CONDUIR ÉS COSA DE NENS

 

Què és?

Un cotxe connectat és un cotxe que està equipat amb accés a Internet des del propi vehicle. Això permet que el cotxe pugui compartir l’accés a Internet amb diferents dispositius (ordinadors portàtils, smartphones, tauletes…) dins i també fora del vehicle. Amés de compartir el Internet, el cotxe també se’n aprofita per poder oferir beneficis addicionals al conductor i als seus passatgers tant de seguretat, assistència, info-entreteniment, entre d’altres que tot seguit veurem.

Història

Podem afirmar que General Motors va ser el primer fabricant d’automòbils en incorporar les característiques del cotxe connectat al mercat automobilístic. General Motors ho va fer amb el seu sistema OnStar l’any 1996, traient-t’ho al mercat en els següents models: Cadillac DeVille, Cadellac Sevilla i Cadillac ElDorado.

General Motors va ser el primer fabricant d’automòbils en introduir les primeres característiques del cotxe connectat al mercat amb OnStar el 1996 al Cadillac DeVille, Sevilla i Eldorado. OnStar de General Motors va ser creat per treballar amb Motorola Automoció, que més tard va comprar Continental. El propòsit principal era la seguretat i aconseguir ajuda d’emergència al vehicle quan hi havia un accident.

Quan més immediata és l’ajuda dels tècnics de sanitat, més possibilitats tenen els conductors i passatgers de sobreviure a un accident de trànsit. El sistema OnStar realitzava una trucada dirigida a un centre especialitzat, on un agent enviaria ajuda en el lloc de l’accident.

Als començaments, el sistema OnStar només funcionava amb veu, però quan els sistemes de comunicació afegeixen dades, OnStar fa que el sistema sigui capaç d’enviar la ubicació GPS al centre de trucades. Després de veure l’èxit de OnStar, molts fabricants d’automòbils van seguir amb els programes de seguretat similars. Aquests sistemes consistien en una prova gratuïta quan compraves el cotxe nou, i seguida d’una subscripció de pagament una vegada la prova ha acabat.

Anys més tard, l’any 2001 es va introduir el diagnòstic remot. Aquest sistema permetia saber l’estat del vehicle o dels seus integrants a distancia, des de una central de control.  L’any 2003 aquests serveis de diagnòstic havien avançat i ja introduïen els informes de salut del vehicle, indicacions gir a gir i un dispositiu d’accés a la xarxa.

 

Durant l’estiu de 2014, Audi va ser el primer fabricant en oferir 4G LTE en el seu model A3. Aquest modelo feria accés wi-fi hotspot. Encara que Audi va ser el primer fabricant en integrar aquest sistema als seus vehicles, General Motors va fer el primer desplegament massiu de 4G LTE en els seus cotxes. A principis de 2015 més de 1 milió de clients ja gaudien del sistema OnStar.

Classes de connectivitat:

Seguretat

Els sistemes que figuren en aquest apartat són sistemes destinats a incrementar la seguretat del vehicle i dels seus ocupants. Des de la implantació d’aquests sistemes s’han evitat i reduït accidents de tràfic. Segons un informe del Texas Instruments, fabricant de tecnologies de la informació, el nombre de vehicles que ja incorporen tecnologia ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) està creixent de forma exponencial. Una investigació realitzada per la firma de investigació IHS Inc. afirma que el 25% dels vehicles a nivell mundial ja incorporen tecnologies d’assistència al conductor. Per exemple, la visió d’objectes laterals, prevenint els riscos del punt de visió morta.

Una de les companyies líders en proveir de sistemes ADAS és Mobileye. La tecnologia de Mobileye està integrada en molts vehicles de marques de primera línia com Hyundai, Ford, BMW entre d’altres. Aquesta tecnologia consisteix en una càmera intel·ligent en la part frontal del vehicle que percep els objectes. Aquests “objectes” poden ser persones, bicicletes, posts de tràfic o altres vehicles. Un cop detectats aquests “objectes” el vehicle dóna un avís al conductor per alertar-l ‘ho en el cas d’una possible col·lisió.

infoentreteniment

Cada vegada més, els sistemes d’infoentreteniment són un punt clau en l’elecció d’un vehicle. Cada vegada que parlem de les novetats en el mercat de l’automobilisme, les marques destaquen més les novetats dels seus equips d’infoentreteniment. Els nostres cotxes han passat de tenir reproductor de cassetes al reproductor de CD, i dels CD’s a l’Spotify.

Avui els cotxes van equipats amb navegador, disc dur, connexió a internet d’alta velocitat, Bluetooth i fins i tot amb aplicacions pròpies incorporades. Les grans marques com Google, Apple o Microsoft primer van conquerir els nostres despatxos, després les nostres butxaques i ara lluiten per estar en el tauler del nostre cotxe nou.

