1. Descripció / definició

El correu electrònic és un servei que ens permet intercanviar missatges, vídeos, àudios, imatges, documents, entra d’altres a través d’internet. Està compost per un nom amb lletres majúscules o minúscules, números, guions, punts i l’@.

Pel que fa al funcionament del correu electrònic el podem comparar clarament amb el correu postal. La similitud que tenen és que gràcies a la direcció, els dos sistemes et permeten enviar i rebre missatges.

Hi ha un seguit d’elements i camps bàsics que formen el correu electrònic i aquests són:
1.  El destinatari: hi incloem la o les persones a les quals volem enviar el nostre missatge.

2.  L’assumpte: És on de manera breu escrivim el tema que tracte el correu.

3. El missatge: És on escrivim el que desitgem enviar. En podem escollir la tipografia, el color, l’alineació, inclús també i podem afegir emoticones, entra d’altres.

Hi altres camps que també cal destacar com:

CC: és per si vols enviar una còpia del mateix correu a una altra persona.

CCO: Per enviar una còpia del correu a algú sense que els altres destinetaris ho sàpiguen.

Seguidament també cal observar que el correu electrònic es troba ordenat en safates i són les següents:

1. Safata d’entrada: és on van a parar tots els correus que reps.
  2. Enviats: és on es guarden els correus que has enviat.
  3. Esborranys: és on hi ha els correus que has escrit però no has enviat.
  4. Destacats: on hi van a parar aquells missatges que es marquen com a importants.

D’altra banda, l’FTP (file transfer protocol) és un sistema de transferència que permet gestionar fitxers entre ordinadors. Aquest servei és un dels més antics d’internet i bàsicament les transferències que es realitzen són entre un servidor un client. Un servidor és una màquina que actua com a un magatzem d’informació. L’objectiu principal del servei FTP és compartir arxius de forma fiable i eficient.

Aquest pot funcionar de dues maneres: amb el mode actiu i el passiu. Per una banda, el mode actiu és quan el servidor crea la connexió i el client ha de tenir un port obert. D’altra banda, el mode passiu és quan el servidor té el port Z obert i ho indica pel canal de control.

2. Història i evolució

El correu electrònic fa uns quaranta anys que es va posar en marxa i s’ha convertit en quelcom indispensable per la comunicació humana. Ray Tomlinson, és el personatge més destacat, ja que va incorporar l’arrova (@) als correus electrònics que en anglès es pronuncia “at” i així a l’hora de llegir-ho separem el nom de l’usuari del servidor per mitjà de ”at”.

Els seus orígens per això es remonten abans del naixement d’internet, ja que perquè aquest pogués aparèixer, es va haver de crear el correu electrònic.

1. El 1961 l’institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) va exhibir un sistema que permetia als seus usuaris emmagatzemar arxius als seus ordinadors.

2.  El 1965 va ser l’any en què el correu electrònic va començar a funcionar com a tal.  L’any següent es va estendre ràpidament.

3.  Al 1971 Ray Tomlinson va inventar la coneguda arrova. La va escollir perquè la seva pronunciació és “at”. Al mateix temps va enviar el primer correu electrònic.

4.  1976 la reina Isabel II es va convertir en la primera cap d’estat en enviar un mail.

5.  1978 es va enviar el primer anunci a través del mitjans electrònics.

6.  1982 es va utilitzar per primera vegada la paraula “email” per fer referència  aquest.

7.  Al 1998 Warner Bros estrena una pel·lícula anomenada “Tienes un email

8. Pel que fa al 2003, George Bush aprova la primera llei de regulació dels emails publicitaris a estats units.

9.  Al 2007 google va llençar el gmail.

10.  Al 2011 es canvia el terme e-mail per email.Captura de pantalla 2016-03-04 a les 12.48.26

Història del email

El FTP neix al 1969 com una petita xarxa d’ordinadors que transmetien informació dels uns als altres i en certa manera això és el que seria el futur d’internet. Va ser al 1985 quan es va instaurar la filosofia de client-servidor a l’hora de transmetre arxius a internet. El 1995 es considera el naixament de l’internet i amb el World Wide Web va passar per sobre a FTP deixant aquest enrere. Captura de pantalla 2016-03-04 a les 13.56.23

3. Relació amb PiRP

Actualment el correu electrònic és una eina molt utilitzada a l’hora de fer promocions, ja que és molt econòmica i efectiva.

El fet que cada dia els usuaris llegeixen els seus correus, s’ha convertit en una arma poderosa per les empreses. Tot i trobar-se en una economia inestable, moltes empreses segueixen gastant-se diners en promocions per mail, ja que és molt factible sobretot si es compara el costa d’un email amb la compra d’espais a la TV o diaris.

Captura de pantalla 2016-03-04 a les 14.38.32

Exemple de publicitat i promoció al email personal

Aquest tipus de publicitat més personalitzada és molt individual, ja que permet atendre a cada client pel seu nom i acompanyar-ho d’un text resolent-li les seves necessitats, a més d’enviar-li imatges, vídeos i molt més del seu interès.

És una forma diferent i original d’esta informats i està comprovat que si es realitza una bona campanya publicitària via email genera una bona imatge de marca, ja que actualment la gent ja està més acostumada a rebre i acceptar la publicitat si és legal. Aprofitant que la gent rep més “a gust” aquest tipus de publicitat és més fàcil per les empreses segmentar el seu perfil d’audiència per edat, sexe o per gustos.

Exemple representatiu de publicitat individual

4. Bibliografia

Tinet, 2015. Configuració FTP: accés a l’Espai web – TINET. [Web en linia]. Tinet.cat. <http://www.tinet.cat/portal/sheet-showdir.do?id=3036>. [Consulta: 27/09/15]

2015. Definición de correo electrónico. [Web en linia] <http://definicion.de/correo- electronico/> [Consulta: 27/09/15]