Què és l’Advergaming?

L’Advergaming (de l’anglès advertising i game) és la pràctica publicitària d’utilitzar videojocs per publicitar una marca, productes o serveis.

El concepte d’advergaming consisteix en crear expressament un joc per a una marca. Dit d’una altra manera, no es tracta d’afegir la marca en algun racó d’un joc, sinó que el producte o el logotip siguin el centre al voltant de la qual es construirà l’acció. Es a dir, són videojocs que permeten una expansió continua de l’usuari a la marca publicitada, transmeten els valors de la marca.

L’atractiva naturalesa de l’advergaming és que manté durant molta estona l’atenció dels usuaris, i permet als anunciants educar-los sobre nous productes o característiques, assegurar-se l’impacte i, millor encara, la interiorització del missatge i de la marca per part del públic objectiu.

marketing-with-advergames-infographic_511bdf8f2d7e8_w1500

Aquests “videojocs” solen estar disponibles per jugar online ( a través de l’ordinador, dispositius mòbils o videoconsoles). En l’actualitat, l’expansió i desenvolupament dels smartphones  amb conectivitat permanent a Internet han afavorit que siguin molts els usuaris que, a través de les descarregues gratuïtes accedeixen a contingut publicitari que moltes marques desenvolupen en forma de videojoc.

Avantatges de l’Advergaming 

Els principals avantatges de l’advergaming per a una marca o empresa són els següents: 

Alta exposició a la marca. Una valla de carretera, un anunci a una revista o un pop-up en una pàgina web poques vegades aconsegueixen captar l’atenció del conductor/ lector/ navegant durant un o dos segons. Un spot de televisió pot arribar fins els 30 segons, però un usuari de videojocs pot pesar-se hores jugant amb la marca.

Atenció màxima de l’usuari. Davant la passibilitat que habitualment genera la irrupció de missatges publicitaris (en pemsa, radio, televisió o internet), aquí l’actitud del públic es totalment activa i positiva. Ha de posar els cinc sentits per no perdre un sol detall de l’acció narrada, ja que d’això depèn que pugui guanyar la partida.

Predisposició positiva per part del públic. L’usuari vol prestar la màxima atenció al que la marca li explica a través del joc perquè està altament motivat: està apropant-se a un triomf, està gaudint i està totalment compromès amb el joc.

Integració de la marca. La informació de l’empresa pot comptar amb la complicitat del públic i per tant no serà percebuda com una publicitat molesta. A més a més, es pot transmetre de forma clara i directe.

Interactivitat amb el públic. Gràcies a la participació activa del públic, el joc genera conveniència amb l’usuari. La marca pot recopilar totes les dades de navegació online i organitzar bases de dades per establir un eficaç diàleg a posteriori: preguntes sobre el joc o la marca, del grau de satisfacció obtingut, dels missatges vinculats… Això permet una segmentació molt clara del target al que es dirigeix.

Memoribilitat: Existeixen molts possibilitats que el públic objectiu recordi els missatge publicitari que vol transmetre una marca o empresa ja que aquest està totalment involucrat i interactua contínuament amb el videojoc.

Viralitat: Els videojocs online són freqüentment difosos entre amics i coneguts. Al fet de ser gratuïts fa de la recomanació una proposta molt atractiva; encara més si el videojoc es converteix en un element d’unió o de competició entre els dos.

Cas d’estudi: Conguitos de By BeRepublic

L’agència BeRepublic volia plantejar una campanya de social media que tingués la capacitat d’atraure els fans de la marca Conguitos. L’engagement era un punt clau per aconseguir l’objectiu principal que s’havien marcat: un alt índex de participació. El rerefons de l’acció de màrqueting era el Mundial de futbol del Brasil i animar a la selecció espanyola.

La necessitat d’aconseguir una participació elevada va fer que BeRepublic optés per elaborar una aplicació a Facebook per fomentar accions de compartir entre els usuaris. D’aquesta manera, van crear  un joc totalment personalitzat amb la temàtica “mundialista” del moment i amb un comportament que convidés als usuaris a compartir la seva puntuació i recomanar el joc.

Es tractava d’un joc d’acció on els jugadors havien de classificar diferents objectes amb representacions gràfiques del logotip de Conguitos. Els guanyadors de la campanya de màrqueting estaven controlats a través d’un rànquing. Una forma segura i senzilla de gestionar els premis entre els jugadors.

La durada del joc va ser de 7 setmanes i es va aconseguir incrementar en nous usuaris i  jugadors actius.

Un total de 4449 jugadors van acceptar el repte de Conguitos, generant un gran nombre d’invitacions i shares:  es van realitzar un total de 28280 invitacions amb un índex d’acceptació del 8%.

L’estratègia de preparar una campanya en línia per potenciar la captació va ser un èxit de BeRepublic, ja que van aconseguir crear una gran campanya de branding amb un alt índex de nous consumidors.

be-republic-conguitos-graph

Altres casos d’èxit:

1. Red Bull

El Red Bull Formula Face va ser un joc desenvolupat per la popular marca de begudes energètiques al 2012, que consistia en una cursa controlada pels gestos dels jugadors a través de la càmera web. Aquell any va rebre el guardó Dutch Game Awards i va obtenir nombroses crítiques positives. La inversió per al desenvolupament d’aquest joc va arribar als 100.000 euros.

2. Biskrem

 Aquesta marca de galetes turques va llançar el seu joc “Biskrem Instagram Adventure” on els jugadors encarnen un inventor de galetes amb la missió de salvar el futur dels seus productes d’una amenaça alienígena. El més interessant d’aquest cas és que utilitza totes les funcionalitats d’Instagram per crear l’experiència.

3. Eastpack

 El cas d’aquesta marca tèxtil és bastant arriscat, ja que es van atrevir a llançar un tetris humà a la seva plataforma social sota el lema ‘Built to Resist’ (Fet per resistir). La seva particular forma d’advergaming convida a la gent a prendre riscos i es va convertir en un èxit tant en mitjans digitals com en tradicionals.

4. Minion Rush

El joc de Minions Rush va ser utilitzat inicialment per promocionar la pel·lícula Gru 2. L’èxit va arribar amb els 6 milions de descàrregues  i més de dos milions de recomanacions. Amb l’arribada de la pel·lícula Minions, el joc va tenir una oportunitat per actualitzar-se i continuar amb el seu éxit.

5. Magnum

 Aquesta marca de gelats va llançar un entretingut joc a l’estil Tomb Raider, on una noia ha de perseguir el gust, buscant xocolates i provant gelats a la plataforma oficial de la marca. La proposta va resultar ser molt atractiva per als usuaris, que tot i després del llançament van continuar jugant per augmentar la seva puntuació.

Webgrafia:

Presentació: