Amb l’aparició de les xarxes socials, la política de comunicació dels clubs de futbol ha hagut d’adaptar-se a les noves demandes dels usuaris. L’aficionat d’un equip, o simplement un interessat d’aquest, obté a través de les xarxes tot un seguit de prestacions que l’ajuden a seguir-los amb el màxim detall.

La política de comunicació, almenys a les xarxes socials, depèn sempre de la importància del club, l’antiguitat del compte i, sobretot, del pressupost de l’entitat. És per aquest motiu, que la posada en escena a les xarxes d’un club com el FC Barcelona no serà la mateixa que la d’un club d’una categoria més baixa, com podria ser la UE Vic o fins i tot, sense anar més lluny, la d’un club de la mateixa categoria del Barcelona, com el RCD Espanyol. La figura del Community Manager és la que gestiona tot això i la seva experiència/originalitat donaran una imatge determinada a les publicacions.

Per aquest motiu, a continuació, exposarem mitjançant diferents exemples la política comunicativa que desenvolupen alguns equips (abans, durant i després dels partits) a les xarxes tenint en compte la categoria en què militen.

La comunicació més bàsica: el club petit
Unió Esportiva Vic

La Unió Esportiva Vic segueix una estratègia comunicativa molt diferent a la majoria d’equips de la seva categoria (Primera Catalana). La xarxa més activa del club és la de Twitter. L’entitat compta amb dos comptes: el de la Fundació UE Vic (futbol base) i el del primer equip. Les informacions es difonen per separat però els dos comptes interactuen entre sí mitjançant les citacions o els retuits. Els comptes de Facebook i Instagram de l’entitat estan sota el nom de Fundació UE Vic i es publiquen continguts tant del futbol base com del primer equip.

La prèvia: El club anuncia el pròxim partit i aporta un seguit de dades per situar a l’aficionat.

Tuit de la UE Vic anunciant un dels seus partits by @UEVic_

El partit: El club fa un seguiment via Twitter del partit i utilitza dissenys per fer-ho més atractiu.

La crònica: El club publica fotografies del partit i utilitza imatges de recurs per sintetitzar i difondre la informació després de cada matx.

Comparativa: UE Vic amb CE Mataró i CE Manresa

En el cas del Mataró la política comunicativa és bastant semblant a la vigatana. Els mataronins informen en directe del partit (sense dissenys) i utilitzen dissenys per anunciar els propers partits. També compten amb fotografies dels partits (no sempre) per poder-les utilitzar com a imatges de recurs. La majoria d’aquesta política es fa via Twitter, però també utilitzen la xarxa de Facebook.

La gran diferència la trobem en equips com el Manresa. El conjunt manresà en prou feines informa. El seu Facebook i Twitter estan pràcticament inactius (tuits vinculats al Facebook). En el cas de Twitter el club, en poques ocasions, informa dels gols en directe i del resultat final. La política comunicativa del Vic i del Mataró, almenys a les xarxes, no té res a envejar a la manresana.

La comunicació esperada: el club mitjà
RCD Espanyol

Equips de Primera Divisió com l’RCD Espanyol apliquen una política comunicativa molt més desenvolupada que la que hem vist fins ara. En el cas que ens ocupa, el club barceloní utilitza tres xarxes socials bàsiques: Twitter, Facebook i Instagram. També fa ús de Youtube per enllaçar després els continguts multimèdia. El Twitter és la xarxa més utilitzada pel club (engloba Primer Equip i pedrera).

La prèvia: El club anuncia el pròxim partit i aporta un seguit de dades per situar a l’aficionat. Penja entrevistes i rodes de premsa amb regularitat.


Vídeo: Roda de premsa d’Álvaro González (23-3-16) by Espanyol TV


El partit: El club fa un seguiment via Twitter del partit sense utilitzar dissenys.

