Definició i descripció

Per parlar de geolocalització, cal primer definir dos conceptes bàsics:

geo 1

Geolocalització

La georeferenciació: fa referència al posicionament amb el qual es defineix la localització d’un objecte espacial en un sistema de coordenades i datum determinat. [1]

El geoetiquetatge: és el procés d’afegir informació geogràfica en els metadades d’imatges, vídeos, so, llocs, web, etc. que serveixin per a la seva georeferenciació. [2]

Per tant, la geolocalització és la representació gràfica i comprensible de la posició geogràfica d’un element; podent ser aquest un objecte, persona, vehicle, imatge, vídeo, etc.

Existeixen diverses maneres d’obtenir una georeferenciació:

GPS

GPS

Per mitjà de GPS (Global Positioning System: Sistema de posicionament mundial): Aquests aparells localitzen els element per mitjà de satèl·lits. És una de les formes de georeferenciació més utilitzades i fiables, gràcies a la seva bona cobertura, mobilitat i precisió.

Exemples d’ús de GPS: Sistemes de navegació, GPS, determinats smartphones, etc.

Antenes de telefonia mòbil

Antenes de telefonia mòbil

A través de la triangulació d’antenes de telefonia mòbil: És la més distribuïda i la menys usada, degut a la desconeixença de la seva existència. El seu cost és elevat i les pròpies companyies de telefonia bloquegen el seu accés. A més, la seva la seva precisió referencial no és del tot encertada.

Exemples de triangulació d’antenes de telefonia mòbil: mòbils de tercera i quarta generació, connexions 3G, etc.

Wifi-direcció IP

Wifi-direcció IP

Per direcció IP: Molts scripts són capaços d’oferir informació sobre la nostra localització a través de la IP. No obstant, és una de les fórmules de georeferenciació més inexacta existents en l’actualitat; degut a la proximitat que hi ha entre node que distribueix la senyal i el punt de recepció. A més, també influirà la qualitat de connexió a Internet que es tingui.

Exemple direcció IP: Ordenadors connectats a la xarxa. Les connexions a Internet per mitjà d’un Proxy a una altra IP ens donaran la localització d’aquesta IP i no la nostra realment.

Els usos que es poden donar a la geolocalització són molt variats: Cada vegada més webs 2.0 i xarxes socials incorporen aquest sistema de representació geogràfica en els seus serveis, degut al potencial que aporta. Per exemple, durant la navegació per webs, apareixen anuncis específics relacionats amb els interessos dels internautes. Això es produeix gràcies a l’obtenció d’una localització aproximada que mostra productes, notícies o enllaços patrocinats que estan enfocats a usuaris amb determinats perfils i ubicacions. En canvi, algunes xarxes socials, com Foursquare, han afegit la geolocalització per a obtenir dades sobre el perfil i les opinions dels seus usuaris en relació a negocis, empreses, etc.

Interfície Foursquare

Interfície Foursquare

Foursquare és una xarxa social en forma d’aplicació per a telèfons mòbils intel·ligents en la qual hi intervenen sistemes de geolocalització. L’aplicació té constància de la ubicació de l’usuari, fet que li permet mostrar i oferir un conjunt de facilitats, locals i serveis físics en funció del lloc en què es troba l’individu en un moment concret.

Foursquare permet a l’usuari:

  • Trobar, senyalitzar o recomanar llocs específics a través del mòbil segons la seva ubicació.
  • Interactuar amb altres usuaris connectats enviant missatges, afegint comentaris o sol·licitant suggeriments.
  • Donar d’alta llocs que siguin d’interès.
  • Crear llistes de llocs que siguin atraients per a visites posteriors.
  • Tenir un control complet de la privacitat del seu perfil, ja que l’aplicació no realitza una geolocalització a temps real: És el propi individu qui decideix, voluntàriament, fer públiques les seves coordenades. [3]