L’any 2014 va ser l’any del cotxe connectat, i les grans empreses del sector de l’automòbil van apostar fort per d’infoentreteniment dels vehicles. A més de gaudir de grans pantalles amb app’s sobre el trànsit, el temps, música o fins i tot jocs, aquestes pantalles també serveixen per obrir nous models de negoci, especialment incorporar publicitat dins del vehicle. Quan comprem un vehicle nou, amés de que el sistema d’infoentreteniment no suposi una distracció perillosa, hem de tenir en compte 5 punts clau:

  • Comandaments giratòris

 

 

 

 

  • Control per veu

 

 

 

 

  • Botons grans

 

 

 

 

 

  • Pantalla

 

 

 

 

  • Menús simples

 

 

 

 

 

 

Els sistemes d’infoentreteniment dels vehicles actuals incorporen aplicacions de tot tipus. Aquestes aplicacions poden ser de música (Spotify, iTunes…), de navegació (google maps, tomtom, waze, Apple maps…), de noticies, actualitat, etc. Aquestes aplicacions solen anar acompanyades d’una subscripció que el propietari del vehicle ha de pagar cada any.

Posem com exemple el nou Nissan Connect, un nou sistema de connectivitat automobilística que ja es pot disfrutar en els nous models com per exemple el nou Nissan Qashqai. El sistema d’infoentreteniment ve instal·lat de sèrie en el cotxe, però els seus serveis i funcions són de pagament anual. Aquests serveis s’organitzen en dos paquets que el client pot escollir:

  1. El primer paquet és el més bàsic i inclou diferents serveis, funcions i aplicacions. Aquestes són app’s com Facebook, Google, Eurosport, TripAdvisor, AmazonMusic, Twitter, TuneIn, Yelp, Glimpse, Stitcher. La tarifa d’aquest primer paquet és de 15€ l’any, encara que els dos primers anys són gratuïts.
  2. El segon paquet és un paquet Premium. Aquest inclou aplicacions com NavX (radars), InriX (trànsit), Foreca (temps), Parkopedia (aparcaments), Reuters, FlightStats (vols), OpenTable(restaurants), Stats (esports) i Cinemasource (cines). Aquest segon paquet té una tarifa de 25€ anuals sobre els 15 del bàsic, encara que el primer any és gratuït.

Alguns fabricants també comencen a incorporar la clau del propi vehicle. Un clar exemple seria BMW amb el seu sistema BMW ConnectedDrive. Aquest sistema permet des de controlar el vehicle des de la clau d’aquest o el telèfon mòbil (amb una app pròpia). BMW ConnectedDrive també té molts sistemes de seguretat activa com l’assistència de canvi de carril involuntària, visió d’angle mort, etc.

El seu sistema d’infoentreteniment és dels més complerts que hi ha al mercat actualment segons el numero 516 de la revista setmanal del motor Autobild. Això és degut a que és un vehicle de gamma alta, i que BMW sempre està en la vanguardia tecnològica.

Tesla

Tesla motors és una empresa amb seu als Estats Units que es dedica a dissenyar, produir i vendre vehicles 100% elèctrics. Tesla és avantguardista en tecnologia de connectivitat automobilística, ja que ha reat el primer cotxe 100% autònom. Aquestmodel és el Tesla model S, gaudeix d’una bateria de ions que li proporciona una autonomía de fins a 400 quilòmetres i una acceleració de 0 a 100 km/h en només 3’9 segons.

Tesla ha aconseguit que el model S sigui autònom gràcies a una gran quantitat de càmeres i radars que porten a l’extrem la connectivitat entre el cotxe i l’infrestructura i els altres vehicles, fent que aquest pugui circular sense la manipulació de cap persona.

Darrerament els models de TESLA han estat jutjats degut a incidents que han tingut en la conducció autònoma, incloent-hi víctimes mortals. Tesla ha assegurat que pel seu pròxim llençament, el Tesla model 3 aquests problemes estarán solventats.

 

 

 

Presentació: https://we.tl/SFgCdKpAIv

WEBGRAFIA

WIKIPEDIA: ONSTAR Consulta en línea – https://en.wikipedia.org/wiki/OnStar

WIKIPEDIA: CONNECTED CAR Consulta en línea –https://en.wikipedia.org/wiki/Connected_car

EL MUNDO: EN 10 AÑOS LOS COCHES TENDRAN LA CONECTIVIDAD DE UN TELÉFONO MOVIL Consulta en línea –

http://www.elmundo.es/economia/2015/05/08/554bab5dca4741743a8b4578.html

YOUNGMARKETING: INNOVACIONES PARA REDUCIR ACCIDENTES Consulta en línea –

http://www.youngmarketing.co/5-innovaciones-para-reducir-accidentes-en-las-ciudades-del-futuro/

XATAKA: COCHE CONECTADO Consulta en línea –

http://www.xataka.com/automovil/coche-conectado-por-que-como-y-para-que

REVISTA AUTOBILD: Nº516 Consulta off line

 

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.