Text generat per intel·ligència artificial
Que fa a Ferrari una marca de prestigi?
Ferrari és una de les marques més icòniques i exclusives del món de l’automoció. Fundada el 1939 per Enzo Ferrari, la companyia s’ha consolidat no només com un fabricant de cotxes esportius d’alt rendiment, sinó com un símbol de luxe, exclusivitat i èxit.
L’èxit de Ferrari no es basa només en la qualitat dels seus vehicles, sinó en una estratègia de comunicació i màrqueting impecable. A diferència d’altres fabricants d’automòbils, Ferrari no necessita grans campanyes publicitàries convencionals; en canvi, es basa en una estratègia de desig i exclusivitat. Segons Kotler i Keller, “les marques de luxe no venen productes, venen somnis”. Ferrari ho ha aplicat a la perfecció, creant un ecosistema on només uns pocs poden accedir als seus cotxes, fent que la seva demanda es mantingui sempre superior a l’oferta.
La seva comunicació es basa en tres pilars fonamentals:

- Exclusivitat i escassetat (producció limitada de vehicles).
- Associació amb la competició (Fórmula 1 com a plataforma de màrqueting).
- Història i patrimoni de la marca (una llegenda construïda al llarg de dècades).
Aquest enfocament ha convertit Ferrari en un referent mundial del luxe i en una marca desitjada no només pels amants de l’automoció, sinó per col·leccionistes i inversors.
Història
Ferrari va néixer com una divisió de Auto Avio Costruzioni el 1939 i va llançar el seu primer model, el 125 S, el 1947. Des dels seus inicis, Enzo Ferrari va tenir clar que el seu objectiu no era fabricar cotxes per a tothom, sinó per a una elit que pogués apreciar la potència i l’enginyeria d’un vehicle únic.

Durant els anys 50 i 60, Ferrari es va consolidar com una marca de prestigi, guanyant múltiples títols a la Fórmula 1 i llançant models icònics com el Ferrari 250 GTO. Aquest model és avui dia un dels cotxes més valuosos del món, amb unitats subhastades per més de 70 milions de dòlars. Aquesta revalorització amb el temps reforça la percepció de Ferrari com una marca d’inversió, no només un fabricant d’automòbils.
A la dècada dels 90, Ferrari va adoptar una estratègia de comunicació més estructurada, apostant per una combinació de branding esportiu i exclusivitat limitada. Com destaca l’expert en màrqueting Jean-Noël Kapferer, “el luxe no ha de ser accessible per a tothom, sinó desitjable per a molts i posseït per pocs”.
Ferrari va aplicar aquesta filosofia mantenint la seva producció controlada i establint mecanismes estrictes d’accés als seus vehicles:
- Producció limitada: Ferrari només fabrica uns 15.000 cotxes anuals, tot i que podria vendre’n molts més.
- Llista d’espera i selecció de clients: No tothom pot comprar un Ferrari nou. La marca selecciona els compradors per assegurar-se que respectin la imatge de la companyia.
Aquesta exclusivitat ha estat clau en el desenvolupament de la marca, fent que els seus vehicles siguin objectes de desig no només per la seva velocitat, sinó pel seu valor simbòlic.
Què hi tenen a veure els mitjans amb l’èxit de la marca?
El paper del periodisme en la comunicació de Ferrari ha estat clau per reforçar la seva imatge. En aquest apartat, analitzarem com la marca ha fet ús de mitjans tradicionals i digitals per construir i mantenir el seu prestigi.
L’ús de la Fórmula 1 com a eina de comunicació
Ferrari és l’única escuderia que ha participat a la Fórmula 1 des de la seva creació el 1950, i això ha estat fonamental en la seva estratègia de màrqueting. La presència de Ferrari a la F1 genera més de 1.000 milions d’impressions anuals en mitjans de comunicació.

Això equival a una publicitat gratuïta impossible d’aconseguir amb campanyes convencionals.
A més, quan Ferrari guanya carreres, els mitjans de comunicació esportius donen cobertura als seus èxits, reforçant la seva reputació com a líder en el sector. En paraules de Luca di Montezemolo, expresident de Ferrari: “La Fórmula 1 és el nostre millor anunci. No necessitem espots televisius quan tenim milions de fans veient els nostres cotxes cada cap de setmana”.
El control de la narrativa en mitjans especialitzats
Ferrari gestiona molt acuradament la seva relació amb els mitjans especialitzats en automoció. Revistes com Top Gear, Car and Driver o MotorTrend tenen accés exclusiu a proves dels nous models de Ferrari, però sota condicions estrictes. Això permet a la marca garantir que la informació publicada reforci el seu posicionament de qualitat i exclusivitat.
Com destaca Kapferer, “Les marques de luxe controlen la seva comunicació amb una precisió quirúrgica. Qualsevol missatge que surti ha de reflectir els seus valors de marca”. Ferrari aplica aquest principi, evitant el màrqueting massiu i apostant per una comunicació més selectiva
L’estratègia digital i xarxes socials
Encara que Ferrari és una marca tradicional, també ha sabut adaptar-se a l’era digital. Té més de 30 milions de seguidors a Instagram i un gran compromís amb els fans a YouTube, on publica vídeos de nous models, proves de conducció i continguts exclusius.
Aquesta presència digital permet a Ferrari mantenir la seva imatge elitista però accessible des d’un punt de vista ambiciós. És a dir, encara que no tothom pugui comprar un Ferrari, molts poden somiar-ne un a través dels seus continguts en línia.
Bibliografia i webgrafia
- Kotler, Philip & Keller, Kevin (2022). Principles of Marketing. Pearson.
- Kapferer, Jean-Noël (2012). The Luxury Strategy. Kogan Page.
- Charlton, A. (2023, 13 noviembre). Ferrari 330 LM / 250 GTO sells for record $51.7 million at auction. https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2023/11/13/ferrari-330-lm–250-gto-sells-for-47-million-in-new-york-auction/
- Motorsport Network (2022). Ferrari’s Impact in Formula 1 Marketing
- Alessandra Palermo (2023). Formula One on social network: a succesfull strategy
- La Gazzetta dello Sport (2014). Interview with Luca di Montezemolohttps://www.gazzetta.it/Formula-1/17-07-2014/todt-ferrari-f1-801262162970.shtml
- Del Bello, R. (2022, 2 marzo) Ferrari Purosangue: Business Strategy with Product Diversification.https://www.linkedin.com/pulse/ferrari-purosangue-business-strategy-product-riccardo-del-bello/
- Barlow, Jason. (2021, febrero 24). Ferrari on: leaving F1, and recreating the amazing 250 GTO. Top Gear. https://www.topgear.com/car-news/geneva-motor-show/ferrari-leaving-f1-and-recreating-amazing-250-gto
- The People Profiles. (2023, 24 diciembre). Ferrari – King of Cars Documentary [Vídeo]. YouTube.https://www.youtube.com/watch?v=YEtcHIm_m8o
- Strategy Study: How Ferrari became the pinnacle of brand. (s. f.).https://www.cascade.app/studies/ferrari-strategy-study
- Redaktion. (2025, 23 febrero). How Ferrari Masters the Art of Scarcity, Exclusivity and Brand Mystique.https://www.finews.asia/high-end/42832-ferrari-most-valuable-car-maker-europe-wall-street-journal-benedetto-vigna-enzo-ferrari-porsche-mclaren-aston-martin-asia-apac
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.