La ràdio online

Avui en dia, vivim en una societat plenament tecnològica i on la gran majoria de gent, de la major part del món depenen quasi, si no totalment, d’Internet per viure el dia a dia. Així doncs, les possibilitats d’expansió i d’innovació dels comunicadors avancen o han d’avançar amb la mateixa rapidesa i immediatesa del que ho fan les tecnologies.

La gran quantitat de ràdios convencionals, tal com les coneixem, amb les freqüències i amplitud modulades (FM I AM) estàn saturant l’espectre electromagnètic que necessiten per funcionar. És per això que els comunicadors i productors radiofònics han de buscar noves fórmules per fer ràdio.

En l’actualitat és possible que persones d’una part del món puguin escoltar emissores de ràdio de l’altra part del planeta gràcies a la unió de dos grans invents: Internet i la ràdio.

Aquesta unió no tan sols permet l’escolta dels continguts a través de l’streaming o del podcast. Si no que ha permès una nova forma d’interacció entre els comunicadors i els usuaris. A més d’aconseguir recuperar a grups d’audiència que havien deixat d’escoltar la ràdio com els joves i els nens.


Un breu repàs a la història de la ràdio online

Com veurem més endavant, la ràdio en línia és un terme que es pot referir a moltes formes diferents de fer ràdio per Internet, però que ha anat millorant durant el pas del temps. Avui en dia és difícil d’imaginar-se una ràdio convencional que no tingui la possibilitat d’escoltar- se en línia. Per no parlar de les innumerables ràdios quasi amateurs que emeten només en xarxa.

L’MP3, l’inici de tot

El 1987 l’organisme de recerca Alemany Fraunhofer-Gesellschaft va crear el format MP3. Oferia la possibilitat de gravar sons als ordinadors de forma comprimida, és a dir que ocupen menys espai i va permetre que música i àudios comencessin a viatjar per Internet.

La primera estació de ràdio en línia
 

El 1993 va néixer la primera emissora de ràdio que emetia per Internet, Talk Radio. El seu creador, Carl Malumud, va produir un arxiu d’àudio que es podia copiar d’ordinador a ordinador i que a més es podia convertir tant a formats Windows com Macintosh. Però no va pensar sols en un arxiu d’àudio, sinó que a més va permetre incloure imatge i text perquè els usuaris poguessin interactuar amb l’emissora.

Radio HK

El febrer de 1995 va néixer, als EUA, la primera emissora de ràdio comercial d’emissió exclusiva per internet les 24 h del dia. Creada per Norman Hajjar i la seva agència de publicitat Hajjar/Kaufman New Media Lab va ser una de les primeres a utilitzar el software Real Audio, d’aquí la seva importància.

Real Audio: Una autèntica revolució

El 1995 l’empresa Real Networks va crear el reproductor Real Audio. Per primer cop, elsc onsumidors podien reproduir una transmissió en directe d’MP3 en lloc d’una versió pregrabada. Tot i la lentitud de les connexions de l’època, va ser tot un èxit.

Actualment…

El que permet l’emissió d’un producte radiofònic per internet és trencar les barreres temps/espai. A més d’afegir una nova forma d’interacció. I podem trobar dos tipus de formats de ràdio online:

  • L’emissió  d’àudio en temps real o “streaming“. El que s’escolta és en directe.
  • El servei que permet a l’oient escoltar el que vol i quan vol o “podcasts“. Aquest sistema permet a l’usuari subscriure’s gratuïtament a tots els programes que vulgui i saber a l’instant quan s’ha actualitzat una web sense necessitat de consultar-la.

Un altre aspecte molt important és la interacció constant entre oient i internauta que permet un feedback constant. Hem passat de les trucades i SMS a xats instantanis, fòrums, enquestes online i totes les altres possibilitats que ofereix Internet.

  • TuneIn Radio i iVoox són dos quioscs de ràdios online que permeten escoltar tant ràdios en directe com podcasts. S’hi pot accedir des de la web o des de la seva app per a Android o iOs.