A més, Foursquare introdueix dos conceptes lúdics en un mateix suport: la competitivitat i la interacció social. Des dels seus inicis, l’aplicació ha estat concebuda com un joc en què els participants que realitzin un major nombre de validacions de presència i de recomanacions de llocs visitats –check-in– podran desbloquejar nivells i guanyar medalles –badges–. Aquestes es convertiran en descomptes en serveis oferts pels establiments donants d’alta. A més, l’usuari que més visiti un lloc en concret durant un període de temps de 60 dies, aconseguirà una corona; esdevenint-se alcalde –major– del local amb accés i avantatges afegits. L’atorgament de premis permet fer promocions gratuïtes, accions ideals per a qualsevol empresa.

 

No obstant això, la geolocalització també està vinculada a altres interfícies tecnològiques com el codi QR que proporciona informació addicional –direccions URL, vídeos, texts, podcasts, compartició de mapes, dades de contactes etc.– a través d’enllaços.

El codi QR (Quick Response o resposta ràpida) és un sistema per emmagatzemar informació en una matriu quadrada de punts dissenyada per ser llegida amb la càmera d’un telèfon intel·ligent o tauleta tàctil, entre d’altres. [4] Es tracta doncs, d’un codi de barres de lectura bidimensional amb informació codificada en una etiqueta QR amb caràcters alfanumèrics.

El codi QR es detecta com una imatge digital bidimensional per un sensor d’imatge i després s’analitza digitalment per un processador programat.

 

Els processadors localitzen les tres peces distintives a les cantonades de la imatge i normalitza la imatge a mida, orientació i angle de visió. Els punts petits es converteixen en nombres binaris. La validesa del codi queda controlada amb un codi de correcció d’errors. [5]

Codi QR

Codi QR

Les aplicacions d’aquests codis són innovadores i interessants ja que,
mitjançant els codis QR, es poden unir dos suports històricament aïllats: paper i Internet. A més, existeix la possibilitat que particulars, comerços i hotelera utilitzin el codi QR per indicar la seva ubicació geogràfica de locals i establiments.

D’aquí sorgeix el QR-GPS, un plugin per a l’aplicació QR Droid que té la capacitat de crear codis QR des d’una ubicació actual i concreta, utilitzant el GPS o els proveïdors de xarxa d’Internet. Això permet compartir de forma ràpida i fàcil una geolocalització específica a través del mateix codi.

Història i evolució

Infografia història

La geolocalització és un concepte molt antic. Abans de l’existència dels mapes, els antics viatgers havien de triangular la seva posició en funció de les estrelles. Aquesta pràctica resultava ser una ciència inexacta a causa dels canvis de pressió atmosfèrica, la dependència dels cels clars i la variació del firmament en funció de la ubicació i l’estació de l’any.

La tecnologia no va aparèixer fins l’any 1920 amb la creació del GPS, –Sistema de Posicionament Global– destinat a calcular la direcció i la distància dels bucs de guerra, a través de les senyals de ràdio terrestre.

La idea d’utilitzar els satèl·lits per als GPS va arribar amb el llançament espacial de l’Sputnik al 1957. És així com, dos físics, William Guier i George Weiffenbach, es van adonar que es podia determinar la ubicació del satèl·lit rus per mitjà de registres de senyals de radiofreqüència i corregir l’efecte Doppler.

L’exèrcit naval dels Estats Units va aprofitar aquest plantejament per desenvolupar, en el 1960, Transit: sèrie de cinc satèl·lits utilitzats per a triangular la posició dels bucs de guerra. La tecnologia es va desenvolupar en privat durant set anys, abans de fer-se pública. A partir d’aquell moment, el GPS va passar a ser utilitzar per les grans empreses de missatgeria. Avui en dia, aquesta tecnologia continua funcionant; encara que els seus senyals lents i les seves lectures intermitents eviten ser utilitzades en viatges d’alta velocitat.

