Whatsapp

logo-promo

1. Descripció / definició

WhatsApp és una aplicació de xat per a telèfons mòbils d’última generació, els anomenats smartphones. Permet l’enviament de missatges de text a través dels seus usuaris. El seu funcionament és idèntic al dels programes de missatgeria instantània per a ordinador més comuns.

La identificació de cada usuari és el seu número de telèfon mòbil. Només cal tenir el número d’algun amic o conegut per tenir-lo en la llista de contactes. És imprescindible que, tant l’emissor com el destinatari, tinguin instal·lada aquesta aplicació al seu telèfon.

Per poder usar WhatsApp cal contractar un servei d’internet mòbil. Els missatges són enviats a través de la xarxa fins al telèfon de destinació.

Whatsapp permet enviar emoticones, notes de veu, imatges, vídeos, compartir links de pàgines web, contactes, compartir la teva ubicació. Tenim la opció de xatejar amb un sol contacte o també hi ha la possibilitat de crear un grup o accedir-hi per tal de parlar amb més d’un contacte a la vegada. El límit de gent en un grup s’ha anat augmentant de 20 a 50, i actualment permet grups de fins a 100 persones. L’enviament de missatges és gratuït, simplement cada any has de pagar una subscripció de 89 cèntims. Fins a finals del 2014 l’aplicació és podia descarregar gratuïtament però a partir del 2015 van canviar la seva política convertint-la en una aplicació de pagament anual.

2. Història i evolució

WhatsApp va ser creada per dos extreballadors de Yahoo!: Brian Acton i Jan Koum que decidiren provar sort en el món empresarial. La nova generació de mòbils armats amb els sistemes operatius més nous i la ràpida expansió de aplicacions per aquests sistemes va ser la ocasió clara per embarcar-se a l’aventura. Es van centrar en aquests dos pretextos i sense saber-ho van crear una aplicació que canviaria les seves vides i de milions de persones de tot el planeta. A l’any 2009, després de un llarg període de treball van llançar l’aplicació per Iphone. El nom de WhatsApp és un acrònim de la paraula “What’s Up” que és com un “Què passa?” en el nostre idioma, representant una salutació col·loquial amb els nostres amics o coneguts. En aquella època el mercat d’aplicacions per iOS encara no brillava com ho fa a dia d’avui i després d’uns mesos de treure-la el resultat no era l’esperat. Koum després de veure les dades no veia amb bons ulls continuar amb el projecte i va estar a punt de desistir, però per sort el seu company Acton li va demanar que aguantés uns mesos més. Koum li ha d’estar eternament agraït per insistir al seu soci, perquè gràcies a ell, avui dia, l’aplicació és la més utilitzada del planeta i realment Whatsapp s’ha convertit en una app pràcticament d’instal·lació obligada en els dispositius mòbils ja que es fa estrany veure un smartphone sense Whatsapp. Unes semanes després de que Koum decidís marxar la app va arribar als 250.000 usuaris. El gran impacte de descàrregues que va patir de cop va obligar als dos creadors a posar un preu a la app per frenar l’expansió tan inesperada per tal de que la logística no tingués problemes ja que el projecte encara no estava preparat.

L’impacte de l’aplicació va proporcionar als dos creadors de la iniciativa les ganes per seguir treballant de valent amb el projecte iniciat al 2009. Les descàrregues van ascendir exponencialment amb l’arribada a Android de la app al 2010. Al 2011 van llançar l’aplicació per Windows Phone i la possibilitat de enviar fotos. Tots aquests fets van catapultar la app cap a la cima. Les xarxes socials començaven a veure’s afectades per Whatsapp quan al 2013 ja comptava amb 400 milions de usuaris. Davant la por de perdre una batalla, Facebook va ser el primer en obrir la cartera i comprar WhatsApp per 21.000 milions de dòlars al febrer de 2014. A partir de la compra per part de Zuckerberg la app va patir una sèrie de canvis importants:

