Contingut generat a partir del ChatGPT. Aquest post està fet per la Malena Bertran Santana, estudiant de tercer de Periodisme de la Universitat de Vic, per l’assignatura de Taller de Comunicació Interactiva i per Taller de Periodisme Digital.

Imatge destacada generada per IA amb l’eina PIXLR.

Definició d’Influencers

Els influencers són persones que tenen la capacitat de generar un impacte sobre el seu públic a través de plataformes digitals com Instagram, TikTok, YouTube i Twitter. Aquesta influència es basa en la seva habilitat per connectar-se amb una audiència que busca autèntic contacte, recomanacions personalitzades i consells directes, sovint en temes com moda, bellesa, salut, viatges i fins i tot política.

No són només creadors de contingut, sinó també empresaris que col·laboren amb marques per promocionar productes i serveis, exercint un paper essencial en les estratègies de màrqueting digital. Així, el seu poder de persuadir i influir en la percepció pública els converteix en elements clau dins de la comunicació contemporània.

Vídeo d’influencers de TikTok

Font: Youtube.

Definició de comunicació digital

La comunicació digital és l’intercanvi d’informació mitjançant tecnologies digitals, com internet, xarxes socials, aplicacions de missatgeria, correus electrònics i plataformes multimèdia. Es caracteritza per la immediatesa, la interactivitat i la capacitat d’arribar a un públic global en temps real.

Font: Google

Aquest tipus de comunicació s’utilitza tant en àmbits personals com professionals i inclou diferents formats, com textos, imatges, vídeos, àudios i continguts interactius. És clau en estratègies de màrqueting, mitjans de comunicació i relacions públiques, cosa que permet a empreses, institucions i creadors connectar directament amb la seva audiència.

Antecedents

La figura de l’influencer no és nova, però ha evolucionat dràsticament amb l’auge de les xarxes socials i les noves tecnologies de comunicació. En els anys 2000, amb la popularització de les primeres plataformes de xarxes socials com MySpace i els primers blogs, ja existien persones amb una audiència considerable que compartien les seves opinions sobre productes o serveis. Tot i això, no va ser fins a l’arribada de plataformes com Facebook, Instagram i YouTube que aquesta influència va començar a prendre una forma més estructurada i professional.

Font: Google.

Història

La creació de contingut visual, com les imatges i vídeos, va ser un factor clau per a l’expansió d’aquesta nova figura, ja que permetia una connexió més immediata i emocional amb els seguidors. A mesura que els influencers van començar a construir audiències més nombroses, les empreses van veure en ells una oportunitat de màrqueting, ja que els influencers tenien una gran capacitat d’arribar de manera autèntica i directa als consumidors. Aquesta evolució va portar a la professionalització dels influencers, amb molts d’ells creant les seves pròpies agències i treballant amb marques per a campanyes publicitàries de gran abast. Avui en dia, els influencers han consolidat el seu paper com a figures rellevants no només en l’àmbit del màrqueting, sinó també en el de la comunicació política, social i cultural. La seva influència transcendeix els àmbits del consum i arriba a àrees tan diverses com la salut mental, la política i l’activisme social.

Evolució dels influencers

Després d’una gran evolució es consolida la figura del influencer…
La tècnica de difusió del “boca a boca” té un gran paper en l’origen dels influencers, però és important que tinguem en compte això: Amb l’expansió de les xarxes socials i la consolidació dels influencers com a figura, neix el màrqueting d’influència que persegueix provocar una reacció en el consumidor perquè compri el producte, més enllà de només donar-lo a conèixer.

Llavors, es pot dir que l’obertura dels mitjans de comunicació ha facilitat la consolidació de la figura del influencer. I així com han evolucionat les plataformes de trànsit de contingut, també ho han fet els influencers. Avui dia, un influencer ha d’estar al dia amb les tendències en el mercat abans de limitar-se a crear contingut sense cap anàlisi. Pel que ressalta la importància de la connexió que han de tenir aquests amb la seva audiència.

