De MSN a Periscope: 17 anys de canvi imparable

Gerard Piqué ha aconseguit, gairebé tot sol, que ens omplim la boca parlant de l’última novetat en xarxes socials: el Periscope. Tot i això, si ja tens una edat recordaràs perfectament els anys en que les amistats es mesuraven per zumbidos. Al cap i a la fi, aquestes dues xarxes socials han són eines d’interacció entre diferents usuaris, però poc més tenen en comú. Què ens ha portat fins on som?

UNA ALTERNATIVA DIGITAL A LES TRUCADES
Exemple de la interfície de MSN
Messenger permetia establir converses online. (Imatge: Taringa.net)

Els primers experiments del que avui en dia coneixem com a xarxes socials van començar als anys 90, amb l’arribada d’internet al gran públic. L’any 1999 Microsoft va llançar el servei de missatgeria instantània MSN Messenger, que era una gran revolució perquè permetia convidar els amics i coneguts mitjançant una adreça de correu electrònic. Podies estar-hi parlant a distància durant hores sense necessitat de pagar, a diferència de les trucades telefòniques que s’havien d’utilitzar fins aquell moment.

A més a més, les tarifes d’internet van començar a baixar de preu i ja no hi havia límits de temps: pagant una tarifa plana hi podies accedir en qualsevol moment del dia. És fàcil d’imaginar, doncs, que amb les noves condicions internet es va estendre com la pólvora.

ELS USUARIS COMENCEN A CREAR CONTINGUTS

L’any 2002, amb l’aparició dels Blogs, era la primera vegada que els usuaris podien relacionar-se més enllà dels xats. Els individus ja podien crear pàgines web amb continguts propis sense ser experts en informàtica, i hi podien explicar les seves experiències, penjar-hi fotos i convidar els seus amics a veure-les i a interactuar fent comentaris. Els portals més coneguts d’aquesta etapa, alguns d’ells encara en actiu, són Fotolog –que està en procés de tancament-, Blogger i WordPress.

Usuaris utilitzant Orkut, de Google
Orkut és un exemple de projecte fallit de Google. (Imatge: Ycom.cat)

A partir de l’any 2003 es van fer populars alguns espais webs dedicats a fomentar les relacions entre amics com Friendster, Tribe i Myspace, i també va néixer la plataforma de relacions professionals openBc, que ara es coneix com a XING. També el 2003 es va presentar LinkedIn, actualment la principal xarxa social especialitzada en relacions laborals. També Google va intentar entrar a la lluita, l’any 2004, amb el llançament d’Orkut, que només va acabar triomfant al Brasil. Més sort va tenir Viadeo, que va néixer aquell mateix any i actualment és considerada la principal competidora de LinkedIn.

FACEBOOK I TWITTER: ELS REIS DE LES XARXES
Mark Zuckerberg durant una presentació de Facebook
Mark Zuckerberg va aconseguir revolucionar el sector. (Imatge: News.com)

A partir de l’any 2004 s’estén l’ús i creacions d’una gran varietat de xarxes socials, però la veritable revolució en aquest camp va ser la creació de Facebook, que va arribar a l’estat espanyol l’any 2009. La nova xarxa unia els blogs i el Messenger en un sol portal, i portava la “interacció social” dins d’internet molt més enllà del que s’havia fet fins aquell moment. El portal va ser fundat pels estudiants a Harvard Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hugher i Eduardo Saverin, el 2003, i en un principi es limitava a connectar els estudiants de la seva universitat. Al cap de poc, però, es va estendre per tota l’àrea de Boston, més tard per tot el país i ara mateix ja té més de 400 usuaris d’arreu del món.

També durant la dècada passada va néixer Twitter, una altra de les xarxes socials per les que més ens movem. Aquest servei va començar sent un projecte d’investigació i desenvolupament d’una petita start-up de San Francisco. Al principi, al març de l’any 2006, només s’utilitzava per a la comunicació interna de l’empresa, però aquell mateix mes d’octubre es va llençar en públic i es va popularitzar ràpidament en obtenir el premi South by Southwest Web en la categoria de blogs.

