ELS HOMES I LES MÀQUINES

Com ens relacionem els homes i les maquines. Quines noves formes d’interacció hi han entre els creadors i els creats?

Des del princip del temps

La historia de la tecnologia es remunta des de la prehistòria fins a l’actualitat. Aquesta ha evolucionat molt, des de que a l’edat medieval, la tecnologia més nova era la invenció de noves eines i invents com per exemple les rodes hidràuliques, serradores, trituradores, tot un conjunt de màquines utilitzades per a funcions bàsiques de la vida quotidiana, per exemple: moldre cereals, transportar l’aigua i tallar millor els materials utilitzats durant aquesta època.

Els avenços tecnològics eren passos de gegants per la vida de la gent de l’època encara que en l’actualitat els avenços i eines tecnològiques de l’edat medieval per nosaltres són sistemes rudimentaris i obsolets.

La informàtica és la tecnologia més important que tenim actualment a les nostres mans i que cada dia creix, es renova i es desenvolupa més ràpid.

La informació i la comunicació entre persones és un punt molt important dins l’avenç de la informàtica aquests dos conceptes s’han aplicat a la telefonia mòbil, Internet i televisió digital, etc. Facilitant-nos la manera de comunicar-nos i de rebre i intercanviar informació. Ens ha apropat, globalitzant d’una manera més intima les persones de tots els països del món, donant-nos accés a tot tipus d’informació i a tot tipus de persones que estiguin connectades en aquest món a partir de la interacció de les persones amb les erines tecnològiques actuals.

Al principi, la interacció entre les persones i les eines tecnològiques corresponents com per exemple l’ordinador es duia a terme a partir de l’escriptura de codis en un teclat, per tal d’ordenar a l’ordinador què volia fer la persona, està clar que amb els primers ordinadors els usos d’aquesta eina tecnològica eren molt limitades en comparació amb les eines tecnològiques i ordinadors actuals.

Més endavant a través del ratolí i el cursor la interacció entre la persona i l’ordinador es va fer més eficaç, ràpida i accessible.

Després d’anys de grans avenços tecnològics en elements d’interacció entre les persones i les eines tecnològiques, aquest aspecte ha fet un pas gegant, i contempla una tecnologia i eines inimaginables fa uns anys.

Un exemple podrien ser les pantalles tàctils, quelcom somiat per milers de persones i que s’imaginava com quelcom molt llunyà però que actualment tots utilitzem i ens hem adaptat gràcies als dispositius mòbils i smart phones. O si parlem dels smarts phones també era inimaginable la possibilitat de poder tenir lliure accés a internet a través d’unes terminals tant petites i pròpies com és el nostre telèfon mòbil.

En termes generals podríem dir que la interacció persona-màquina és l’intercanvi d’informació entre persones i ordinadors. Els encarregats de fer avançar aquesta interacció s’encarreguen de dissenyar, avaluar i implementar aparells tecnològics interactius a les nostres vides.

La investigació en aquest tema és molt complicada i requereix molts anys d’investigació. Malgrat aquest aspecte la recompensa és molt gratificant, ja que donen eficàcia, efectivitat, facilitat a la comunicació entre les persones i les màquines.

Parlarem sobre noves formes d’interacció entre nosaltres, les persones i les màquines. Eines que ens fan la vida més fàcil i que adapten de manera clara les noves tecnologies a les nostres vides sense que nosaltres ens n’adonem.

 

NOVES FORMES D’INTERACCIÓ

A continuació faré un llistat amb algunes de les noves formes d’interacció que han sortit a la llum aquest any, futures formes d’innovació que es llençaran d’aquí uns anys i altres formes d’innovació que tenen una funció social molt important i innovadora ja que gràcies a la interacció entre la persona i la màquina, ajuden a facilitar la vida de persones amb diferents malalties.

 

LLEGIR LA MENT

Si parlem de llegir la ment d’una persona, ens imaginem que és quelcom místic i màgic, quelcom que només passa a les pel·lícules de ciència ficció, però gràcies a dispositius com EPOC de la firma emotiv.com aquesta capacitat tant abstracte i inimaginable pot algun dia, ser present a les nostres vides.

Dispositiu EPOC.

Aquesta tecnologia consisteix en un aparell que la seva funció és ser capaç de llegir els pensaments de la persona que el porta i d’aquesta manera sense haver de clicar cap boto ni moure un ratolí, inclús sense haver de pronunciar ni una paraula, la màquina o l’eina en concret podria fer el que la persona pensa en el mateix moment.

Per exemple, si ens és necessari trucar a una persona de la nostra llista de contactes, la persona caldria que penses en aquesta persona, automàticament el mòbil trucaria a la persona amb la qual l’emissor del pensament estava pensant.

Actualment aquesta tecnologia s’està experimentant per ser aplicada a videojocs i en un futur també s’investiga si aquest aparell seria capaç de ajudar a les persones en rehabilitació.

ALIMENTACIÓ VIRTUAL

El sentit del gust és l’únic sentit dels cinc sentits que tenim els humans que encara no ha sigut digitalitzat.

