La historia del periodisme digital ha suposat un gran canvi per a la societat i ha revolucionat la manera en la que consumim informació i notícies a través d’internet.

A mesura que internet i les tecnologies han anat evolucionant i cada vegada han tingut més pes en les nostres vides, els mitjans de comunicació han hagut d’adaptar-se  aquest nou entorn i ha suposat una evolució constant en la presentació i en la distribució de notícies.

Des dels seus inicis a la dècada del 1980 fins a l’actualitat s’han produit grans avenços que han canviat la manera en la que consumim i accedim a la informació.

https://blog.talentgarden.com/es/blog/business-innovation/periodismo-era-digital-adaptacion-cambio

Història i evolució premsa digital

Inicis de la premsa digital

El primer diari que va tenir un ordinador en la seva redacció va ser el estadounidenc Daily Oklahoma el 1963, tot i així van haver de passar varies dècades fins que els diaris es van apropar més a Internet.

Tot i això, no està clar qui va tenir l’honor de ser el mitjà pioner en les xarxes d’Internet, ja que per alguns experts, el primer va ser el San José Mercury News” (California), i per altres experts el primer va ser el Palo Alto Weekly”(California).

Una cosa sí que sabem segur i és que el naixament del periodisme digital va ser entre el 1993 i el 1995.

Al 1994 ja gairabé tots els grans mitjans estadounidencs tenien el diari ja en versió en Internet: New York Times, Los Angeles Times o The Washington Post.

A Espanya, el pioner no va ser exactament un diari sinó que va ser el Boletín Oficial del Estado (BOE), que va donar el salt digital el 1994. Aquell mateix any quan diaris com, El Periódico de Catalunya o El Mundo, van presentar les seves primeres versions a Internet amb velocitats molt limitades i escassa difusió.

Dècada 1970-1980

 Els primers indicis de la prensa digital es van començar a establir a principis del 1970, quan es van començar a veure connexions i comunicacions en línia. Això sí, els serveis eren molt primitius i només estaven en xarxes privades com The Source que distribuia notícies als usuaris. Aquest va ser el primer pas de la digitalització en la premsa.

El Observador TV, Youtube

Dècada 1990

A partir del 1990 va ser quan va començar l’auge de la premsa digital gràcies a la popularització d’Internet. Els diaris tradicionals amb més poder, com el The New York Times, van començar a crear webs on publicaven notícies via on-line i altres continguts perquè els usuaris poguessin consumir-los.

https://www.ismaelnafria.com/nytimes/1996-lanzamiento-de-nytimes-com/

Dècada del 2000

En aquesta dècada es va veure un creixement molt ràpid de la premsa digital, ja que la velocitat de connexió a Internet va augmentar i va permetre distribuir vídeos i retransmissions en directe per a la societat. Amb l’auge dels blogs i plataformes de publicació, la societat també es va introduir en la premsa digital y tothom podia publicar coses a Internet i generar contingut.

https://elpais.com/deportes/adrenalina/

https://www.elperiodico.com/es/

Xarxes socials

Amb l’irrupció i la popularització de les xarxes socials com Twitter i Facebook, la societat va començar a consumir notícies i continguts a través de les xarxes. Per tant, això feia que les notícies es viralitzessin amb molta rapidesa i encara hi havia més gent que consumia aquest tipus de contingut, gràcies a la seva comoditat i la rapidesa.

https://www.ui1.es/blog-ui1/importancia-de-las-redes-sociales-en-el-periodismo

https://www.facebook.com/LaVanguardia?locale=es_ES

Dècada del 2010

 Durant aquesta dècada, els diaris al veure que molta gent ja no comprava diaris físics i consumia només els digitals, es van introduir subscripcions als diaris digitals per financiar les seves operacions en línia. A més, durant aquests anys apareixen les fake news i es va dubtar sobre la veracitat dels continguts que es publicaven en les xarxes socials.

Dècada del 2020 fins l’actualitat

 Aquesta dècada ha estat marcada de moment per la Covid, que ha demostrat la importancia de la premsa digital. D’aquesta manera la premsa digital continua en constant evolució en l’actualitat. També hi ha hagut l’arribada de la inteligencia artificial que també es pot utilitzar per la creació de continguts i la personalització de les notícies.

https://www.uoc.edu/es/news/2021/231-periodismo-pandemia

https://elpais.com/defensor-a-del-lector/2023-06-11/aprovechemos-la-inteligencia-artificial-para-el-periodismo.html

Reptes del periodisme digital

El periodisme digital s’enfronta a diversos reptes que requereix una adaptació constant per part dels professionals i dels mitjans de comunicació. Han de lluitar contra les “fake news”, la preservació de l’ètica professional, rigor periodístic i la importancia de tenir fonts fiables i dades contrastades per garantir un periodisme de calitat.

1. Lluita contra les notícies falses en les xarxes socials

Un dels principals reptes és la lluita contra la desinformació i les notícies falses que es publiquen a les xarxes socials. La facilitat i la rapidesa en publicar informació en les xarxes socials dificulta la verificació de les informacions i la veracitat d’aquestes. Els periodistes han de tenir eines per combatre aquest problema i verificar les informacions per demostrar si aquestes notícies son certes o son falses.

Per aconseguir això, és important educar a la societat per poder distingir entre notícies amb dades falses i notícies amb dades contrastades.

https://www.ccma.cat/3cat/el-prebunking-la-tecnica-per-prevenir-la-desinformacio-que-es-mes-efectiva-que-el-fact-checking/noticia/3183017

2. Ètica professional i rigor periodístic

En aquesta etapa on les xarxes socials tenen tant poder, és important que els periodistes siguin rigurosos, mantinguin la imparcialitat i la objectivitat. D’aquesta manera podran combatre la inmediatesa i la viralització que es produeix en les xarxes.

És important contrastar els fets i no caure en la tentació d’obtenir “clicks” perquè es poden caure en aquestes fake news.

Per tant és important seguir el procés de: verificació de lai nformació, contrastar les fonts, ser transparents per obtenir notícies i resguardar la privacitat de les persones involucrades.

https://www.elmundo.es/television/2019/03/14/5c8a3fadfdddffbc558b46d4.html

Presentació

https://www.canva.com/design/DAFzbouHYsw/RtiDdZvHl0q83FeBeJRrOw/edit?utm_content=DAFzbouHYsw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Webgrafia

https://www.bbc.com/mundo/noticias-47524843

https://e-periodismoenlared.blogspot.com/2015/03/el-periodismo-digital-no-es-una.html

https://www.esneca.lat/blog/caracteristicas-periodismo-digital

https://www.alamy.es/nueva-york-nueva-york-12-de-mayo-de-1949-el-personal-editorial-de-un-periodico-en-la-sala-de-redaccion-image556531050.html

https://www.ui1.es/blog-ui1/importancia-de-las-redes-sociales-en-el-periodismo

https://www.uoc.edu/es/news/2021/231-periodismo-pandemia

https://elpais.com/defensor-a-del-lector/2023-06-11/aprovechemos-la-inteligencia-artificial-para-el-periodismo.html

https://blog.talentgarden.com/es/blog/business-innovation/periodismo-era-digital-adaptacion-cambio

https://www.elmundo.es/television/2019/03/14/5c8a3fadfdddffbc558b46d4.html

https://www.ccma.cat/3cat/el-prebunking-la-tecnica-per-prevenir-la-desinformacio-que-es-mes-efectiva-que-el-fact-checking/noticia/3183017/