Definició i descripció:

Les xarxes professionals són plataformes web amb una finalitat purament professional que permeten interactuar als usuaris entre si per intercanviar informació i experiències i formar comunitats virtuals a partir d’interessos comuns compartits.

 La seva principal essència és ser una comunitat on professionals de diversos sectors i nacionalitats estableixen relacions professionals per tal de potenciar la creació de vincles estratègics, multiplicació de contactes i desenvolupar bases per a buscar i trobar feina.

Fonamentalment, tenen dos usos pràctics: les persones que busquen o volen canviar de feina i les empreses que volen contractar treballadors. Respecte al primer ús, les xarxes professionals permeten als usuaris:

Perfil de LinkedIn

Perfil de LinkedIn

Crear el seu currículum com un perfil, definint el que pot aportar laboralment i
els seus punts forts. També permet mantenir el CV viu; es a dir actualitzat permanentment i amb detall.

 

linkedin-network

Establir contacte directe amb professionals i empreses de tot el món. L’usuari pot interactuar amb altres membres de la xarxa ja sigui per trobar feina, millorar l’agenda de contactes, ampliar i compartir coneixements, etc.

 

Respecte al segon ús, les empreses troben en les xarxes professionals: una gran “base de dades” on poden localitzar i contactar amb professionals que compleixin els requisits d’un lloc que necessiten cobrir. També permeten donar a conèixer a una empresa o un producte, buscar aliats, detectar col·laboradors, socis, inversors, etc.

Info_Linkedin

Quines són les xarxes professionals més importants?

Actualment, existeixen un gran nombre de xarxes socials dirigides principalment a relacions comercials o professionals encara que les més conegudes i usades són LinkedIn, Xing i 
Viadeo

LinkedIn

photo.jpg
És la major xarxa professional del món amb 300 milions d’usuaris en més de 200 països i territoris de tot el món. És una eina indispensable tant per trobar feina com per promocionar-se professionalment.

 Principals característiques: 
  • Els membres de LinkedIn s’agrupen en funció del seu currículum.
  • El web té diferents aplicacions per optimitzar les seves funcions, compartir arxius o revisar estadístiques.
  • A través de LinkedIn es pot trobar feina, millorar el posicionament professional, posicionar-se com a empresa, conèixer a nous professionals del teu sector, aconseguir crear vincles i fins i tot tancar accions de negoci.
  • Un dels principals motius que mou els professionals a utilitzar aquesta xarxa social és la seva capacitat de mantenir informat als usuaris de l’actualitat sobre el seu sector, així com la possibilitat d’obtenir noves idees relacionades amb la seva activitat.
  • És un espai ideal per compartir idees i experiències entre professionals, relacionar-se amb clients i companys de treball, així com millorar les habilitats professionals.
  •  Permet la creació de grups de debat o d’opinió sobre temes professionals que permeten obtenir informació sobre l’actualitat del teu sector, augmentar la teva presència i ampliar la xarxa de contactes.
  • Permet donar a conèixer els teus punts forts així com aconseguir informació de qualitat sobre esdeveniments, opinions o debats.
  • A través de linkedin podem aconseguir recomanacions de companys, clients o empleats.

Xing

xing_icon
Xing és la major xarxa professional dels països de parla alemanya, ja compta amb més 15 milions d’usuaris arreu del món i és la competidora directa de LinkedIn ja que les seves funcions són molt similars.

 

 Principals característiques: 
  • Permet el contacte entre professionals sense que es coneguin prèviament.
  • Disposa de grups temàtics i fòrums per plantejar dubtes, intercanviar informació o generar opinions sobre temes determinats.
  • Compta amb ofertes d’ocupació, pàgines d’empresa i un apartat per publicar o conèixer esdeveniments.
  • Ofereix la possibilitat de contactar entre els membres de la xarxa a través de plataformes de missatgeria instantània o amb trucades telefòniques en línia.
  • Proporciona una interessant funcionalitat per configurar la nostra privacitat i evitar que qualsevol desconegut pugui veure la nostra informació personal de contacte.
  • Xing pot ser usada amb una compte bàsica gratuïta o un compte premium de pagament.

