TikTok s’ha convertit en una plataforma clau per impulsar nous talents, fent que, cada cert temps, apareguin noves estrelles gràcies a la viralitat de les seves cançons. Ja sigui a través de vídeos de les pròpies artistes, trends populars o challenges creats pels usuaris, aquesta xarxa social s’ha consolidat com un espai essencial per als artistes emergents. Aquest és el cas de cantants com Gracie Abrams, JVKE, Benson Boone o Alex Warren.

Gracie Abrams és una cantant nord-americana nascuda el 7 de setembre de 1999 a Los Angeles. Tot i ser filla del director de cinema J.J. Abrams, ha destacat per mèrits propis en la indústria musical. Des de petita va mostrar passió per l’escriptura i la música, començant a compondre als vuit anys i publicant versions i cançons pròpies a YouTube, però la seva carrera va fer un canvi radical al 2024 amb la publicació de la cançó “That’s so true”. A dia d’avui, inclús estrelles com Victoria Justice han volgut penjar el seu video amb aquesta cançó.

Benson Boone n’és un altre exemple, i un dels més populars! Amb un talent vocal indiscutible i un gran carisma, l’artista nord-americà va passar de compartir vídeos casolans a liderar rànquings internacionals de cançons més escoltades en un temps rècord.

En la preparació del disc “PULSE” Boone volia fer el següent gran pas, i ho va aconseguir amb el seu senzill “Beautiful Things”. Gairebé com si treballessin junts, l’artista va penjar una part de la cançó a TikTok, i la plataforma va convertir la seva obra en un èxit viral que va arribar a tot el món i que encara dura. El que va començar com una simple publicació es va convertir en una autèntica febre global, amb usuaris de tot el món compartint el tema i impulsant-lo a la fama. Avui dia ha actuat davant de milers d’artistes.

https://www.tiktok.com/@bensonboone/video/7332327726214303019?is_from_webapp=1&sender_device=pc

I seguint aquest mateix fil, fa uns mesos que corre per les xarxes una cançó anomenada “Ordinary” de l’autor Alex Warren. La cançó es va llançar el dia 7 de febrer del 2025 com a senzill principal del seu proper segon àlbum i ja ha assolit posicions destacades en diverses llistes mundials. Les publicacions de vídeos de ball, reaccions emocionals i altres continguts creats per usuaris han contribuït a que la cançó arribi a milions de persones a tot el món.

Portada del videoclip “Ordinary” d’Alex Warren

Així doncs, queda clar, TikTok té la capacitat de convertir una cançó en un èxit global de manera gairebé immediata.

La viralitat de les xarxes socials ha canviat la manera com es consumeix i distribueix la música arreu del món. En particular, TikTok s’ha convertit en la plataforma més influent per a la promoció i llançament de noves cançons. Mitjançant la creació de vídeos curts, com els que hem estat veient en l’article, la seva capacitat per crear “tendències” i “reptes” i l’abast global massiu que proporciona, TikTok ha transformat molts artistes emergents en estrelles internacionals gairebé d’un dia per l’altre. Això fa que la viralitat sigui una de les eines més potents de la indústria musical actual.

La viralitat com a motor de la fama

TikTok, amb el seu format de vídeo curt i creatiu, permet conèixer les cançons d’una manera completament diferent a la dels canals de música tradicionals com la ràdio o la televisió. Quan una cançó s’inclou en una “tendència” popular, s’estén de manera exponencial entre els usuaris de la plataforma. El resultat d’aquest fenomen és la creació de cançons que es fan virals i en molts casos es converteixen en èxits reals. Aquest efecte, impulsat per tendències i “challenges”, ha canviat definitivament la manera com els artistes es comercialitzen i connecten amb el seu públic. En el món d’avui, un video curt que capti l’essencia de la teva obra et pot promocionar i impulsar a la fama.

Altres exemples de viralitat a TikTok serien la cançó “Golden Hour” de JVKE o la cançó “Savage Love” de Jawsh 685 i Jason Derulo. Aquesta última va ser escrita originalment pel productor neozelandès Jawsh 685, però va ser gràcies a la viralitat de TikTok que va guanyar el reconeixement mundial. A través de la plataforma, la base rítmica de la cançó es va utilitzar en una sèrie de vídeos de ball i es va convertir ràpidament en una de les “tendències” més populars. Gràcies a aquest fenomen, “Savage Love”, un cop més, va encapçalar les llistes de música arreu del món.

L’impacte de TikTok en artistes famosos

És important destacar que no només els artistes emergents es beneficien de la viralitat de TikTok. Fins i tot artistes coneguts poden veure com les seves cançons poden agafar nova vida a través d’aquesta plataforma. Algun exemple d’això podria ser “Kill bill” de SZA, “Industry baby” de Lil Nas X o “Nuestra Canción” de Monsieur Periné i Vicente García, que van saltar a la fama o tornar a ser escoltades gràcies a trends o videos virals que utilitzaven les cançons.

Un altre cas interessant és Doja Cat, que va tenir un gran èxit amb la cançó “Say So”. Tot i que ja era una artista coneguda, va ser la popularitat de la cançó a TikTok el que va portar-la a la fama internacional. El vídeo de ball que acompanya la cançó es va fer molt famós a la plataforma (de la mateixa manera que el de “Sauvage Love”), cosa que va ajudar a “Say So” a convertir-se en una de les cançons més populars del 2020.

