Cal subratllar que la millor manera per aprendre a fer funcionar correctament les diferents plataformes participatives a la xarxa, és submergir-s’hi a fons. O dit d’un altra manera, començar dedicant-t’hi unes estones lliures que es tinguin en les diferents aplicacions, i poc a poc, observarem que són més fàcils d’utilitzar que el que ens imaginàvem a priori.

blogs

Els blogs. Font: Google

Podríem dir que l’eina més senzilla per publicar habitualment a internet és un blog. Així doncs, els blogs són sistemes en els que hi introduïm articles, també anomenats posts, que són publicats per ordre del més recent al més antic en un flux continu.

Els principals Blogs. FONT: Google

Els principals Blogs. Font: Google

Aquests espais han esdevinguts populars perquè són l’eina més senzilla i ràpida de poder gestionar i publicar els continguts dels usuaris a la xarxa. També, cal constatar que no tota la informació que es pot trobar en els diferents blogs, a la xarxa se’n poden trobar de totes les temàtiques, no té perquè ser verídica ni contrastada.

També, cal tenir en compte que existeixen altres plataformes per dur a terme la creació de blogs, com per exemple, WordPress, Wix, Tumblr i Weebly; totes elles es poden allotjar via Google Chrome, Firefox i Internet Explorer, i en d’altres aplicacions per a telèfons mòbils i servidors de línia.

Facebook. Font: Google

Facebook. Font: Google

Facebook

Facebook és la xarxa social més popular i amb més audiència a nivell mundial, i com no, també a Catalunya. Es basa en les relacions personals, però també és útil a les organitzacions que volen relacionar-se amb la seva audiència.

D’altra banda, convé ressaltar que les pàgines són instruments corporatius que l’aplicació ha creat per a empreses i marques. Aquests, es creen de manera ben senzilla, i al mateix temps, permeten una comunicació molt més directa amb els usuaris que els hi pugui interessar. Així doncs, tot allò que es publica des de la pròpia pàgina, apareix en el flux inicial de totes les persones que s’hi adhereixen.

Twitter. Font: Google

Twitter. Font: Google

Twitter

La xarxa social Twitter es basa en perfils que poden ser personals o professionals. Per poder-hi publicar cal disposar d’un d’aquests perfils.

Twitter es considera una xarxa de microblogging perquè el sistema de publicació és similar al dels blogs però no en nombre de caràcters. Aquest és de 140 caràcters per missatge. Els usuaris, poden relacionar-se entre ells simplement citant-se pel nom precedit de @ i es possible fer un RT d’un missatge que els hagi agradat d’un altre usuari, i alhora, passar-lo al nostre perfil. Per altra banda, si precedim una paraula del signe #, el convertim directament en un hashtag, és a dir, un enllaç amb el qual es poden cercar coincidències en els comptes d’altres usuaris.

És la xarxa social professional per excel·lència. Compte amb una sèrie de perfils personals, perfils d’empresa i grups temàtics, a més de moltes altres aplicacions. És una eina idònia per compartir i gestionar informacions de caràcter professional. L’aplicació permet treure un rendiment dels contactes, i és molt útil per trobar feina i gaudir d’una promoció professional.

Finalment, existeixen altres plataformes de publicació a internet com Wikipèdia, YouTube, i d’altres publicacions que el que fomenten és la interconnexió entre els usuaris.

Diferents plataformes. Font: Google

Diferents plataformes. Font: Google

Youtube

S’ha de tenir en compte que Youtube, és un espai que permet la publicació de vídeos propis. La plataforma facilita els usuaris es donin d’alta i puguin publicar els seus vídeos. D’aquesta manera, si fem un viatge, podem publicar-hi el vídeo durant o després del viatge. Solament caldrà que disposem de connexió a la xarxa.

Àustria 360º

Així mateix, es facilita l’accés als materials, ja que des de qualsevol ordinador es podran visualitzar. D’altra banda, mitjançant uns codis, ens permeten publicar-los en el nostre bloc. Cal tenir en compte que el bloc permet penjar directament els vídeos des d’un ordinador, o bé, d’una memòria USB.

Convé ressaltar que els vídeos de YouTube, tant els propis com els dels altres que puguin ser del nostre interès, també, es poden publicar a qualsevol bloc.

WEBGRAFIA

Balagué Puxan, F (2008). Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents. Consultat 9 d’octubre de 2015, des de books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=M7Rrh1xy66sC&oi=fnd&pg=PA11&dq=plataformes+per+publicar+a+internet&ots=YUl36yT4wK&sig=5vbzzjmLrWh2vfc1-6GscmDV_lM#v=onepage&q=plataformes%20per%20publicar%20a%20internet&f=false

Domínguez, E. (2008) L’aportació d’internet al panorama comunicatiu català. Portal Comunicació. Consultat 9 d’octubre de 2015, des de http://www.portalcomunicacio.cat/informe/pdf/inform09_17.pdf

Estella Clota, M. (2010) La traducció xarxa: utopies i distòpies. Consultat 9 d’octubre de 2015 http://www.raco.cat/index.php/Tradumatica/article/view/225897/307308