La crònica: El club utilitza imatges de recurs amb  informació enllaçada  després de cada matx. També facilita una entrevista individual amb un jugador o l’entrenador per valorar el matx.

València CF

D’altra banda, clubs com el València CF utilitzen una política comunicativa gairebé al nivell de les grans entitats del món del futbol. El club fa servir les tres xarxes socials més utilitzades a nivell global (Twitter, Facebook i Instagram), amb l’ús també de Youtube, entre d’altres.

La prèvia: El club anuncia el pròxim partit i aporta un seguit de dades per situar a l’aficionat. Ho fa utilitzant les xarxes de Facebook i Twitter. Penja entrevistes o rodes de premsa prèvies amb regularitat.

El partit: El club fa un seguiment via Twitter del partit i utilitza dissenys per fer-ho més atractiu. Ho fa també mitjançant les tres xarxes, tot i que a Facebook i Instagram només es publica informació quan s’inicien o acaben les fases del partit, o en cas que l’equip faci un gol.

Publicació a Instagram després d’un gol del València contra l’Athletic Club by valenciacf

La crònica: El club publica fotografies del partit al seu web i a Facebook. Penja entrevistes individuals per valorar el partit. Aquests continguts els enllaça a les xarxes de Facebook i Twitter.

La comunicació per excel·lència: el club gran
FC Barcelona

Equips com Barça, Reial Madrid o Bayern de Múnic, es desmarquen de la política comunicativa de la majoria de clubs. En el cas del Barça utilitza principalment les xarxes socials que hem esmentat fins ara, però n’afegeix moltes més. Pinterest a nivell d’imatges o Snapchat amb vídeos en directe amplien la oferta que ofereix el club als seus seguidors. A més, en el cas del compte de Twitter (per límit de caràcters), el club compta amb diferents comptes per informar en diferents idiomes. A la resta de xarxes, utilitza tres idiomes (anglès, català i castellà) en un mateix post o publicació.

L’equip utilitza els mateixos recursos que els que hem esmentat abans amb el València però n’amplia la gama. Fa ús sobretot de molts elements gràfics per acompanyar les informacions. Utilitza la imatge GIF per anunciar els gols. Informa en tot moment de l’estat de l’equip, l’anàlisi del rival, etc. Una informació molt completa que va acompanyada de molts elements multimèdia.

És important destacar que aquesta informació és molt més àmplia els dies de partits de Champions o partits destacats com finals o Clàssics.

Tuit amb informació especial pel Clàssic de lliga by @fcbarcelona_cat

Taula comparativa i recull de publicacions

Després d’aquest breu repàs hem observat que cada club té una política comunicativa diferent a les xarxes, tot i mantenir moltes semblances. Cada equip disposa d’un seguit de recursos i manté un rang que determina la seva activitat, no només dins les esferes del club, sinó també a les xarxes socials.

Per fer una comparativa més visual, trobareu a continuació una taula i una presentació on es poden observar millor les diferències entre el clubs. També s’hi exposen més exemples de publicacions a les diferents xarxes.

La taula només contempla la informació publicada o enllaçada a les xarxes socials. Font: El·laboració pròpia

Webgrafia

CE Manresa (2016). Consultat 28 març 2016, des de https://www.cemanresa.cat

CE Mataró (2016). Consultat 28 març 2016, des de https://www.cemataro.cat

Diari Sport (2015). El ‘pique’ sano entre Barcelona i Bayern en Twitter. Consultat 29 març 2016, des de http://www.sport.es/es/noticias/barca/pique-sano-entre-barcelona-bayern-twitter-4155276

FC Barcelona (2016). Consultat 29 març 2016, des de https://www.fcbarcelona.cat

Fundació UE Vic (2016). Consultat 28 març 2016, des de https://www.fundaciouevic.cat

RCD Espanyol (2016). Consultat 29 març 2016, des de https://www.rcdespanyol.com

València CF (2016). Consultat 29 març 2016, des de https://www.valenciacf.com