Actualment, els investigadors de la Universitat de Singapur han desenvolupat una tecnologia que ens apropa més a la digitalització d’aquest. A través d’un dispositiu tècnic que es posa a la punta de la llegua que imita els efectes de la dolçor i del sabor picant.

Al col·locar-lo a diferents individus els investigadors van ser capaços de convèncer a persones que estaven degustant quelcom que no ho eren.

Dispositiu electrònic termoelèctric.

Funciona gràcies a les neurones tèrmiques sensibles de la llegua que contribueixen al sentit del gust. Un conjunt d’elements termoelèctrics que es refreden ràpidament i s’escalfen estimulen les neurones, enganyant-les i fen-les creure que el sabor està present.

Els assajos van determinar que quan el dispositiu es refredava sentien una sensació d’acidesa i/o sabor salat. En canvi quan el dispositiu s’escalfava notaven una sensació de dolçor.

A través d’aquest experiment s’ha inventat una “piruleta digital” que pot imitar alguns sabors així com una cullera que amplifica els sabors salats, agrís i amargs dels aliments.

La cullera actualment té un projecte que es provarà en un Hospital. Aquest planteja un estudi a llarg termini per utilitzant les culleres per reduir el consum de sal dels pacients d’edat avançada. D’aquesta manera poden evitar diferents problemes de salut i també reduir la pressió arterial de les persones.

Així doncs pot arribar a millorar la seva salut sense que el menjar el notin íncipit, ja que la cullera serà el dispositiu que donarà gust als seus plats.

Aquest tipus d’invent molt més desenvolupat podrien arribar a tenir un impacte bastant fort en el consum de diferents tipus de marques i productes, ja que gràcies a un dispositiu així, les persones podrien provar abans de comprar, un producte nou que s’anuncia per la televisió i d’aquesta manera, els receptors anirien a comprar i consumirien segurs del que estant comprant i de sí el que compren els hi agrada o no.

 EL MÓN DELS HOLOGRAMES

L’empresa Microsoft ha llençat al mercat unes ulleres que presenten una realitat mixta a partir de hologrames. És a dir, és una computadora hologràfica en sí mateixa que permet interactuar amb el seu contingut digital i interactuar amb hologrames en el món que ens envolta.

Sentits a partir dels quals MicrosoftHoloLens interactua amb la persona.

La realitat mixta barreja hologrames 3D que submergeix a la persona en un món simulat. La realitat augmentada superposa informació digital a la part superior del món real. Mitjançant la compressió de l’entorn, la realitat mixta permet aparèixer els hologrames d’imatge i so com si fossin part del món real.

 

Dona que porta les ulleres Microsoft HoloLens

La interacció dels hologrames a la realitat mixta permet visualitzar i treballar amb el seu contingut digital formant part del món real.

Aquests hologrames són totalment sensibles a la persona i el món que els envolta. El dispositiu permet interactuar amb el contingut i la informació presentada de la manera més natural possible.

Home jugant a través de les MicrosoftHoloLens.

 

Miscrosoft HoloLens es composa de components especialitzats que junts permeten la computació hologràfica. Sensors, la òptica avançada i un processament personalitzat hologràfic permet anar més enllà d’una sola pantalla.

A partir de tecnologies com aquestes, les persones en l’àmbit de la publicitat podrien ser capaces d’experimentar de manera prèvia una excursió, un viatge o una experiència abans de pagar-la. D’aquesta manera poden assegurar-se abans de fer un pagament, de que el què estan comprant i així doncs estar segur del què esta fent.

VISTA MULTIUSOS

Les Google Glass són unes ulleres de realitat augmentada creades per l’empresa Google.

Aquestes ulleres funcionen com un ordinador amb una pantalla HMD col·locada davant dels ulls que mostra la informació dels usuaris, sense haver d’utilitzar les mans ni clicar cap boto.

Noia amb les Google Glass.

 

Aquest dispositiu permet l’accés a internet a través de la utilització i el reconeixement d’ordres mitjançant la veu de la persona que porta les Google Glass. El sistema d’aquestes ulleres és Android com els dispositius mòbils de la mateixa empresa.

 

Realment les Google Glass tenen la majoria de utilitzacions d’un smart phone com l’ús d’una càmera, accés a internet, a xarxes socials, missatges i l’accés a diferents apps. Però amb l’abismal diferència de que no són necessàries les mans per tal de utilitzar aquest dispositiu.

Google Glass.

 

AMICS VIRTUALS

Siri o altres aplicacions amb el mateix funcionament, és una aplicació amb funcions d’assistent personal a vegades amb una pròpia personalitat. Aquesta aplicació utilitza un processament del llenguatge natural per respondre preguntes, fer recomanacions i realitzar accions mitjançant la sol·licituds cap a un conjunt de serveis web que ha anat augmentant amb el temps.