TikTok, la nova era de promoció musical

TikTok ha canviat la dinàmica de la indústria musical. La capacitat de la plataforma per fer que les cançons es tornin virals en qüestió de dies ha obert noves oportunitats per als artistes de tot el món. La viralitat no només beneficia els artistes establerts, sinó que també pot propulsar a la fama persones que no estan completament familiaritzades amb la indústria musical. A través de vídeos creatius, tendències i reptes, TikTok ha creat un espai on la música pot arribar instantàniament a milions de persones.

Exemples com Gracie Abrams, Benson Boone, Jawsh 685, Jason Derulo, JVKE, Lil Nas X i Doja Cat il·lustren com la viralitat de TikTok pot canviar la carrera d’un artista. L’èxit musical ja no depèn només de la ràdio o la televisió. Ara, amb el poder viral de TikTok, els artistes poden guanyar fama i reconeixement mundial.
En aquest sentit, la viralitat s’ha convertit en una eina essencial per a qualsevol artista que vulgui assolir l’èxit, i la música, com a art, ha trobat noves maneres d’arribar a la gent en aquesta nova era digital.

Imatge fama mundial

El retorn de la música antiga

Un altre aspecte interessant de l’impacte de TikTok en la indústria musical és com ha modificat la visió del terme “clàssic” en la música actual. Antigament, una cançó es considerava un clàssic després d’anys d’èxit, reproduccions continuades a la ràdio i influència en nous artistes. Avui en dia, la viralitat ha canviat aquest procés, permetent que cançons oblidades o que mai havien rebut el reconeixement adequat tornin a destacar gràcies a l’ús de la plataforma. Això ha generat una espècie de “renaixement digital” per a moltes qüestions que, en altres condicions, haurien quedat ignorades o no haurien arribat a nous grups d’oients.

Discs i Albums dels anys 70

Un exemple d’aquest fenomen és el retorn de melodies dels anys 80, 90 i 2000. Cançons com “Running Up That Hill” de Kate Bush, que va ser llançada el 1985 però que va guanyar nova fama el 2022 després de fer acte de presència en una escena de la sèrie “Stranger Things”. Malgrat que la sèrie va tenir un paper important en aquesta reactivació, va ser TikTok qui va fer que la cançó tonrés a rebifar d’aquesta manera. Els usuaris van començar a utilitzar el tema en els seus vídeos, es van fer recreacions de l’escena de la sèrie i també coreografies. Tot això va provocar que la cançó, quasi 40 anys després de la seva publicació, aconseguís, com moltes altres de les que hem estat veient, el primer lloc en diverses llistes d’èxits.

Aquesta tendència abarca moltes dècades diferents. Músiques de varis gèneres i períodes han ressorgit gràcies a TikTok, creant així una nova forma d’interacció entre generacions musicals. Els més petits s’enfronten a temes que mai no havien sentit, mentre que els adults tornen a trobar les seves cançons preferides com a part de la cultura popular.

D’altra banda, aquest fet ha afectat a les estratègies de moltes discogràfiques, que actualment donen més importància a la reedició d’àlbums clàssics, llançaments de versions remasteritzades i fins i tot la pventa de vinil, un format que semblava que havia de quedar obsolet i que ha viscut un gran ressorgiment degut a aquest interès per la música d’abans.
TikTok no només ha canviat la forma en què es fan i es gaudeixen les cançons, sinó que també ha revolucionat significativament la indústria musical pel que fa a diversitat, accessibilitat i redescobriment d’obres musicals del passat. Aquesta plataforma ha demostrat que l’èxit d’una cançó o un artista ja no depèn exclusivament de la seva data de llançament o del suport d’una gran discogràfica, sinó de la capacitat que té per connectar amb una audiència global a través de la creativitat i l’emoció mitjançant aquests vídeos curts d’entre 30 i 60 segons.

Imatge d’un vinil

Webgrafia

Benson Boone. (n.d.). Benson Boone Official Website.

Cadena 100. (2025, 26 de gener). Descubre a Gracie Abrams, intérprete de “That’s True”, el susurro convertido en estrella pop. Cadena 100.

ChatGPT. (n.d.). ChatGPT.

Filmaffinity. (n.d.). Victoria Justice. Filmaffinity.

Los 40. (2021, 23 de maig). El fenómeno de TikTok en la música: lo que significa para la industria musical. Los 40.

República Network. (n.d.). Canciones virales en TikTok y su impacto en la industria musical. República Network.

Spotify. (n.d.). Spotify.

Telecinco. (2025, 8 de febrer). Gracie Abrams, la hija de Taylor Swift, la nueva favorita de TikTok. Telecinco.

TikTok. (n.d.). Canciones viejas con nuevas versiones. TikTok.

TikTok. (n.d.). TikTok. TikTok.

Wikipedia. (n.d.). Alex Warren. Wikipedia.

Wikipedia. (n.d.). Benson Boone. Wikipedia.

Wikipedia. (2022, 12 de juliol). Running Up That Hill. Wikipedia.

Wikipedia. (n.d.). Victoria Justice. Wikipedia.