La preqüela
Fins a partir dels anys 90 la retransmissió de la televisió online havia estat un fracàs. No obstant, ara podem dir que la televisió online és una realitat. L’avenç tecnològic està canviant els hàbits de consum dels joves i també dels adults. Convertint, d’aquesta manera, una societat on el temps i l’espai és inexistent en el moment de consumir productes audiovisuals. I la televisió online és un dels grans pilars de distribució de continguts que obvia el temps i l’espai.
Amb l’aparició de la TDT ja es va poder veure un avenç important en la forma de consumició televisiva. La televisió ja no esdevenia analògica, sinó digital. D’aquesta manera ja es va permetre la interacció amb el receptor i la personalització de continguts. Tot i així, en el moment de la incorporació d’Internet a la televisió la personalització i individualització ha suposat un trencament amb la tradició.
La televisió online i altres plataformes
La indústria televisiva ha avançat de forma massiva, i segons sembla, no té fre. La televisió, gràcies a Internet, s’ha convertit en un nou format, el qual ha suposat un canvi de 365º pel que fa la producció, distribució i emissió. Els mitjans tradicionals es reinventen per seguir el ritme, però també es creen continguts televisius exclusius per Internet. D’aquí en succeïx el fenomen streaming. Una paraula molt utilitzada i extrapolable a altres àmbits, com la ràdio, música… però que la majoria de les persones no saben el que significa ni el que suposa. El fenomen streaming és la consumició de productes a través de la xarxa en qualsevol moment i lloc. Aquest fet suposa que qualsevol usuari pot consumir els seus productes televisius, en aquest cas, en tot moment. Fent d’aquesta manera una interacció continuada amb el receptor.
Existeixen plataformes de pagament que emeten només via aquest mecanisme, és a dir, a través de les xarxes. Com per exemple, Netfilx o Youtube. El consumidor té un gran ventall de productes per poder consumir en el moment que vulgui. Reed Hastings, cofundador y conseller delegat de Netflix va afirmar en el MWC (Mobile World Congress) realitzat el passat 27 de febrer: “Todo el contenido del televisor va a estar en internet”. Per tant, podríem dir que en un futur la televisió tradicional, coneguda fins ara, i considerada un mitja tradicional, desapareixerà? No exiteix una resposta de moment. No obstant, la tecnologia avança ràpidament i com suposàvem que seria impossible, per exemple tenir una pantalla tàctil, és inimaginable què ens espera en un futur.
Segons un estudi realitzat per La generación Interactiva en Iberoamérica (2008) fa referència a les coses que les persones s’han deixat de fer o han reduït el temps d’estima des que utilitza Internet. Aquest n’és el resultat:
Podem dir que l’irrupció d’Internet en tots els nostres àmbits ha suposat el canvi per complet de la forma de fer de les persones. Internet va lligada amb les persones i les persones anem lligades amb Internet.
El fenomen smartphone
La irrupció del fenomen smartphone també ha suposat un canvi en la televisió online. La televisió, en termes generals, ha estat un mitjà que sempre ha volgut estar present en els canvis tecnològics. Pel mateix fet que està present a Internet, la televisió també està present en altres àmbits. Un d’ells a través d’aplicacions mòbils. Ja sigui a través d’aplicacions específiques, com l’aplicació de TV3 a la carta, la qual disposa de continguts realitzats en directe però que et dóna la possibilitat de veure-les en diferit, o com més generals, les quals et donen l’oportunitat de traslladar els canals de televisió ortodoxos a la pantalla del mòbil.
La reinvenció dels mitjans: Smart TV una realitat
Per tant, podem dir que actualment Internet és quelcom predominant en les nostres vides i també en les vides dels mitjans de comunicació. Per això, existeix una clara reinvenció dels mitjans tradicionals. La tecnologia avança ràpidament i en dècimes de segon un mitjà pot estar in o out. La televisió és un clar exemple d’un mitjà reinventat en tots els aspectes. Per exemple, a nivell de contingut, però també a nivell tecnològic, de distribució… Existeix la producció de continguts televisius exclusius per internet, però també els monitors televisius han adaptat a certs canvis. Un d’ells inserir Internet en els seus dispositius. Per exemple: les Smart TV. ‘El Estudio Anual IAB Spain de TV Conectada y Video Online del 2015′ recull les persones que coneixen la televisió conectada a la xarxa. Es pot arribar a dir que la coneixença és bastant rellevant (88%). No obstant, la utilització d’aquesta no és tan abundant (23%). La població, encara ara, tot i l’elevada evolució tecnològica, és tardana a l’hora de consumir segons quina tecnologia.
Per concloure, actualment ja s’està especulant sobre possibles canvis en la televisió des de tots els aspectes. En un futur potser parlarem d’hologrames? o de la televisió exclusivament via Internet… En el present no ens imaginem com pot arribar a desenvolupar-se el món de la televisió, tot i així sabem que ho farà i d’aquí poc.
Llistat de referències:
Cianci, P.J. (2007). HDTV y la transición a la difusión digital: Conocer las tecnologías de la nueva televisión. ELSEVIER INC: Burlington.
Colom, R. (2006). La industria de la televisión. Barcelona: Editorial UOC
Vidales, N. L., & González Aldea, P. (2011). Jóvenes y televisión en 2010: Un cambio de hábitos Gazteak eta telebista 2010n, ohituren aldaketa Youths and television habits in 2010: New trends.
YouTube ofrecerá televisión online en directo por una suscripción al mes – YouTube. (s.d.). Recuperat 7 març 2017.
Cristina del Pino, E. A., & Cristina del Pino, E. A. (2012). Internet, Televisión y Convergencia: nuevas pantallas y plataformas de contenido audiovisual en la era digital. El caso del mercado audiovisual online en España. Internet, television and new screens: global platforms and audiovisual content windows in th.
El cine y las series lideran el consumo de tele por internet. (s.d.). Recuperat
¿Qué es un Smart TV y cómo puedo convertir mi televisor en uno? (s.d.). Recuperat
¿Qué es streaming? (s.d.). Recuperat
Televisión y Redes Sociales: nuevo paradigma en la promoción de contenidos televisivos | Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. (s.d.). Recuperat
Vídeo a la carta – Viquipèdia, l’enciclopèdia lliure. (s.d.). Recuperat de
Deixa un comentari
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.