Segons dades de l’Associació del progrés de la comunicació, que com usuaris puguem intercanviar informació i comunicar-nos amb total llibertat és un dret consagrat dins la Declaració Universal de Drets Humans. Per aquest precís motiu els drets dels usuaris digitals, els quals es desenvolupen en el següent document, inclouen conceptes com llibertat d’expressió, accés a la informació, privacitat, discriminació, igualtat de gènere, propietat intel·lectual, participació política i llibertat de reunió i associació.
L’any 2003 va haver-hi una conferència de les Nacions Unides anomenada Cimera Mundial Sobre la Societat d’Informació, la qual es va reunir per tractar la bretxa digital que existeix a l’accés a les tecnologies de la informació i les comunicacions al món, especialment en telecomunicacions i Internet.
ACCÉS A INTERNAT PER A TOTS I TOTES
“Article 26, DUDH3
L’educació tindrà per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana i l’enfortiment del respecte als drets humans i les llibertats fonamentals.”
Internet és una de les principals fonts d’informació, per la qual cosa, amb l’ús adequat dels usuaris, proporciona educació i cultura a tot aquell que hi te accés. El dret a l’educació i la cultura està establert dins els paràmetres dels Drets Humans, per la qual cosa qualsevol persona ha de tenir el dret d’accedir a Internet per tal que es pugui complir plenament les necessitats informatives i de coneixement.
Qualsevol persona té dret tant a ser escoltat com a poder expressar la seva opinió i creativitat, per la qual cosa la interfície, el contingut i les aplicacions han de ser dissenyades per garantir l’accés a tothom, incloent-hi les persones amb discapacitats físiques, sensorials i cognitives, les persones analfabetes o que parlen llengües minoritàries.
Per un altre cantó ha de ser accessible independentment d’on es visqui, el nivell d’ingressos o el gènere. A moltes societats aquests tres aspectes dificulten molt l’accés a Internet i el coneixement i informació que aquest pot arribar a oferir, per la qual cosa és de dret que hi hagi espais públics que disposin de connexió a Internet, com ara a biblioteques o parcs, i que aquestes es trobi a disposició de qualsevol persona i que no s’hagin de recórrer grans distàncies per poder accedir-hi.
One laptop per child és un projecte que intenta reduir aquesta bretxa digital que existeix amb els països en desenvolupament i que els nenes tinguin les possibilitat d’accedir al coneixement i a la tecnologia de la informació.

Escola amb ordinadors de “One laptop per child”
LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ I ASSOCIACIÓ
“Article 18, DUDH
Tota persona te dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió. ““Article 19, DUDH
Tot individu té el dret a la llibertat d’opinió i d’expressió; aquest dret inclou el no ser molestat a causa de les opinions pròpies, el d’investigar i rebre informacions i opinions, i el d’enfondir-les sense limitacions de fronteres, per qualsevol mitjà d’expressió.”“Article 20, DUDH
Tota persona té dret a la llibertat de reunió i d’associacions pacífiques.”
Com ja s’ha comentat amb anterioritat Internet és un espai d’accés a la informació i al coneixement i on la comunicació i l’expressió pública està a l’ordre del dia. Un ciberespai on d’intercanvi d’informació constant entre persones i on la comunicació és cada cop més important i comú, un mitjà per l’intercanvi públic i privat d’opinions.
Tal com s’expressa en la Declaració Universal dels Drets Humans la gent ha de poder expressar les seves opinions i idees legítimes i compartir la informació lliurement quan sigui necessari. A més de la llibertat d’opinió i divulgació d’informació, Internet i les seves fronteres han d’estar protegits contra els intents de silenciar les veus i opinions crítiques i de la censura aquells continguts amb opinions socials i polítiques.
La vulneració d’aquest dret es manifesta amb la prohibició de l’accés a Internet, la censura i el bloqueig a llocs i continguts.

