
fotografía extreta de qnews.com.au
Brat és un disc de la cantant britanica Charli XCX. Publicat el 7 de juny de 2024 és converteix en el seu septim disc i el primer en guanyar un Grammy, concretament a millor grabació dance pop. Brat va rebre elogis per part de la crítica especialitzada destacant la vulnerabilitat de les lletres. Fins al juny de 2024 l’àlbum va aconseguir una puntuació de 95 sobre 100 a Metacritic, que el converteix en el disc millor qualificat de l’artista, de l’any i el setzè de tots els temps. L’àlbum evoca i canalitza l’escena rave il·legal de Londres, on Charli XCX va començar a actuar «quan ella tenia 14 o 15 anys». Segons Charli, Brat és «el disc més agressiu i conflictiu», però també el més vulnerable.
El 14 d’octubre va treure la versió deluxe amb col.laboriacions de totes les cançons del disc, anomenat “Brat and it’s completely different but also still brat”, on inclueix col.laboracions amb Billie Eilish, Bb tricks, Troye Sivan, Lorde o Airana Grande
Sal Cinquemani, de Slant Magazine, va descriure l’àlbum com a «malcriat i descarat», però «sovint vulnerable». Brittany Spanos, de Rolling Stone, va escriure que Brat «oscil·la entre extrems… una muntanya russa hiperpop de tornada post-Saturn, ansietats de noia trenta i fanfarronades d’It-girl». A Pitchfork, Meaghan Garvey va elogiar l’àlbum com un dels millors de Charli XCX, donant-li la designació de «Millor música nova».

Fotografía extreta de @madshion
QUE SIGNFICIA BRAT?
El terme brat significa “mocosa” i, segons l’argot urbà, descriu una persona que sempre obté allò que vol i no s’emmotlla a les normes.
Potser el color verd llima, que banya tota la portada del disc, provingui del significat del seu nom, però actualment s’ha reprès i “és difícil pensar en el to sense pensar en Charli XCX”, diu una fan TikTok.
L’artista britànica va dir en una entrevista a Vogue Singapur l’elecció del color és perquè “volia optar per un to de verd ofensiu i fora de moda per generar la idea que alguna cosa va malament”.
“M’agradaria que qüestionéssim les nostres expectatives de la cultura pop: per què algunes coses es consideren bones i acceptables i altres de dolentes? M’interessen les narratives darrere d’això i no vull provocar la gent. fer les coses per ser amable” Charli XCX

fotografía extreta d’Instagram/charli_xcx
BRAT GIRL SUMMER
El lema de ‘Brat Girl Summer’ va sorgir l’estiu de 2024 després de que l’artista publiques el seu album i va ser gràcies a trends de tiktok com el ball de la cançó “apple”, un ball sencill que tohtom va acabar fent el que va fer que aquest lema tornés viral. Ser una Brat Girl significa fes el que vulguis fer, sigues tu mateixa i allibera’t de la pressió de sempre haver d’aconseguir alguna cosa. No es tracta d’assolir estàndards poc realistes, sinó preocupar-se menys pels looks perfectes, l’alimentació i les opinions dels altres, per gaudir d’un estiu increïble. Es caracteritza per una actitud de confiança desmesurada en si mateixa, sense por de sentir-se vulnerable, marcada també pel desordre i la diversió
Brat vol dir tot i res alhora. Anar a prendre un matxa latte amb amics? Molt brat. Sortir de festa a la nit fins a l’alba? També és molt brat. Una actitud que possiblement sigui dels moviments culturals recents més realistes i assolibles, que no cerca tancar amb expectatives i condicions rígides. (Vogue, 2024)



fotografíes extretes de revistagq.com, rollingstone.co.uk, atwoodmagazine.com
El concepte de Brat Girl sorgeix com una evolució de diverses estètiques nascudes a internet. Des de l’estiu del 2019, amb el hot girl summer, fins al domini absolut de l’estil Barbie l’estiu passat, la idea de ser dona com a premissa social i política ha estat rebuda amb els braços oberts. Aquesta actitud despreocupada de “no hi donis més voltes i només envia el missatge de text” arriba en un moment en què ser dona no implica complir estàndards i expectatives concretes.
L’estètica ‘brat’ reviu la moda de la primera dècada dels 2000, concretament durant l’era de l’indie sleaze. Els mini ‘shorts’ i els vestits ‘babydoll’ són clau per lluir com una autèntica ‘brat girl’, a més de samarreta gràfiques, peces de puntes, ulleres de sol futuristes i peces de cuir. Per la seva banda, els conjunts desenfadats com les samarretes de tirants bàsiques i els texans desgastats també representen a la perfecció aquest moviment. En definitiva, tot el contrari a l’estil ‘old money’ que tant hem vist les darreres temporades.

