L’objectiu principal d’aquest tipus de publicitat consisteix a intentar arribar al màxim nombre de persones a un cost pràcticament zero. Això, és possible gràcies a la creació d’un contingut que es propagui com un virus, és a dir, que moltes persones comparteixin o enviïn el contingut i que assoleixi el màxim nombre de visualitzacions en un període de temps molt curt. No existeix cap fórmula màgica, únicament es tracta de donar-li al contingut un alt valor jugant amb diversos elements, ja sigui l’humor o el factor sorpresa.

Una persona per tal de què comparteixi el contingut en les seves xarxes socials (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, entre d’alares) aquest ha de ser  un contingut empàtic, és a dir, t’ha de despertar alguna emoció. D’altra banda, la marca comercial no ha de ser gaire evident.

La publicitat viral sense l’existència de YouTube i Facebook no s’entén. Segurament, poc s’esperaven els seus creadors la revolució que desencadenarien quan van fundar el portal de vídeos el 2005 i la xarxa social el 2004. Un vídeo domèstic penjat des de casa podria tenir al cap de poques hores milers de visites, fins i tot milions.

EXEMPLE D’UNA BONA PUBLICITAT VIRAL

Et pot commoure o el pots odiar, però aquesst anunci s’ha convertit en viral. Té més de deu milions de visites a YouTube, en una ínica versió, sense comptar les que pugui tenir en altres còpies.

És la campanya nadalenca de la cadena de supermercats alemanys Edeka. Tot i que està en alemany, fins i tot els que no parlen aquesta llengua es pot entendre perfectament el que volen representar. Podem veure com juguen amb els sentiments per tal de tenir més audiència i que la gent en parli molt més.

PROS I CONTRES DE LA PUBLICITAT VIRAL

Llançar una campanya viral per les empreses és una opció molt llaminera, ja que és molt més econòmic que contractar un espai publicitari a la televisió o en qualsevol altra plataforma. El terme financer ROI, en aquest cas, pot arribar a ser molt alt. Un bon viral incrementa la vinculació emocional i el compromís dels usuaris amb la marca. A més, les xarxes socials permeten mesurar l’audiència tant quantitativament com qualitativament, gràcies als comentaris i les diferents reaccions.

marketing-viral

D’altra banda, és important dir que també hi ha una sèrie de desavantatges en la publicitat viral. Actualment, l’excés de soroll és el pitjor enemic a l’hora d’aconseguir èxit a internet. L’enorme quantitat de continguts que es publiquen diàriament fa que els usuaris se saturin. Uns anys enrere, aconseguir un gran nombre de visites era molt més fàcil, ja que no hi havia molta massificació, però avui en dia hi ha moltíssima competència i necessiten fer-ho molt bé perquè tingui una gran viralització. A més, és important que les persones que enviïn i comparteixin el contingut siguin els targets d’aquella marca, per tant, és important fer un ús intel·ligent de les xarxes socials.

Internet obre grans oportunitats per als que s’atreveixen a experimentar amb el seu gran potencial. Tot i que, cal dir, que és un mitjà immadur comparant la seva evolució amb la d’altres mitjans com per exemple la televisió, i molts anunciants són reticents a invertir-hi.

Cada vegada hi ha més persones atrevides, tot i que gran part de l’estratègia continua enfocada a la televisió. Però, any rere any internet es va menjant un tros més gros del pastís publicitari espanyol. A Inglaterra, internet ja fa temps que lidera el rànquing de mitjans. Aquí a Espanya la televisió va capdavantera.

tipus i mitjans de transmissió més destacats del màrqueting viral

El boca a boca, la difusió col·lectiva o el Màrqueting encobert són alguns del tipus i mitjans de transmissió més destacats del Màrqueting Viral. El seu objectiu: generar una proposta d’impacte i un missatge que es propagui i es transmeti ràpidament.

Tot i així, les campanyes virals no sempre compleixen l’objectiu marcat ni obtenen l’èxit esperat, passant desapercebudes o sent ignoradas. Referent a això, molts professionals del màrqueting asseguren que aquest tipus de publicitat només serveix per reforçar la imatge de marca i no per generar vendes. Una publicitat creativa, però ineficaç a l’hora d’analitzar resultats.

Conclusió

En definitiva, en el Márqueting Viral sol passar el que també passa en les narratives i episodis de la nostra pròpia història. La memòria i el record estan reservats per als que van aconeguir triomfar i van obtenir el seu reconeixemenet. Els grans moments de la història del Màrqueting i publicitat Viral també han deixat el seu llegat en forma de campanyes o accions que moltes sempre recordarem, ja que és lògic que van ser dissenyades per a això i entre les seves virtuts i característiques per destacar un major impacte emocional sobre la nostra atenció generant al seu torn un major record.

Si pensem i recordem una mica, això mateix també passa amb els anuncis convencionals de la televisió. Encara que actualment el màrqueting viral hagi arrasat per tot arreu, la publicitat tradicional continua donant guerra i sent molt present en les nostres vides. Actualment els anuncis publicitaris que recordem més són els que han tingut una música significativa i enganxosa, i que al final ha esdevingut popular gràcies a aquell anunci. Qui no recorda l’anunci i la cançó del Cola Cao o las “muñecas de famosa“? Jo aquests anuncis no els havia vist mai o no els recordo perquè sóc jove, però tot i així els conec i em sé la canço perquè han passat a la història i més o menys tothom els coneicx. Passa el mateix amb els eslògans, també tenim facilitat per recordar frases com “el cotó no enganya“, o “hola, soy Edu, feliz Navidad“. Si busquem un exemple més recent, com l’espot d’aquests últims 3 anys d’Estrella Damm, veiem com un sol anunci ha pogut canviar i ha repercutit en moltes coses, un lloc, un grup de música i evidentment una cervesa.

Prezi
BIBLIOGRAFIA