Protestes a Hong Kong
Un exemple molt clar d’aquesta vulneració es va produir al 2014, on el govern Xinès va bloquejar la xarxa social Instagram per evitar la difusió de les imatges de les manifestacions que s’estaven produint.
La Vanguardia. “China bloquea Instagram para evitar la difusión de imágenes de las protestas”
ACCÉS AL CONEIXEMENT
“Article 27, DUDH
Tota persona té dret a prendre part lliurement a la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar en el progrés científic i en els beneficis que d’aquest resultin”
La llibertat d’informació és un dels drets fonamentals del coneixement. Internet és un espai il·limitat d’informació i de continguts, el qual permet l’intercanvi constant de coneixements i dades. Molts d’aquesta informació i documents està creada a partir de la creació col·laborativa de coneixement entre persones, empreses, organitzacions, etc. Aquesta informació creada per tots i per a tots hauria de poder estar disponible per a tothom qui vulgui accedir-hi.
Respecte a aquest dret, s’ha de garantir la transparència i la responsabilitat d’Internet posant la informació a disposició de l’opinió pública. A més a més, totes aquelles investigacions de caràcter científic o social subvencionades amb fonts públiques han de poder estar a disposició dels usuaris de forma gratuïta.
INTERCANVI D’APRENENTATGE I CREACIÓ- SOFTWARE LLIURE I DESNVOLUPAMENT TECNOLÒGIC.
“Article 27, DUDH
Tota persona té dret a prendre part lliurement a la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar en el progrés científic i en els beneficis que d’aquest resultin”
Aquells que proveeixen els continguts i les eines de desenvolupament de software no han de prohibir o dificultar la seva utilització, ja que aquesta serveix com a aprenentatge i de creació de contingut per part de nous usuaris.
Aquests creadors i la seva protecció dels interessos han de fer-se de manera coherent, de tal manera que estigui accessible la participació oberta dels usuaris i el coneixement científic cultural.
A l’hora de crear les eines per què sigui accessible la informació i el coneixement que et dóna Internet també s’ha de tenir en compte que els nous desenvolupaments tecnològics cobreixin a tots els sectors de la societat, és a dir, a aquells enfrontats a limitacions i obstacles amb la utilització de dispositius (persones discapacitades, els que utilitzen ordinadors antics, etc)
PRIVACITAT, VIGILÀNCIA I ENCRIPTACIÓ
“Article 12, DUDH
Ningú serà objecte d’interferències a la seva vida privada, la seva família, el seu domicili o la seva correspondència, ni d’atacs a la seva honra o reputació. Tota persona té el dret a la protecció de la llei contra tals ingerències o atacs.
Al ser Internet un espai públic i on les dades de les persones estan en continuu moviment, tant les organitzacions públiques com privades que demanen dades als usuaris per poder garantir una sèrie d’activitats a la xarxa han de posar a la disposició dels usuaris un mínim de dades i durant un temps establert per tal de poder garantir el dret a la privacitat i la vida privada dels individus.
Aquestes dades demanades han de protegir-se d’errors informàtics i no poden ser disposes sense autorització prèvia.
A més de la protecció de dades, les persones han de poder comunicar-se sense cap tipus de vigilància o interrupció per agents externs, a més a més que els usuaris poden utilitzar qualsevol tipus d’encriptació de missatges entre ells que garanteixi una comunicació privada i anònima.
Aquestes organitzacions han de tenir uns mínims propòsits establerts per poder accedir a la informació dels usuaris, a més a més que la retenció, l’ús i l’entrega d’aquesta informació ha de complir amb una política de privacitat que permeti a les persones saber quin és el motiu pel que se li demanin les dades, el perquè i com seran utilitzades. Un usuari té el dret d’acceptar o no tant la política de privacitat o cookies que se li ofereixin per tal de donar informació personal.

Exemple cookies
GOVERNANÇA D’INTERNET
Internat ha de poder ser un espai públic per a qualsevol usuari que el vulgui utilitzar, és a dir, no ha de tenir cap tipus de governança. Cap govern ha de tenir un poder establert sobre la utilització d’Internet i els seus usuaris, ha de ser col·laboratiu i no centralitzat. Tota persona ha de poder tenir plena participació i ús dels continguts que ofereix internet sense que cap agent extern i/o govern limiti el seu dret a la informació o llibertat d’expressió.
WEBGRAFIA
- Agencia Española de Protección de Datos. Política de Privacidad y Aviso Legal.
- APC; Asociaicón para el Progreso de las Comunicaciones. Carta de APC sobre los derechos en Internet. 2014.
- APC; Asociación para el Progreso de las Comunicaciones. Derechos Humanos y TIC. 2014.
- Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Declaración de Principios. 12 de Mayo de 2004.
- – Derechos Digitales; Derechos Humanos y tecnología en America Latina. La libertad de expresión en Internet, un combate imprescindible. 25 de Marzo de 2014.
- Guía Digital, Gobierno de Chile. Derechos del Usuario.
- Vikipèdia. Drets Digitals. 2 oct 2015.
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.