EL ICÒNIC COLOR VERD
Aquest to, que se situa entre el color dels missatges de WhatsApp i el d’una pantalla verda de televisió, recobreix la portada de l’àlbum de Charli XCX, que sembla dissenyada per un nen petit i sense professionalisme. Mentre alguns consideren aquest color poc estètic, altres ho veuen com una brillant estratègia de màrqueting perquè ho ha envaït tot, des de begudes i fundes de mòbil fins a cotxes, fent difícil resistir-se a la seva influència.
“El color havia de ser realment hostil i antiquat ” (Charli XCX)



fotografíes extretes de bershka.com, glamour.mx, etsy.com
La manca d’estilització i l’essència nostàlgica són els pilars de l’èxit d’aquesta senzilla portada; a més, aquest to de verd s’associa al sentiment d’enveja, un tema central a la trama lírica de l’àlbum.
Brent David Freaney, de 39 anys, fundador de l’estudi Special Offer, Inc., amb seu a Manhattan, va explicar com va treballar amb Charli XCX i la directora creativa Imogene Strauss per crear el disseny.
Havia de semblar una cosa sense pretensions. Hi ha un munt de tipografies suïsses, i com a dissenyador, sempre em pregunto: com superar l’helvètica? Vam analitzar moltes opcions diferents i al final va resultar ser una combinació, però la base és Arial. Cal forçar-la per donar-li personalitat. I està col·locada de forma una mica estranya a la portada: podria haver estat molt petita i elegant o molt gran i cridanera. Com que no es decanta per una o altra opció, és gairebé un element sense opinió, la qual cosa crec que és una part molt important de l’energia que la impulsa.
L’efecte va ser tan viral que aquest estil es va traslladar a tots els àmbits de la societat. Tant, que fins i tot va arribar a la política. Ni més ni menys que Kamala Harris, candidata a la presidència dels Estats Units, va prendre el concepte i estètica per a la campanya electoral, utilitzant el mateix color i tipografia que el de l’artista.
El color i la tipografia de Brat semblen estar a punt de convertir-se en una de les icones visuals més perdurables d’aquest moment desorientador de la cultura pop i la política.
LA CAMPANYA DE PUBLICITAT
- Charli XCX va crear diferents anuncis per complir amb cada fita i la major part van intentar generar controvèrsia, per això quan els fans compartien en les seves xarxes socials la seva opinió al respecte es generaba interés.
- Va llançar un generador de portades que permetia a qualsevol usuari modificar el text, cosa que va convertir la imatge en una peça interactiva i compartible en xarxes socials. Aquest enfocament no només va generar una difusió més gran de l’àlbum, sinó que també va promoure indirectament la seva música. L’enllaç del generador es va incloure juntament amb enllaços que portaven a la seva música, establint una forta associació entre el color verd i la marca de Charli XCX.
- Un cop l’album ja estaba tret va crear diferents “trends” a tiktok amb balls sencills i enganxosos que feia que tohtom s’unis a la tendència.
- Quan la gent ja s’estaba començant a oblidar del album treure una versió amb remixes i col.laboracions amb les artistes del moment.
Personalment, crec que brat ha marcat una diferència en la música pop, destacant les coses despreocupant i la iconicitat de la senzillesa. Brat ha passat a ser molt més a part d’un disc, convertint-se’n en una de les millors estratègies de màrqueting dels últims anys, ja que líricament no destaca molt ni ha inventat un nou gènere, però la forma en la qual ha creat una estètica única i molt marcada al voltant del disc ha fet que tot internet parles del disc. També el moment de l’any escollit per treure’l, just al començament de l’estiu, va ajudar positivament a què la gent l’escolten més, ja que Brat destaca per unes melodies ballables i pròpies d’una festa.
Musicalment parlant, el disc ha aconseguit consolidar a l’artista com un dels referents del moment, que, encara que ja sonava des de fa anys, sobretot amb el seu èxit “I love It” , Brat l’ha posat en el punt de mira de molta gent, creant un món al voltant del disc que ha atrapat a molts oients.
Aquest disc no ha sigut més que un clar exemple de que avuí en día el marqueting i la publicitat tenen un gran pes a l’hora de que alguna cosa tingui èxit treballant mà a mà amb les xarxes socials i sense tot això i un bon equip d’art i màrqueting darrere, el disc no hauria sigut tan comentat, escoltat i viral com ho ha sigut i hauria passat més desapercebut per el públic general.
WEBGRAFÍA
Cantó, M. (2024, 10 agosto). El fenómeno «brat» de Charli XCX: la “niñata” del pop británico que ha conquistado el verano. El Español. Consultat 10/03/20205
Holtermann, C. (2024, julio 26). What is ‘brat’ green? The New York Times.
Matallana, A. R. (2024, agosto 26). La tendencia viral del “brat girl summer” o cómo la moda se despidió inesperadamente del lujo silencioso. HOLA. Consultat 10/03/20205
Peñuela, M. C. (2024, 8 octubre). Qué es la tendencia «brat girl» de la que todo el mundo habla. Diario ABC. Consultat 10/03/20205
Zainos, D. (2024, junio 17). “Brat”: Éste es el significado y origen de la tendencia creada por Charli XCX… para que no hagas el oso. Grupo Milenio. Consultat 10/03/20205
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.