el món de les webs hi ha molts aspectes essencials però sempre s’ha de destacar el conceptes principals del treball Accessibilitat i Usabilitat.
La usabilitat es pot definir com la capacitat de les persones per utilitzar fàcilment un objecte o servei, depenent de les seves raons de disseny. En l’àmbit de les xarxes, el concepte d’usabilitat defineix si una eina és adequada per a les necessitats dels usuaris.
Pel que fa l’accessiblitat, representa l’accés de les persones amb discapacitat a continguts i serveis web. De manera més àmplia, tots els usuaris i qualsevol dispositiu o les seves condicions ambientals poden accedir a continguts i serveis web. Aquest concepte pretén reduir o eliminar les barreres que impedeixen als usuaris accedir al contingut o interactuar amb els serveis.
Aquests dos conceptes en el àmbit virtual en serveixen per fer la feina més senzilla, sobretot alhora les xarxes. L’usabilitat d’una web i l’accessibilitat són dos conceptes que entre ells es relacionen. Encara que semblin dos termes diferents, ambdós milloren el ús de les aplicacions i van sempre de la mà.
Història i Evolució d’Usabilitat
Història Usabilitat
Inicialment, la usabilitat es va originar a partir del concepte d’ergonomia, és a dir, l’estudi .Des del segle XX, l’ergonomia s’ha dissenyat per estudiar l’adaptabilitat humana al treball. Com que podem trobar diferents situacions en el nostre treball, l’ergonomia s’ha convertit en una assignatura multidisciplinària. A principis del segle XX, el camp de l’ergonomia estava relacionat principalment amb les habilitats dels metges i fisiòlegs, perquè la major part del treball era físic i repetitiu. Amb l’arribada del treball en cadena, l’automatització de processos i la robòtica, el treball s’ha tornat més laboriós mentalment.
Tot i que la càrrega física es redueix, aquest canvi en la nostra manera de treballar ha donat lloc a nous problemes, com ara problemes d’atenció ipercepció. La usabilitat està separada de la dimensió laboral de l’ergonomia relacionada amb la salut o la seguretat, centrant-se en la creació d’una interfície compatible amb la percepció, el moviment i les capacitats emocionals de l’individu. El terme “usabilitat” va aparèixer a la dècada de 1980 abans que s’anomenava “facilitat d’ús de la interfície.
Aquest concepte es va definir per primera vegada l’any 1998 per ISO 9241-11: 1998. L’estàndard va ser desenvolupat per l’Organització Internacional per a la Normalització (ISO) per tractar els requisits ergonòmics per al treball d’oficina mitjançant pantalles de visualització (ordinadors), però recentment s’ha revisat i redefinit el 2018.
Història i evolució de l’Accessibilitat
L’ accessibilitat va ser originalment un projecte anomenat Web Accessibility Initiative, creat el 1997 pel World Wide Web Consortium (W3C) sota el lideratge del seu director Tim Berners-Lee. El W3C és un organisme de normalització basat en web encarregat de promoure la compatibilitat de les tecnologies a la World Wide Web (la xarxa global “www”). D’aquesta manera, la Web Accessibility Initiative (WAI) ha desenvolupat normes d’accessibilitat a la xarxa per fer-les accessibles a les persones amb discapacitat.La primera versió d’aquestes regles es va publicar l’any 1999 i implicava l’accessibilitat del contingut web, els navegadors i les eines de disseny web. L’any 1996 hi havia una gran quantitat d’ordinadors connectats a la xarxa. Per això és urgent trobar una solució que permeti accedir a la xarxa a tothom, especialment a les persones amb discapacitat, però també a totes les persones que no necessitin equipament ni localització prèviament.
La Web Accessibility Initiative, finançada pel govern i fabricants industrials, va néixer arran d’aquesta urgència l’any 1997. La historia de l’accessibilitat es divideix en diferents períodes. Les creació de les normes d’accessibilitat. Seguidament, entre l’any 1999 al 2008, quan l’accessibilitat del lloc web es va convertir en una obligació legal del sector públic. Els Estats Units van aprovar l’article 508 de la llei el 1998. La llei exigeix que s’hagi d’accedir a tots els llocs web públics d’acord amb les normes establertes per la llei. Europa es va unir al moviment l’any 2001 i va reconèixer els estàndards d’accessibilitat del W3C.
L’any 2003, es va demanar al Parlament Europeu que assegurava que tots els llocs web europeus complissin almenys el segon nivell d’aquestes normes. L’any 2008, les Nacions Unides van promulgar la “Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat”, que estipula que els països han de prendre les mesures adequades per garantir l’accés a la informació i les comunicacions, i fins i tot als sistemes i les TIC.
I, finalment l’últim període va començar amb la publicació de la segona edició de les normes d’accessibilitat del W3C l’any 2008
Estat Actual Usabilitat i Accessibilitat
La usabilitat i l’accessibilitat són dos conceptes bàsics per als programadors i les organitzacions, que volen crear pàgines web i eines d’alta qualitat sense excloure ningú dels seus productes i serveis. L’accessibilitat dels continguts no és un concepte rígid, un cop implementat, es conservarà, però cada nou contingut aportat a la pàgina s’ha d’incloure en el procés de seguiment i avaluació. Actualment, l’objectiu de l’accessibilitat és posar el lloc web i els seus serveis a l’abast de totes les persones, independentment dels seus materials, infraestructura de xarxa, llengua materna, cultura, ubicació o les seves capacitats físiques o mentals. L’aparició de noves interfícies de veu com Google Assistant i Alexa ha comportat nous problemes específics d’accessibilitat, especialment per a persones amb barreres lingüístiques. Actualment, hi hagut l’aparició de HTML.5 i Eye Tracking per millorar la capacitat dels dos conceptes.-
A finals de 2016, el W3C va llançar la versió 5.1 d’HTML5 (Hypertext Markup Language 5), un format de dades dissenyat per representar pàgines web. Aquesta versió final conté funcions noves que faciliten el treball dels desenvolupadors d’aplicacions web. HTML5 és un dels avenços més importants en l’àmbit de l’accessibilitat dels darrers anys, i es considera la solució bàsica per dinamitzar les pàgines web
-L’Eye Tracking forma part de la usabilitat, és un concepte necessari i bàsic en cada etapa del procés de disseny. Actualment, quan s’investiga la usabilitat d’una aplicació o lloc web, s’utilitza el seguiment ocular, que és una tecnologia que inclou recollir tota la informació que percep un usuari i permetre-li moure’s amb llibertat.
Aquestes dades es basen principalment en visualitzacions, perquè els usuaris reben informació a través de visualitzacions. Es pot dir que és una relació unilateral entre les persones i el sistema. Amb l’arribada de les tauletes, no només cal la visió sinó també el tacte, la qual cosa obre noves perspectives des de la perspectiva de la usabilitat. A més de seguir fent que la informació sigui cada cop més reconeixible, també buscarem optimitzar els gestos necessaris per aconseguir els resultats desitjats.
Relació amb la titulació
L’accessibilitat dels mitjans digitals ha millorat la usabilitat i l’experiència dels lectors de contingut d’Internet i de les xarxes socials. Tot això contribueix a tancar la bretxa digital, que afecta no només a col·lectius com els discapacitats, sinó també a la gent gran o amb recursos econòmics limitats. La informació dels mitjans és valuosa per al públic, genera coneixement i promou la formació de diferents moviments i opinions.
L’accessibilitat dels mitjans digitals és important per a la igualtat d’oportunitats. La conformitat i la indiferència dels líders dels mitjans són coses que els usuaris i els periodistes no haurien de ser indiferents. Per descomptat, tots hauríem de fer la nostra pròpia consciència sobre aquest tema.
En periodisme, la usabilitat s’aplica al disseny de pàgines web de diaris i webs de notícies relacionades perquè els usuaris puguin accedir a les notícies més importants del dia. Per tant, els usuaris poden entendre millor la situació i poden accedir a articles i informació relacionada amb aquesta notícia. L’aparició d’Internet a Internet es remunta a finals de la dècada de 1990 i principis dels 2000. Des de llavors, s’han adaptat als canvis i la usabilitat s’ha convertit en un benefici dels mitjans en línia.
Bibliografia i Pregunta
Pregunta
En el periodisme, poden millorar els dos conceptes explicats? De quina manera?
Bibliografia
– Usabilidad, accesibilidad y arquitectura de la información en el diseño web. Fundamentos y nociones básicas para el profesional de la información. Periodismo en nuevos formatos (Coord. Jesús Miguel Flores Vivar). file:///C:/Users/mgarc/Downloads/Usabilidad_accesibilidad_y_arquitectura.pdf
– Glosario de términos para el periodismo en la era digital. http://uft-digital.wikidot.com/usabilidad
– Universitat Central de Vic. http://interactiva.uvic.cat/bloc/2021/03/09/usabilitat-i-accessibilitat-del-web/
– Arsys Blog. https://www.arsys.es/blog/programacion/diseno-web/usabilidad-vs-accesibilidad/
– Scielo . Investigació Biotecnològica. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2009000200004
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.