INSTAGRAM, PERISCOPE… ELS CANVIS NO S’ATUREN!
Un usuari d'Instagram fent una fotografia
Els usuaris d’Instagram utilitzen la xarxa per difondre imatges. (Imatge: Vlaxdry.com)

Amb Facebook, Twitter i LinkedIn ja consolidades com a principals xarxes socials, l’any 2010 es va presentar un nou servei basat en compartir imatges: Instagram. El producte va ser llançat a l’Apple Store el 6 octubre d’aquell any, i fins al 3 d’abril del 2012 no es va presentar la versió per a Android. Va ser en aquell moment quan l’empresa es va obrir al gran públic i va fer-se un lloc entre les grans xarxes socials.

L’any 2012 Facebook va comprar l’aplicació, i es tornava a posar en evidència la poca força de Google en el camp de les xarxes socials. Després d’altres intents fallits, l’any 2011 la companyia va haver de llençar un nou servei batejat amb el nom Google +. Al juliol començava en fase de proves, i al mes de setembre ja estava oberta al gran públic. Google és, doncs, l’única empresa que ha hagut de canviar diverses vegades el nom i el concepte de la seva oferta en xarxes socials, i tot i això no ha aconseguit l’èxit que buscava.

Un usuari de Periscope
Periscope permet fer streamings i rebre comentaris a temps real. (Imatge: Theaustralian.com)

I enmig de tot plegat, Periscope ens ha demostrat que no tot s’acaba amb les xarxes socials que coneixíem fins ara. L’eina, que pertany a Twitter, ens permet fer una retransmissió de vídeo per streaming i rebre a temps real les opinions dels usuaris que connecten amb la nostra transmissió. L’aplicació tot just va sortir al mercat fa un any, el març de 2015, i ja ha significat una verdadera revolució quan a algú li podia semblar que tot estava inventat.

De propostes n’han nascut, en neixen i en continuaran naixent moltes, però la gran majoria acabaran quedant-se en no-res. Tot i això, és evident que les xarxes, noves o “antigues”, estan condemnades a tenir un paper clau en el funcionament de la nostra societat. Les xarxes socials ja no només ens serveixen per parlar amb els amics: ara hi podem trobar professionals, empreses i institucions que ja han sabut posicionar-s’hi per treure’n un benefici. La pregunta, per tant, no és si hi continuaran havent xarxes socials. El que ens hem de preguntar és amb què ens sorprendran a la pròxima. Potser demà ens llevem amb una altra novetat!

Webgrafia:
  • Estrategia y negocios [consultat 26/10/15] des de  http://www.estrategiaynegocios.net/marketing/883344-330/facebook-se-lleva-65-de-ingresos-por-publicidad-en-redes
  • Google Buzz. Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de  https://ca.wikipedia.org/wiki/Google_Buzz
  • Google+. Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de  https://ca.wikipedia.org/wiki/Google%2B
  • Les xarxes socials a l’educació [consultat 25/10/15] des de  https://sites.google.com/site/lesxarxessocialsaleducacio/introduccio/1-1-historiade-les-xarxes-socials
  • Les Xarxes Socials i Entorns de Comunicació [consultat 25/10/15] des de  http://lesxarxessocials.wikispaces.com/Inicis+de+les+xarxes+socials+(Hist%C3%B2ria)
  • Trecebits [consultat 28/10/15] des de  http://www.trecebits.com/2015/08/03/linkedin-ya-tiene-380-millones-deusuarios/
  • Twitter company [consultat 28/10/15] des de  https://about.twitter.com/es/company
  • Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de  https://ca.wikipedia.org/wiki/LinkedIn
  • Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de https://ca.wikipedia.org/wiki/Orkut
  • Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de https://ca.wikipedia.org/wiki/Facebook
  • Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de  https://ca.wikipedia.org/wiki/Viadeo
  • Viquipèdia [consultat 26/10/15] des de https://ca.wikipedia.org/wiki/XING

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.