Aplicació SIRI

Per tan, podem dir que és una aplicació d’intel·ligència virtual que s’adapta a cada usuari, també amb l’opció d’aprendre de la mateix usuari i de les seves preferències. A més, té a capacitat d’adaptar-se al pas del temps i a les últimes noticies que hi ha per la xarxa i de realitzar tasques com demanar un taxi o reservar taula a un restaurant.

RELLOTEGES INTEL·LIGENTS

Un smart watch és un rellotge intel·ligent de polsera dotat amb funcions que van més enllà dels típics rellotges de polsera.

 

Smart watch d’Apple

Aquest tipus de rellotges s’han anat desenvolupant amb el temps, els actuals tenen les mateixes funcions que un smart phone, els mateixos usos i les mateixes capacitats: trucar, fer fotografies, accedir a les xarxes socials o a Internet, rebre i enviar missatges, accedir a aplicacions.

La diferència entre un smart phone i un smart watch és la portabilitat i la comoditat de l’últim.

A més a més aquest dispositiu es pot coordinar i connectar amb altres dispositius electrònics, com per exemple el propi smart phone de l’usuari.

Actualment els smart watch és un producte molt explotat i que han presentat moltes marques tecnològiques.

JOGUINES

Mentre que molts dispositius intel·ligents tenen beneficis educatius, dissenyats per adults. CogniToys són dispositius intel·ligents en forma de joguina, per tal de proporcionar una experiència educativa i entretinguda als nens, sense la necessitat d’una pantalla. Algunes joguines intel·ligents es basen en respostes pre-programades, els dinosaures de CogniToys escolten les preguntes dels nens i s’adapten a la seva edat i necessitats.

Nen feliç utilitzant un Dino.

Aquests petits dinosaures estan connectats al núvol, de manera que poden respondre moltes de les preguntes que els hi fan els nens, a més d’històries per anar a dormir i inclús explicar acudits als nens.

Dino s’adapta al vocabulari dels nens, pot ajudar als nens a entendre les matemàtiques a través de jocs, tot el que fa aquest joguet ajuda als nens a créixer, aprendre i passar-s’ho bé.

 

També té “intel·ligència emocional” ja que sí el nen li diu a la joguina que està trist, aquesta el sorprendrà amb una historia divertida o li suggerirà la meditació. També té la capacitat de recordar coses que li diu el nen, com per exemple: quin és el color preferit del nen o quants anys té.

Joguina Dino de CogniToys

TECNOLOGIA PER LA SALUT

Enfermetat de HuntingtoN

Intel, un dels grans grups de Silicon Valley es va fusionar amb la unió farmacèutica Teva per millorar la qualitat de vida de les persones que pateixen la malaltia de Huntington.

Les dues empreses juntes treballen juntes per llençar un wereable que mesura el progrés de la malaltia. Els pacients hauran de portar un rellotge intel·ligent i utilitzar un mòbil que incorpora una tecnologia de detecció, per mesurar de forma continua el funcionament del cos i els moviments.

Les dades recollides per els dispositius seran transmesos de forma inalàmbrica al núvol i els emmagatzema en una plataforma creada per Intel, per avaluar la gravetat dels problemes motrius.

Diabetis

Un equip d’investigadors de la Universitat de Carolina del Nord ha desenvolupat un sistema indolor i fàcil d’utilitzar que acabarà amb les punxades d’insulina dels diabètics.

Aquest dispositiu és un pegat intel·ligent capaç de calcular quan el cos necessita una dosis d’insulina i proporcionar-la.

El dispositiu és similar a una tireta de la mida d’una moneda de 1 centímetre i esta coberta d’un centenar de micró agulles no més grans que una pestanya. Cada una d’elles està carregada amb una dosis d’insulina que s’allibera si els nivells de sucre en sang augmenten molt.

És un dispositiu que es pot personalitzar segons el pes i la sensibilitat del pacient.

 

PRESENTACIÓ DEL TEMA A TRAVÉS DE PREZI:

 BIBLIOGRAFIA

ANDROID EXPERTO: ¿QUÉ ES Y PARA QUÉ SIRVE UN SMARTWATCH? [en línia]: http://www.androidexperto.com/dispositivos-con-android/que-es-sirve-smartwatch/

APPLE: IOS Siri [en línia]: http://www.apple.com/es/ios/siri/

CONGUITOYS [en línia]: https://cognitoys.com/

CULTURACION: ¿Que es Siri? [en línia]: http://culturacion.com/que-es-siri/

EL MUNDO: Un parche de grafeno para controlar la diabetes [en línia]: http://www.elmundo.es/salud/2016/03/21/56eff7d5ca474161698b4648.html

TECHRADAR: ‘Virtual food’ becomes a possibility with this taste simulation System [en línia]: http://www.techradar.com/news/virtual-food-becomes-a-possibility-with-this-taste-simulation-system

TECHRADAR: I controlled the latest X-Men movie with my mind – and one day you might, too [en línia]: http://www.techradar.com/news/mind-control-for-movies-why-the-future-of-film-may-be-a-cinematic-cerebro

MICROSOFT: Microsoft HoloLens [en línia]: https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us