En els temps actuals en els que no paren de créixer les vendes de telèfons smartphones la publicitat mòbil hauria de ser una opció més a considerar. Actualment a Internet existeixen una gran varietat de plataformes de publicitat en Apps. Una de les característiques principals d’aquest nou tipus de publicitat és proposar una experiència interactiva mitjançant missatges que ajudin a elaborar una identitat de marca de forma lúdica.

Image 1 – Font : Google imatges

Donada aquesta situació, moltes empreses s’han sumat a la tendència de focalitzar els seus esforços publicitaris cap a aquesta eina cada cop més potent. Una nova investigació realitzada per la companyia PapayaMobile AppFlood, reflexa en els seus resultats que la inversió publicitària en apps a nivell global ha crescut, en només un any, més d’un 500%. 

1. Tipus d’apps publicitàries:

Cal distingir el tipus de publicitats en apps en dos grans grups principals. Per una banda, les marques que aprofiten l’ús d’alguna aplicació ja existent per anunciar-se. Aquestes han de ser curoses per tal que la publicitat no es converteixi en el que es coneix per publicitat invasiva. La publicitat en qüestió ha d’acompanyar al joc o a la informació de l’app d’una manera que no molesti o suposi una incomoditat per a l’usuari. 

Per l’altre banda trobem les marques que decideixen crear la seva pròpia aplicació. Perquè aquestes siguin efectives han de complir uns requisits:

  • Bon disseny: per tal de connectar amb el públic objectiu.
  • Intuïció: han de construir-se sobre elements fàcilment comprensibles per al consumidor.
  • Estètica: l’aparença és un afegit que aporta valor.
  • Utilitat i valor funcional: han de ser creades amb l’objectiu de proporcionar valor afegit a l’audiència i, al mateix temps, animar-la a dur a terme accions a favor de la marca en qüestió.
  • Solidesa: han de complir els objectius pels quals han estat creades.
  • Multiplataforma: s’han d’adaptar als diferents sistemes operatius presents al mercat.
2. Publicitat In-App:

Dintre dels models de negoci per monetitzar una app hi trobem el mètode de publicitat In-App. Existeixen diversos tipus de publicitat In-App:

  1. Publicitat Nativa: anuncis que s’integren en el contingut i el context de l’app amb l’objectiu de crear una experiència d’usuari òptima i sense interrupcions. Aquest és el model de negoci utilitzat per les apps de Facebook i Twitter.
  2. Bànners: anunci en forma generalment rectangular que apareix en diferents llocs d’una app.
  3. Anuncis interstitials: anuncis de pantalla completa que es mostren en els punts de  transició del flux de la app. Per exemple, quan hem acabat el nivell d’un joc o a la pantalla mentre es carrega alguna de les opcions.

Imatge 2 – Font: Google imatges

4.  Anuncis multimèdia: anuncis que aposten per la interactivitat que inclou àudio, imatges, vídeo, etc.

Imatge 3 -Font: Google imatges

3. Publicitat en apps vs. xarxes socials:

En una enquesta realitzada l’any 2015 per l’Informe Sociologue de Ipsos, el 45% dels usuaris espanyols s’inclinen a l’ús d’aplicacions en contra d’un 55% que encara prefereix les xarxes socials per estar en contacte amb les seves marques preferides. A més, el 52% dels usuaris a nivell global assenyala que les aplicacions els motiven més a comprar productes.

Figura 4 – Font: Google Imatges

4. Uah Up:

Les dades assenyalades anteriorment han estat propulsaries perquè un gran nombre de marques es sumin a la tendència de llençar les seves p
ròpies aplicacions. I és que els anunciants han de saber arribar allà on es troben els consumidors.

Per mostrar-ho m’he volgut centrar en un exemple molt potent. L’any 2014 la reconeguda marca de cafè Nescafé va crear una app amb la finalitat de renovar la seva imatge de marca. Per fer-ho van redissenyar el logotip amb un nou símbol. A més el nou posicionament era: “Els bons moments comencen amb Nescafé”.

Figura 5 – Font: Google Imatges

Es tracta d’una app despertador que, al sincronitzar-la amb el compte de Facebook de l’usuari, aquesta rep els gustos que la persona té guard
ts en el seu perfil a la secció de música i
llibres. 
L’objectiu principal de la app és la de despertar-se a un mateix o als amics amb missatges personalitzats per desitjar un bon dia.

Va ser una idea de Ogilvy París que es presentava com “el primer despertar social” i que funciona de la següent manera: per una banda l’usuari pot gravar vídeos per despertar els amics i, per una altra banda, l’usuari pot configurar el seu despertador per tal que el desperti amb els missatges dels seus amics.

5. El futur de les apps publicitàries:

Segons l’informe “Publicidad móvil: Estretegias In-App, Internet móvil y mensajería 2013-2018”, presentat el gener de l’any 2015, considera que la publicitat en aplicacions mòbils creixerà fins un 500% l’any 2018. L’estudi revela que aquestes xifres portaran amb elles una evolució important dels suports publicitaris tradicionals destinats als anuncis interactius. Al menys un 70% de la publicitat en apps es troba en els dispositius mòbils.

6. Presentació en Prezi:

https://prezi.com/tlzyh96fkwsz/apps-publicitaries/ 

7. Webgrafia:
Adriana Viñals Aznar (2016). “Apps Publicitàries”. Comunicació digital interactiva, UVIC.