Actualment s’ha configurat el concepte de la ràdio online (en línia). El sorgiment d’aquesta nova ràdio ha permès un canvi significatiu en el mètode radial i ha propiciat el sorgiment d’emissores que emeten únicament per Internet.

És una nova ràdio per nous temps amb nous mètodes en nous mitjans, Saiz Olmo (1998).

Què és la ràdio online?

internet-radio

Ràdio online  es refereix al procés de transmetre sons a través d’Internet. Consisteix en la transmissió d’àudio dotat de les característiques pròpies del mitjà radiofònic (guió i el seu llenguatge) a través de la xarxa mitjançant Streaming.

 

Es caracteritza per la seva interactivitat que manté amb el seu oient, una figura que s’ha vist transformada de subjecte passiu a actiu en el procés de comunicació.

Història i evolució

La dècada de 1993-2003 destaca pels avanços produïts en l’àmbit de la tecnologia radiofònica.
La primera estació de ràdio online es va iniciar l’any 1993 quan el tecnòleg Carl Malumud, defensor del domini públic, va crear la “Internet Talk Radio”.  Aquesta estació utilitzava una tecnologia anomenada MBONE (IP Multicast Backbone on the Internet) que va donar pas al que avui coneixem mundialment com la ràdio online. En el cas d’Espanya, l’any 1997 va néixer l’emissora pionera Radio Cable.

Captura de pantalla 2016-03-07 a las 10.19.15

Més tard, l’any 1995 va sorgir la primera estació de ràdio exclusiva per Internet a temps complet. S’anomenava Radio HK i emetia música de bandes independents. Va ser creada per Norman Hajjar i el laboratori mediàtic Hajjar/Kaufman New Media Lab, una agència de publicitat de Califòrnia.

L’any 2003, l’evolució de la plataforma de Windows Server va permetre la possibilitat que milers d’oients poguessin connectar-se a una transmissió Unicast de forma permanent i estable.

A partir de finals de l’any 2004, l’ús d’streamcasting d’àudio ha anat declinant a favor del Podcasting.

Història de la ràdio online en 6 ítems

Relació amb PiRP

La ràdio del present passa pel món digital, i ja són molts els països els quals cada vegada més escolten aquest mitjà a través d’Internet. Com a conseqüència de l’increment de l’audiència també es produeix un augment en la quantitat i duració dels seus anuncis.  El 55% dels professionals de la música asseguren que la quantitat de publicitat en radio online creixerà moderadament en els pròxims dos anys. Aquest canvi es deu a un gran increment d’aquest mitjà de comunicació, ja que són molts els avantatges que impulsen a utilitzar publicitat a través d’aquest mitjà.

Radio-online

Infografia sobre la ràdio online, IAB Spain

  • Segmentació:  permet la segmentació per continguts, edats, sexe, nivell socioeconòmic, entre d’altres, i la micro segmentació d’audiències (programes polítics, de música per estils, entre d’altres). D’aquesta manera, la ràdio empren un rol emotiu que ofereix una intimitat per a cada tipus d’oient.
  • Econòmic: segueix sent un mitjà més barat que els mitjans tradicionals.
  • Comunicació bidireccional i Interactivitat: la possibilitat que el receptor es pugui convertir en emissor i transmetre les seves pròpies idees és una altra gran avantatge de la publicitat online. Es poden rebre respostes o reaccions immediates als missatges publicitaris i això genera un benefici que es pot veure reflectit en grans vendes. En especial perquè aquesta informació és la clau per a realitzar i gestionar les campanyes d’acord amb les informacions rebudes. Per tant, la ràdio online és ideal per la publicitat de resposta directa (trucar a un número, visitar una pàgina web, entre d’altres).
  • Cobertura: la ràdio online permet que petits negocis realitzin campanyes de publicitat que coincideixin amb els seus mercats geogràfics i puguin abastar a diferents àrees internacionals.
  • Confiança: genera un entorn publicitari que altres mitjans no poden igualar, ja que els oients ho escolten a casa o en situacions més íntimes. La ràdio online és el mitjà que els usuaris consumeixen mentre fan altres coses, és molt difícil captar audiències en aquesta situació en altres mitjans.

 

Presentació Prezi

http://prezi.com/vknwpiuv2bab/?utm_campaign=share&utm_medium=copy 

Webgrafia

  1. RADIO EN INTERNET. Historia de la Radio por Internet [en línia]. [Consultat: 9 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.radioeninternet.com.mx/index.php? option=com_content&view=article&id=61&Itemid=69>
  2. REVISTA UNILATINA. La Radio en Internet [en línia]. [Consultat: 9 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.unilatina.edu.co/revista/index.php/la-radio-en- internet>
  3. PUROMARKETING. La mitad de los oyentes de radio ya son vía Internet [en línia]. [Consultat: 9 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.puromarketing.com/ 46/18167/mitad-oyentes-radio-internet.html>
  4. PUROMARKETING. La radio online abre la puerta a un mercado publicitario de 15M de usuarios únicos mensuales [en línia]. [Consultat: 9 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.puromarketing.com/46/13468/radio-online-abre-puerta-mercado- publicitario-usuarios-unicos.html>
  5. EMPRENDEDORES. (2008) Marketing y publicidad online [en línia]. [Consultat: 910 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.emprendedores.es/crear-una- empresa/como-hacer-una-web-rentable/nuevos-formatos-de-marketing-y-publicidad- on-line>
  6. MARKETINGDIRECTO. (2015) La publicidad en radio online (y su coste) aumenta al mismo ritmo que su audiencia [en línia]. [Consultat: 10 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.marketingdirecto.com/actualidad/medios/la-publicidad-radio- online-coste-aumenta-al-ritmo-audiencia/>
  7. IAB SPAIN RESEARCH. (2014) Estudio de Radio Online [en línia] Madrid. [Consultat: 10 octubre 2015]. Disponible a Internet: <http://www.iabspain.net/wp-content/uploads/ downloads/2014/10/IAB_Estudio-Radio-Online_Final.pdf>