Per això, la qual cosa abans es transmetia o difonia amb major facilitat pels mitjans tradicionals, i es basava en col·laboracions amb celebritats, actualment s’ha convertit en un pla fonamental de les marques treballar amb influencers connectats amb els valors de la seva marca, producte, servei o campanya. És aquesta connexió la que facilitarà la vinculació amb el consumidor i generarà aquest engagement que persegueix tota marca i influencer.

Adoptem qualsevol idea només perquè està de moda?

Font: Spotify.

Aquest episodi tracta sobre si la societat adopta qualsevol idea i no només perquè està de moda. És un episodi extret de “Entiende Tu Mente” a Spotify.

Relació amb el periodisme

  • Creació de contingut/Creadors de continguts – Els influencers utilitzen plataformes digitals com TikTok, Instagram i YouTube per difondre informació i entretenir el seu públic.
  • Interacció directa amb l’audiència – La comunicació digital permet als influencers connectar immediatament amb els seus seguidors a través de comentaris, enquestes i missatges.
  • Credibilitat i autenticitat – Els seguidors confien en els influencers perquè comparteixen experiències personals i contingut proper, generant una relació de proximitat.
  • Màrqueting i publicitat digital – Les marques col·laboren amb influencers per promocionar productes i serveis, aprofitant el seu abast i influència.
  • Tendències i viralitat – Els influencers són clau en la creació i difusió de modes i tendències a través de xarxes socials.
  • Monetització del contingut – Gràcies a la comunicació digital, els influencers poden generar ingressos mitjançant patrocinis, afiliacions i contingut exclusiu per a seguidors.
  • Impacte en la cultura digital – Els influencers modelen l’opinió pública, promouen valors i poden influir en comportaments i estils de vida.

Vídeo d’explicació de 5 creadors de contigut en Català

@bertaaplans

me n’he deixat alguna? @mireiacortacans @Adriana Arriazu @Mireia Jordà @jana🪩 @Andrea Flaissier (perdó pels lapsus en els noms noies us juro que no és personal)💞💞💞💞 #contentcreator #contingutencatalà #girltok #estikrokat #catala #creadoresdecontenido #favs #favcreator #recommendations

♬ original sound – berta plans🌷
Font: Tik Tok.

Infografia

Aquesta infografia està elaborada per la creadora d’aquest bloc, la Malena Bertran Santana.

Font: Amb l’eina del Canva.

Sabies que Santa Claus va ser un dels primers influencers de la història?

Haddon Sundblom de 1931 a 1964 va ser l’il·lustrador encarregat de donar la imatge popular de Santa Claus.
Font: Coca Cola.

Les primeres imatges de Santa Claus (Papà Noel a Espanya) van ser il·lustrades a mitjan SXIX. No obstant això, la seva aparença va variar moltíssim depenent de la regió.

La seva primera aparició en un anunci de Coca-Cola va ser en 1920 en una il·lustració publicada en The Saturday Evening Post. D’aquesta manera es va convertir en un dels primers personatges simbòlics de la marca que incitava a la població al consum del producte.

Webgrafia

  1. La influencia de los influencers en la comunicación digital. (2021). El País. Recuperat de: https://elpais.com
  2. Influencers y marcas: ¿cómo cambiará la publicidad digital? (2020). Forbes. Recuperat de: https://www.forbes.com
  3. Los influencers y su poder en la comunicación. (2022). Marketing Directo. Recuperat de: https://www.marketingdirecto.com
  4. El impacto de los influencers en el mundo del periodismo. (2022). Puro Marketing. Recuperat de: https://www.puromarketing.com
  5. El futuro del periodismo en la era de los influencers. (2023). BBC News. Recuperat de: https://www.bbc.com
  6. Los influencers y su papel en las campañas políticas. (2022). El Diario. Recuperat de: https://www.eldiario.es
  7. Instagram: la red social que impulsa a los influencers. (2023). TechCrunch. Recuperat de: https://techcrunch.com
  8. El rol de los influencers en la era de la información. (2022). La Vanguardia. Recuperat de: https://www.lavanguardia.com
  9. El ascenso de los microinfluencers. (2022). HubSpot. Recuperat de: https://blog.hubspot.com
  10. La ética de los influencers en la comunicación digital. (2023). The Conversation. Recuperat de: https://theconversation.com