Contingut generat a partir de ChatGPT. Entrada feta per Anna Barrera, per l’assignatura de Taller de Periodisme Digital i Taller de Comunicació Digital Interactiva.
Com estem evolucionant?
En els darrers anys, el consum de contingut àudio ha evolucionat dràsticament. L’expansió d’Internet, la millora de la connectivitat mòbil i l’augment de dispositius intel·ligents han transformat la manera com les persones escolten àudio. Els pòdcasts han experimentat un creixement exponencial, convertint-se en una alternativa cada cop més popular a la ràdio tradicional. Amb una oferta gairebé il·limitada de temàtiques i formats, han captivat audiències de totes les edats i interessos, oferint una experiència més personalitzada i flexible que la ràdio convencional, però, què son els pòdcasts?


Els pòdcast
Un pòdcast és un contingut d’àudio digital que es distribueix a través d’Internet i es pot escoltar en qualsevol moment mitjançant aplicacions especialitzades o plataformes com Spotify, Apple Podcasts o Google Podcasts. Els pòdcasts poden tenir diversos formats, com entrevistes, reportatges, debats o relats de ficció. A més, la seva estructura pot variar, des de capítols curts fins a sèries més extenses i profundes. Aquesta flexibilitat ha fet que el pòdcast esdevingui una eina poderosa per a la informació i l’entreteniment.
Un dels principals avantatges dels pòdcasts és la seva accessibilitat. Es poden escoltar en qualsevol moment i lloc, adaptant-se als hàbits de consum de l’audiència moderna, que busca contingut sota demanda. Aquesta característica ha estat clau en l’èxit del format, ja que permet als usuaris triar quan i com consumir la informació o l’entreteniment que desitgen.
“Davant d’aquesta revolució digital, sorgeix una qüestió clau: estan realment substituint la ràdio, o són simplement una nova forma d’accedir a l’àudio digital?“
Antecedents i història…
La ràdio tradicional ha estat un dels mitjans de comunicació més influents des del segle XX, servint com a plataforma d’informació, entreteniment i difusió cultural. No obstant això, amb l’avenç de la tecnologia i la digitalització, ha hagut d’adaptar-se a nous formats per mantenir la seva rellevància.
El concepte de pòdcast va sorgir a principis dels anys 2000 amb l’expansió d’Internet i els reproductors d’MP3. El terme prové de la combinació de iPod i broadcast, i ràpidament es va popularitzar gràcies a plataformes com Apple Podcasts i Spotify. Amb l’ús massiu dels telèfons intel·ligents i la millora de la connectivitat, el consum de pòdcasts ha crescut exponencialment.
Actualment, moltes emissores de ràdio han integrat els pòdcasts en la seva oferta per permetre als oients accedir a contingut en diferit. Això ha creat un ecosistema híbrid en què la ràdio i els pòdcasts coexisteixen i es complementen.
Exemples de pòdcast
Relació amb el Periodisme
Els pòdcasts han tingut un impacte profund en el periodisme i la comunicació, oferint noves maneres de narrar històries i d’arribar a l’audiència. Aquest format permet als periodistes aprofundir en els temes, segmentar l’audiència i experimentar amb nous models narratius.
L’auge del periodisme narratiu en pòdcast
Els pòdcasts han donat lloc a un nou tipus de periodisme narratiu que aprofita la llibertat de temps i estructura per oferir històries més detallades i atractives. Exemples destacats són ‘Serial’, un pòdcast d’investigació periodística que va revolucionar el format, o ‘The Daily’ de The New York Times, que ofereix anàlisis diàries de l’actualitat en format àudio.
Els pòdcasts permeten als periodistes arribar a audiències que potser no escoltarien la ràdio tradicional. No hi ha horaris fixos, ni barreres geogràfiques, ni dependència de les grans emissores. Això ha fet possible la creació de continguts més especialitzats i la diversificació de veus dins del periodisme. A més, la facilitat per crear i distribuir pòdcasts ha donat veu a periodistes independents i mitjans alternatius.


El paper de les grans plataformes
Amb l’entrada de Spotify, Apple Podcasts i Google Podcasts, el periodisme en format pòdcast ha trobat nous espais per expandir-se. Molts mitjans tradicionals com BBC, The New York Times o La SER han creat pòdcasts exclusius per adaptar-se a aquesta nova realitat. Aquests mitjans han vist en el pòdcast una oportunitat per oferir contingut d’alta qualitat sense les restriccions de la programació radiofònica convencional.
El pòdcasting ha obert també noves oportunitats econòmiques pel periodisme. Subscripcions de pagament, patrocinis i micromecenatge són algunes de les formes amb què els periodistes i creadors de contingut poden finançar els seus projectes. Plataformes com Patreon o Substack han facilitat aquesta monetització.
Convivència entre ràdio i pòdcasts
Encara que els pòdcasts han guanyat terreny, la ràdio tradicional conserva una audiència fidel, especialment en contextos com la informació en directe, la cobertura d’esdeveniments i els programes de tertúlia. Així, més que una substitució, s’està produint una convivència entre els dos formats. La ràdio i els pòdcasts han trobat una manera de complementar-se, oferint als oients una varietat d’opcions adaptades a les seves necessitats.



Com fer un bon pòdcast?
Conclusió
Els pòdcasts han transformat la manera com consumim àudio, però la ràdio encara té un paper rellevant en la societat. Lluny de desaparèixer, la ràdio i els pòdcasts han après a conviure, donant resposta a les diferents preferències de l’audiència. En definitiva, el futur de l’àudio digital es caracteritzarà per la diversitat i la innovació, amb un públic cada cop més exigent i acostumat a la immediatesa i la personalització del contingut.
Per si t’interessa!!!
El pòdcast de la RUVic!
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.