  • Doble check blau: la confirmació de vista dels missatges va caure del cel sense avisar i no va tenir gaire bona rebuda en els usuaris queixant-se de que afectava clarament a la privacitat.
  • WhatsApp Web: Per facilitar l’accés dels usuaris es va crear aquesta plataforma per poder parlar amb els teus contactes de WhatsApp des de un ordinador. Per utilitzar aquest servei és necessari tenir el mòbil encès i connectat a la xarxa.
  • Veu IP: permet trucar a una persona utilitzant les dades mòbils o wifi en comptes de usar la tarifa de la companyia.  Els seus fundadors van anunciar aquest any que ja havien arribat als 800 milions de usuaris i esperen que a finals d’any ja siguin 1.000 milions de persones a la seva comunitat.

Viber

viber-logo

1. Descripció / definició

Viber és una altre aplicació de missatgeria instantània similar a WhatsApp. Pots xatejar amb els teus contactes, enviar fotos, vídeos, trucar per veu IP… Abans de l’adquisició de WhatsApp per part de Facebook, Viber es diferenciava en gran mesura per poder trucar per veu IP però recentment WhatsApp ja ha implementat aquesta funció.

  • La funció més destacada en comparació a les altres és que ofereix les videotrucades per 3G o wifi. La qualitat de la trucada és un fet destacable i alguns usuaris diuen que guanya inclús a les trucades normals per iPhone en el factor sonor.
  • A l’estil de Facebook, també pots enviar Stickers que són com els emoticones però gràficament són més elaborats o dibuixar qualsevol gargot tu mateix.
  • Ofereix la possibilitat de trucar a telèfons fixes però en aquest cas és un servei que cal pagar.
  • Xats públics: Es tracta d’un servei de xat on existeixen diferentes temàtiques de conversa com futbol, cinema, música on diferents usuaris que no es coneixen entre ells tenen la possibilitat de conversar dels temes que els agraden.
  • Viper Out: És un servei que t’ofereix trucar a qualsevol telèfon del món amb tarifes molt econòmiques.

2. Història i evolució

Viber va ser creada per l’israelita Talmon Marco a l’any 2010, originalment per iOS però es va anar ampliant a altres plataformes i avui dia compta amb 280 milions de usuaris actius. És una aplicació totalment gratuïta i ofereix una gran varietat de idiomes, 30 per ser concrets. Es va crear per competir directament amb Skype. Quan es van assolir els 90 milions de usuaris, al 2012, van agregar el servei de missatges a grups i veu en alta definició per iPhone i Android. Inicialment les trucades per veu només estaven disponibles a la versió per Android i iPhone i al setembre de 2012 es va activar la funcionalitat als altres sistemes operatius. La aplicació va ser programada per tots els SO al 2013, Linux inclòs. Al 2014, Rakuten va anunciar que havia adquirit l’aplicació per 900 milions de dòlars.

Line

line-app-logo

1. Descripció / definició

Line és una altra aplicació de missatgeria instantània i com les dues anteriors també xateges amb els teus contactes, pots crear grups, enviar emoticones, trucar per veu ip, enviar fotos, vídeos, notes de veu… Line com també fa Viber també té el servei Line Out que permet trucar a qualsevol telèfon de tot el món amb un cost relativament baix. Els seus stickers es van fer de seguida molt populars. Altres aspectes diferenciats de Line són:

  •  Una xarxa social interna: La app consta de una xarxa social interna on tot el que penges es vist per els contactes que et tenen agregat.
  •  Aplicacions internes: També hi ha un mercat d’apps dins de Line, des de apps per decorar els teus selfies, enviar cartes de aniversaris i celebracions, un pack de stickers, una app de geolocalització per saber on són els teus amics…
  •  Line Store: És una botiga pròpia de Line on es poden comprar articles per la app com per exemple stickers nous, temes de personalització de tot tipus per canviar la app estèticament o diferents videojocs.
  • Line Pay: és una plataforma de pagament on et permet vincular una targeta de crèdit i realitzar transferències als teus contactes de Line de manera àgil i senzilla.Line possiblement sigui la app amb més funcionalitats de les 3, aportant una mica més de joc o entreteniment que les altres dues. És una app més divertida per els usuaris que els agradi interactuar amb la gent de forma original.