Definició de ràdio online

Fer ràdio online no és res més que transmetre àudio a través d’Internet. Així doncs, la ràdio online consisteix en la transmissió per internet d’un missatge radiofònic, és a dir, àudio, amb les mateixes característiques que els que té la ràdio normal, mitjançant l’streaming.

Podem trobar dos variants de ràdio online:
  1. Emissores convencionals que han ampliat la seva oferta mitjançant
    iCat.cat és un exemple de ràdio exclusivament online.

    una web amb la possibilitat d’escoltar l’emissió així com brindar altres serveisd’interacció amb els usuaris.

  2. Una altra variant són les emissores pròpiament creades per a Internet, és a dir, que no han existit mai de forma analògica.

Què és necessita per fer una ràdio online?

Funcionament d’una ràdio online.
  1. Font auditiva:  Micròfon o àudio.
  2. Procesador d’audio, filtres o editors d’àudio: Permeten editar el contingut abans d’emetir-lo. És opcional.
  3. Repetidor d’streaming (servidor): Codifica i envia els bits del contingut a través d’uncorrent de dades. És a dir, un ordenador que fa servidor I distribueix les dades per la xarxa. És on és els oients es connecten per escoltar la radio. Molts cops, sobretot en emisions no profesionals, la font auditiva, el procesador d’audio i el servidor d’streaming són, o poden ser la mateixa màquina.
  4. Reproductor d’streaming (client) : Recol·lecta i descodifica els bits per reproduïr la senyal auditiva.

Comparativa entre la ràdio online i la convencional

 

 

Online Convencional
Lleis No té cap llei que la reguli Ha de tenir una llicència emesa per l’estat per utilitzar l’aspectre radofònic
Qualitat so
Varia segons l’ample de banda d’internet.  Es considera bona
a partir de 182 KBPS

Sempre serà la mateixa

Multimèdia Permet molta interacció amb l’usari No permet interacció directa
Cost Més barat. Més car.
Accessibilitat Imprescindible connexió a Internet Necessari un receptor de ràdio
Abast Més global. Emisores de tot el món. Emisores de dintre de l’aspectre radiofònic

La ràdio online en creixement

El primer informe sobre la ràdio online a Espanya el va realitzar al 2014 l’IAB Spain, l’Associació que representa al sector de la publicitat, el màrqueting I la comunicació digital a Espanya.

L’informe té com a objectius remarcar l’ús de la ràdio online com a mitjà de comunicació i com a plataforma eficaç de plataforma publicitària. Analitza el públic objectiu, els hàbits de consum, la percepció dels oients i la complementarietat amb altres mitjans.


Presentació resum


Biografia i webgrafia

Radio por Internet. Consultat 1 octubre 2016, des de https://es.wikipedia.org/wiki/Radio_por_Internet

Radio i internet. Consultat 3 octubre 2016, des de http://www.electronica-basica.com/radio-internet.html

Como funciona la radio por internet. Consultat 3 octubre, des de http://es.shoutcheap.com/como-funciona-la-radio-por-internet/

Audioemotion. (2011). La radio online. El mayor crecimiento en internet. Consultat 8 octubre des de http://www.audioemotion.es/joomla/index.phpoption=com_content&view=article&id=57:la-radio-online-el-medio de-mayor-crecimiento-en- internet&catid=42:news&Itemid=78

María A. Gabino Campos, José Manuel Pestano. (n.d) La radio digital: análisis de la difusión web. Consultat 8 octubre, des de http://www.saladeprensa.or/art518.htm

Radioslibres. (2014). qué es una radio en línea y cuáles son sus ventajas.Consultat 9 octubre, des de https://radioslibres.net/article/que-es-una-radio-en-linea-y-ventajas

Radioslibres. (n.d). ¿Qué es la radio online? Ventajas y desventajas de transmitir online. Consultat 9 octubre, des de http://www.analfatecnicos.ne /pregunta.php?id=87

Benyi Arregocés. (2012). La radio de Internet para llevar. Consultat 9 octubre des de http://www.consumer.es/web/es/tecnologia/hardware/2009/0 /28/188016.php

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.