La comercialització del Transit, al 1967, va coincidir amb la introducció de Timation: un sistema de GPS millorat de la Marina dels Estats Units. El seu nom guarda referència als rellotges atòmics utilitzats a bord dels satèl·lits. En el 1973, la força aèria va construir un nou GPS amb la tecnologia existent i amb el programa inicial 621B. Això va suposar el llançament de 24 satèl·lits per a aconseguir una cobertura mundial. A més, el GPS programat amb 621B actualitza les senyals digitals utilitzades pels satèl·lits en òrbita i en altituds més altes de la cobertura addicional. Això el converteix en el primer GPS “modern”.

En el 1983, a causa d’un atac indiscriminat contra un vol comercial d’Air Corea que creuava inadvertidament l’espai aeri soviètic, Ronald Reagan va ordenar que la tecnologia GPS fos de disposició pública. De 1983-2000, el GPS era “selectivament disponible” al públic, fet que suposà una manipulació intencionada dels senyals de satèl·lit per part de l’exèrcit americà, per tal de limitar la capacitat dels particulars i d’altres països. No va ser fins a finals de la legislatura del President Clinton (2001) fins que no es va poder gaudir públicament de la precisió del GPS, amb un radi de deu metres.

A partir d’aleshores, les aplicacions d’us del GPS han anar creixent exponencialment: GoogleMaps debuta al 2005 utilitzant la geolocalització. Sorgeix HousingMaps, una mescla de GoogleMaps i Craiglist. Yelp (2005) i Foursquare (2009) es popularitzen per ser xarxes socials especialitzades en geolocalització.

Finalment, l’ús del GPS s’ha popularitzat tant que en el 2010, mentre les vendes de telèfons intel·ligents creix amb força, la dels aparells GPS decreix gradualment.

Relació amb PiRP

L’obertura de nous canals comunicació globals, gràcies a la influència de la Geolocalització, han donat pas a un nou model productiu: Actualment, negocis i emprenedors són presents en les xarxes socials i aconsegueixen publicitat, gràcies a les recomanacions d’usuaris en moviment.

L’alt component social i la interconnexió amb altres xarxes socials que Foursquare aporta alhora de compartir ubicacions i recomanacions de locals preferits ofereix un gran nombre d’avantatges per als negocis físics.

A dia d’avui, Foursquare actua com una eina de publicitat gratuïta, ja que permet realitzar promocions específiques sense que això suposi gran despesa econòmica. De retruc, aquestes promocions atrauran nova clientela. A més, també permet controlar la imatge de l’establiment o servei donat d’alta per mitjà de les opinions dels usuaris i de la informació donada pel mateix negoci. Seran els mateixos clients que realitzin la publicitat gratuïta del local al compartir la seva experiència, a través de les xarxes socials. En aquest sentit caldrà fomentar el check-in, per tal de millorar el posicionament del local dins la xarxa.

Paral·lelament, el fet que un negoci estigui en les xarxes socials, com Foursquare, li proporciona visibilitat, ja que acaba formant part d’un gran directori de negocis amb ubicació física. A més, gràcies a l’aplicació, qualsevol persona que estigui a prop del negoci podrà trobar-lo fàcilment i consultar, a través de fotografies i destacats, els productes i serveis oferts. Tot plegat fomenta l’augment de probabilitats de aconseguir nous clients.

A més, Foursquare permet un estudi directe del feeback dels clients, a través dels seus comentaris compartits. Tot i que aquests siguin positius o negatius, el negoci en qüestió tindrà l’oportunitat de potenciar-ne els punts forts i millorar-ne el dèbils per tal d’arribar a l’excel·lència.

Per a la seva banda, el codi QR s’ha convertit en una nova manera de fer publicitat en el mòbil: Publicitat Geolocalitzada amb la possibilitat d’incloure la Realitat Augmentada, aprofitant l’eficiència i el fàcil accés dels QR.

Els codis QR doten a les marques de valor afegit de la “tecnologia” i als consumidors de la capacitat per accedir a temps real a productes, serveis, promocions, etc. Aquestes consultes acaben derivant cap a l’espai web; generant, trànsit multimèdia. Finalment, tot plegat millora la fidelització dels consumidors envers la marca, reposiciona imatge de marca i permet l’accés al mercat mòbil.