2. Història i evolució

Line és una app que va sorgir de l’empresa japonesa Naver després del terratrèmol de Japó a l’any 2011, que va provocar una caiguda dels serveis de telefonia. Els treballadors de la companyia sudcoreana NHN, que també són propietaris de Naver van desenvolupar Line per poder comunicar-se entre ells. Dos mesos més tard apareix per el públic general.Molts especialistes han valorat els inicis de Line com “una app mal desenvolupada i casposa que va aconseguir 100 milions de usuaris”. La app consumia molta RAM, es menjava la bateria literalment i en comptes de centrar-se en un bon funcionament dissenyava “estupideses” com un gran nombre de stickers o jocs molt prescindibles. Tot i així, la app va créixer molt ràpidament i a principis de 2013 ja comptava amb 100 milions de usuaris. Actualment té més de 500 milions d’usuaris. Line s’ha convertit amb el rival principal d’aplicacions de missatgeria instantània.

Relació amb PiRP

És evident que les aplicacions de missatgeria instantània són una eina molt útil per un dia quotidià d’una persona però és que ho són de la mateixa manera per temes laborals i amb PIRP no és una excepció. Per suposat que en moltes ocasions serà més efectiu parlar per telèfon amb la persona en concret però si volem compartir arxius d’àudio, compartir informació d’una pàgina web, un vídeo, documents… són eina realment a tenir en compte perquè són simples i ràpides. Moltes empreses ja envien WhatsApps en comptes de enviar correus electrònics ja que és més ràpid. Per altra banda, també hem d’anar en compte perquè pot tenir l’efecte contrari de distracció i parlar amb persones que no són de tipus laboral. Resumint, una eina ràpida i efectiva per comunicar-se amb els teus companys de feina o relacions laborals.

Bibliografia

Martín Castro. WhatsApp será gratis para Android hasta 2015, Computer Hoy [En línia]
<http://computerhoy.com/noticias/apps/whatsapp-sera-gratis-android-2015-11095>

Miguel García Giménez. Historia de WhatsApp: origen, evolución y logros,
Googlelizados [En línia] <http://googlelizados.com/historia-de-whatsapp-origenevolucion-y-logros>

Noelia Hernández. La historia de WhatsApp en un minuto, Computer Hoy [En línia]
<http://computerhoy.com/video/historia-whatsapp-minuto-27735>

WhatsApp, Wikipedia [En línia] <https://es.wikipedia.org/wiki/WhatsApp>

Viber [En línia] <http://www.viber.com/es/>

Whatsapp vs Viber ¿Cuál es mejor?, Wasap Ninja [En línia] <http://wasap.ninja/
whatsapp-vs-viber-cual-es-mejor/>

Viber, Wikipedia [En línia] <https://es.wikipedia.org/wiki/Viber>

Line [En línia] <http://line.me/es/>

César Acosta. Éstas son las diferencias de Whatsapp, LINE, WeChat y Telegram,
Publimetro [En línia] <http://www.publimetro.cl/nota/teknik/estas-son-lasdiferencias-de-whatsapp-line-wechat-y-telegram/oEpnbl!
BGsD3c4sArY6RZOrFvwsEA/>

LINE: La historia de cómo una aplicación mal hecha obtuvo 100 millones de usuarios,
Taliandroid [En línia] <http://taliandroid.com/line-la-historia-de-como-unaaplicacion-mal-hecha-obtuvo-100-millones-de-usuarios/>

Line, Wikipedia [En línia] <https://ca.wikipedia.org/wiki/Line>

5. Presentació online
https://prezi.com/ovcwtpkpdq9b/connectivitat-amb-el-mobil-whatsapp-viber-line/