Contingut generat a partir del ChatGPT
El periodisme musical ha experimentat una transformació radical des que es va digitalitzar, ja que les plataformes en línia han canviat tant la manera de produir com de consumir la música i les notícies relacionades amb el sector. Abans de l’era digital, els mitjans de comunicació com revistes especialitzades (per exemple, Rolling Stone, NME o Billboard) i programes de ràdio dominaven l’escena, oferint crítiques, entrevistes i informació sobre els artistes i els esdeveniments musicals.
Tanmateix, amb l’arribada d’Internet i les xarxes socials, el periodisme musical ha sofert una gran transformació, impulsada per la creació de mitjans digitals, blogs, canals de YouTube i la creixent interacció dels consumidors de música amb el contingut.
Antecedents i desenvolupament del periodisme musical
El periodisme musical ha experimentat una evolució significativa al llarg de les dècades. En els seus inicis, les revistes impreses com Rolling Stone, NME o Billboard eren les principals fonts d’informació per als amants de la música, oferint crítiques, entrevistes i notícies sobre artistes i esdeveniments. Aquestes publicacions van establir els fonaments del periodisme musical, creant una connexió estreta entre els artistes i el seu públic.

Amb l’arribada de la ràdio, es va obrir una nova via per a la difusió de continguts musicals. Els programes especialitzats permetien als oients descobrir noves tendències i gèneres, ampliant l’abast de la música més enllà dels formats impresos. La ràdio es va convertir en un mitjà unificador i adaptable, capaç de portar la música a les llars de manera immediata i accessible.
L’era digital va marcar un punt d’inflexió en la manera com es produïa i consumia la informació musical. Als anys 90, amb l’expansió d’Internet, van sorgir les primeres versions electròniques de diaris i revistes, com l’Electronic Telegraph del Daily Telegraph el 1994. Aquest fenomen va transformar la distribució de continguts, permetent una actualització constant i una interacció més directa amb els lectors. A mesura que la tecnologia avançava, els dispositius mòbils es van convertir en eines essencials tant per als periodistes com per als consumidors de música, facilitant l’accés immediat a notícies, entrevistes i continguts multimèdia.
Relació amb el periodisme
La digitalització ha redefinit profundament el periodisme musical, afectant tant la producció com el consum de continguts. Els mitjans tradicionals han hagut d’adaptar-se a un entorn on la immediatesa i la interactivitat són claus. Les redaccions han incorporat professionals amb perfils tecnològics, capaços de gestionar plataformes digitals, xarxes socials i continguts multimèdia. Aquesta transformació ha donat lloc a noves narratives i gèneres periodístics adaptats a l’entorn digital, on la concisió i la claredat són essencials per captar l’atenció d’un públic acostumat a la informació ràpida i accessible.
Els dispositius mòbils han esdevingut eines imprescindibles per als periodistes musicals. Amb càmeres d’alta qualitat i aplicacions de gravació d’àudio i vídeo, els professionals poden cobrir esdeveniments en temps real, oferint retransmissions en directe i continguts immediats.
Aquesta capacitat d’informar al moment ha canviat les expectatives dels consumidors, que ara demanden actualitzacions constants i una connexió més propera amb els esdeveniments musicals. Les notificacions push i les actualitzacions en xarxes socials mantenen els usuaris informats al minut, creant una experiència més immersiva i participativa.
La interactivitat és un altre aspecte clau en aquesta nova era. Les xarxes socials permeten als lectors comentar, compartir i fins i tot crear continguts relacionats amb la música. Aquesta participació activa ha donat lloc al que es coneix com a periodisme ciutadà, on els usuaris contribueixen amb les seves pròpies perspectives i experiències, enriquint el discurs musical i ampliant la diversitat de veus i opinions. Aquesta col·laboració entre professionals i aficionats ha transformat el periodisme musical en una conversa bidireccional, més inclusiva i dinàmica.
No obstant això, aquesta evolució també presenta reptes. La immediatesa pot comprometre la qualitat i la verificació de la informació, i la saturació de continguts dificulta la diferenciació i la fidelització de l’audiència. A més, la convergència de mitjans ha portat a una major pressió sobre els periodistes, que sovint han de produir continguts per a múltiples plataformes amb recursos limitats. Aquesta situació pot afectar la profunditat i la qualitat de les anàlisis i crítiques musicals, elements essencials per a una comprensió més completa i matisada de l’escena musical.
Malgrat aquests desafiaments, el periodisme musical continua sent fonamental per a la indústria. Durant esdeveniments com els LOS40 TALKS x BIME, celebrats el novembre de 2024 a Barcelona, professionals del sector van destacar la importància del periodisme musical en l’era digital. Vicent Argudo, director de Prisa Música, va subratllar que “el periodisme musical no només és possible, sinó que és necessari”, posant èmfasi en el paper dels mitjans per donar veu a gèneres i artistes menys representats. Aquesta funció de descoberta i promoció és vital per a la diversitat i la riquesa de l’escena musical, ja que permet que nous talents arribin a audiències més àmplies i que es mantingui una oferta musical variada i innovadora.
Marta Salicrú, directora de Ràdio Primavera Sound, en una entrevista al setembre de 2024, va destacar la capacitat d’artistes com Rosalía per connectar amb les tendències actuals, afirmant que “Rosalía té l’instint d’anar just al mateix ritme que els temps”. Aquesta observació ressalta la importància d’un periodisme musical atent i adaptatiu, capaç de reconèixer i analitzar fenòmens culturals emergents i de contextualitzar-los dins de l’escena global.

Els periodistes musicals actuen com a mediadors entre els artistes i el públic, oferint perspectives informades que enriqueixen l’experiència musical i fomenten una comprensió més profunda de les obres i trajectòries artístiques.
Webgrafia
- LOS40 TALKS x BIME: “El periodismo musical no solo es posible, sino que es necesario”
los40.com - Marta Salicrú: “Rosalía té l’instint d’anar just al mateix ritme que els temps”
elpais.com - Los profesionales del sector musical se dan cita en LOS40 TALKS x BIME para analizar el estado de la industria: “Tenemos que distinguimos del algoritmo, del robot”
cadenaser.com - Marta Salicrú: “Hay una serie de elementos que definen cómo debe ser un artista perfecto en el siglo XXI y Rosalía cumple todas las condiciones”
publico.es - Nace LOS40 TALKS X BIME, una jornada destinada a los profesionales de la industria musical
lavanguardia.com - La periodista musical Marta Salicrú analiza la riqueza lingüística de Rosalía en un libro que explora el abecé de su carrera
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.