Viadeo

social_viadeoViadeo és una xarxa professional fundada el 2004 i que actualment compta amb més de 50 milions d’usuaris arreu del món. La seva principal finalitat és descobrir oportunitats de negoci, incrementar la seva  visibilitat i reputació online i gestionar i desenvolupar una xarxa de contactes professionals

 

Principals característiques: 
  • Viadeo converteix el servei dels seus usuaris en una opció més local, convertint-se en una plataforma a mesura depenent del país d’ús.
  • Segons els responsables de Viadeo cada mercat de negocis i professionals són diferents i per això han decidit crear diferents plataformes adaptades a cada país.
  • Funciona de forma diferent segons el país de l’usuari, ja que compta amb oficines a diversos països. D’aquesta manera es faciliten les connexions en un entorn geogràfic, s’estudien els diferents mercats, les seves tendències actuals i altres particularitats culturals.
  • El seu registre és gratuït i es pot fer amb un compte bàsic o un compte premium.

Comparativa de les xarxes professionals

Similituds:
  • Possibilitat de gestió i organització del perfil.
  • Gestió de contactes.
  • Comptes gratuïtes i comptes Premium.
  • Plataforma per a trobar feina.
Diferències:

  •  LinkedIn disposa d’un sistema per enviar i rebre missatges de qualsevol usuari de la xarxa anomenat InMail, que difereix del que utilitzen Xing i Viadeo.
  •  LinkedIn permet la importació i exportació dels contactes a altres formats i plataformes; Xing només permet l’exportació a determinats formats, com l’agenda de contactes de l’iPhone, i no és possible importar d’altres plataformes.
  •  Viadeo destaca per l’aspecte de comunitat que ofereix amb diversos apartats que van des de la publicació de fòrums de debat (que també disposa tant Xing com LinkedIn), fins a l’intercanvi d’enllaços amb articles d’interès per a la resta de la xarxa de contactes.
  •  Les seccions d’ocupació de Xing i LinkedIn compten amb complets apartats d’ofertes inserides per les empreses de selecció de personal més conegudes. Viadeo compensa 
aquest apartat ( una mica descuidat) amb una àmplia oferta de formació orientada a trobar centres d’estudis per cursar màsters, així com la publicació gratuïta d’anuncis classificats per a temàtiques que permeten buscar socis, distribuïdors i oferir serveis.

Relació amb PIRP

Les xarxes socials professionals com Linkedin i Xing són ideals per a dur a terme accions de comunicació de tot tipus dirigides a un públic segmentat, ja que en elles es creen molts grups de debat al voltant de temes concrets.

S’utilitzen per buscar candidats a llocs de treball, com a sistema de recomanacions o per fer networking amb altres professionals o amb empreses que poden convertir-se en socis, per a realitzar vendes (aquí estan la major part dels directius que prenen decisions de compra), conèixer a la competència (dins i fora de les nostres fronteres), trobar oportunitats de negoci i organitzar esdeveniments.

També ofereixen l’opció de posar en marxa una campanya d’anuncis. LinkedIn permet crear i publicar anuncis a través de “Linkedin Ads”.  A Xing, es pot escollir entre invertir en banners amb formats molt senzills  o inserir un anunci a la Newsletter que envien setmanalment i que aconsegueix arribar a 600.000 usuaris.

A més de crear i publicar anuncis, les xarxes professional ofereixen un altre valuós recurs per ajudar a les organitzacions a aconseguir clients: els announcements, que són correus electrònics amb ofertes personalitzades que els particulars i les empreses poden enviar des dels seus grups a cadascun dels seus seguidors.

Per acabar, també permeten a les empreses promocionar els seus productes i serveis a la seva plataforma. Convertint-se així en un aparador per a possibles clients, ja que donar a conèixer el producte es gratuït.

Webgrafia

Presentació online