Per concloure, es pot afirmar que el poder de la Geolocalització és quelcom tangible i creixent, al igual que succeeix amb les web mòbil, les xarxes socials i les aplicacions. És per això, que els negocis han de mostrar al públic continguts de qualitat adaptats a una societat que constantment accedeix a grans quantitats de volums d’informació en moviment i sense pausa.

 

Presentació

Bibliografia

[1]Viquipèdia, Georeferenciació. [en línia]. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Georeferenciaci%C3%B3> [Data de consulta: 29/11/2015]

[2] Viquipèdia, Geoetiquetatge.[en línia]. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Georeferenciaci%C3%B3> [Data de consulta: 29/11/2015]

[3]Ruiz  González, Eva. El blog de Eva: aprendiendo Community Management.[en línia]. <http://elblogdeeva.com/2014/05/19/foursquare-para-empresas-y-community-managers/> [Data de consulta: 29/11/2015]

[4]TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA. Terminologia bàsica dels dispositius mòbils. [en línia], 2014 [Data Consulta: 29/11/2015].

[5] Viquipèdia, Codi QR.[en línia]. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Codi_QR> [Data de consulta: 29/11/2015]

I Viquipèdia, Datum. [en línia]. < https://ca.wikipedia.org/wiki/Datum> [Data de consulta: 29/11/2015]

II Viquipèdia, Llenguatge script. [en línia]. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Llenguatge_script> [Data de consulta: 29/11/2015]

III Viquipèdia, Servidor intermediari. [en línia]. <https://ca.wikipedia.org/wiki/Servidor_intermediari> [Data de consulta: 29/11/2015]

IV Viquipèdia, Connector (aplicació informatica). [en línia]<https://ca.wikipedia.org/wiki/Connector_(aplicaci%C3%B3_inform%C3%A0tica)> [Data de consulta: 29/11/2015]

V Viquipèdia, Efecte Doppler . [en línia]. < https://ca.wikipedia.org/wiki/Efecte_Doppler> [Data de consulta: 1/12/2015]

Cano Fernández, Carlos. Cómo Foursquare te ayuda a promocionar tu negocio. [en línia]. Comenzando de cero. <http://comenzandodecero.com/como-foursquare-te-ayuda-promocionar-tu-negocio/> [Data de consulta: 1/12/2012]

Cano Fernández, Carlos. ¿Qué es Foursquare y para qué sirve?. [en línia]. Comenzando de cero. <http://comenzandodecero.com/que-es-foursquare-y-para-que-sirve/> [Data de consulta: 1/12/2012]

Franco, Alex. ¿Qué es la geolocalización?. [en línia]. <http://jafrancov.com/2010/07/que-es-la-geolocalizacion/> [Data de consulta: 29/11/2015]

Foursquare. About us. [en línia]. <https://es.foursquare.com/about> [Data de consulta: 29/11/2015]

Graziadio e-Learning. History of Geolocation. [en línia] 13/02/2009 <https://wikis.pepperdine.edu/display/GSBME/History+of+Geolocation> [Data de consulta: 1/12/2015]

Ovela, Alfred. Historia de la Geolocalización #Infografia. [en línia]. TICs y Formación, 14/07/2013. <http://ticsyformacion.com/2013/07/14/historia-de-la-geolocalizacion-infografia-infographic/ >[Data de consulta: 1/12/2015]

Verlasco, Carolina. Códigos QR, Realidad aumentada y Geolocalización, Web móvil y nuevo modelo productivo. [en linia]. WWWhat’s new: Tecnologia, Internet y Marketing, 21/11/2011. <http://wwwhatsnew.com/2011/11/21/codigos-qr-realidad-aumentada-y-geolocalizacion-web-movil-y-nuevo-modelo-productivo/> [Data de consulta: 1/12/2015]