La comunicació és bàsica en el dia a dia de l’ésser humà. Les noves tecnologies han afavorit a crear vincles comunicatius entre les persones i han format les societats d’avui en dia. Internet ha suposat un canvi en el paradigma comunicatiu en l’intercanvi de missatges instantanis entre diversos usuaris. La xarxa permet connexions entre diferents dispositius per establir fils invisibles que transporten diversa informació. Els usuaris parlen per Whatsapp i no queden per conversar, Els esdeveniments multitudinaris són retransmesos a temps real per les xarxes socials. La vida s’ha de viure per explicar-ho.

El telèfon va establir-se com un element quotidià en totes les llars, però amb l’era digital, altres elements comunicatius com el correu electrònic i els xats online van convertir-se en fonaments de la comunicació actual. La comunicació digital s’ha basat a oferir serveis gratuïts per davant dels costos d’una línia telefònica.

Autor desconegut. (Any ¿?). Uns joves miren el mòbil [Foto]. Recuperat de https://www.opinno.com/es/ contenido/diez-apps-imprescindibles-para-emprendedores

En els darrers anys, el correu electrònic ha evolucionat de la divulgació científica als factors socials del Whatsapp. El canvi de tendència està exposat en la següent infografia:

E-Mail

El correu electrònic (e-mail) és un sistema de missatgeria online que permet enviar i rebre missatges entre dos usuaris a través d’un intermediari que serveix de bústia. Els servidors s’encarreguen d’emmagatzemar els missatges temporalment fins que aquests són rebuts pel remitent mitjançant d’uns protocols.

En el següent video, hi ha una breu explicació de la història del correu electrònic:

L’any 1965, els investigadors de l’Institut Tecnològic de Massachussets (MIT) van ser pioners en la creació del primer sistema de correu electrònic anomenat MAILBOX.

Anys més tard, l’any 1971, Ray Tomlinson va crear un sistema de correu electrònic anomenat SNDMSG. També va crear el sistema d’adreçament basat en usuari@servidor. El símbol @ significa at en anglès, és a dir, en.

L’any 1996 es va crear Hotmail (actual Outlook) i a l’any 2007 Gmail. Actualment, aquest dos són els servidors d’e-mail més utilitzats.

L’email permet enviar missatges entre diferents usuaris però la falta d’immediatesa respecte als xats, fa que tingui un futur incert respecte altres plataformes. Actualment, el correu electrònic té un to més formal. L’ús més habitual és en un àmbit laboral o universitari i no tant en un aspecte més lúdic i personal com quan es va crear.

Missatgeria instàntania

La missatgeria instantània es va idear per establir una conversa online, però a diferència del correu electrònic, a temps real.

El primer sistema de missatgeria es va crear l’any 1996 per l’empresa israeliana Mirabilis. El programa es deia ICQ (I Seek You). Un any més tard, l’any 1997, l’empresa CUC canvia a anomenar-se American Online i crea AOL Instant Messenger, que ja incorpora missatges de veu. L’any 1998, AOL compra ICQ.

AOL LLC. (2010). AOL Messenger [Captura de pantalla]. Recuperat dehttps://www.lifewire.com/where-to-find-aim-chat- rooms-1949400

L’any 1999, Microsoft crea MSN Messenger, un sistema de missatgeria instantània integrat a les 40 milions de comptes de Hotmail.

L’any 2009, Jan Koum (extreballador de Yahoo) es crea Whatsapp, una app de missatgeria instantània per mòbil amb capacitat per enviar textos i multimèdia gratuïtament.

WhatsApp és per tant, la plataforma líder en comunicació digital, ja que engloba 1200 milions d’usuaris arreu del món. Avui en dia, sembla inversemblant que l’aplicació es quedi obsoleta. Però davant de les innovacions tecnològiques constants, realment aquest servei té un futur incert. Clarament, la seva constant evolució amb les actualitzacions pot marcar el seu trajecte.

Videoconferència

 Els xats permetien enviar i rebre missatges entre usuaris, però només es podien adjuntar missatges de veu. Als anys 80, alguns fixos ja incorporaven enviar fotografies mentre es realitzava la trucada. Posteriorment, dispositius mòbils ja permetien videotrucades.

L’any 1994, neix MTalk que permet trucades de veu en línia.

L’any 2002, Estònia va un pas més enllà i llança Skype. El nou sistema permetia videoconferències entre usuaris amb un micròfon i una webcam. Posteriorment l’empresa és comprada per eBay i recomprada per MIcrosoft.

L’any 2010, apareix Viber exclusivament per iOS d’iPhone i un any després, a Android. L’aplicació permet trucades online i xats.

Xarxes Socials

Les xarxes socials s’han convertit en un sistema de comunicació online. No tan sols per compartir idees o fotografies, sinó pels mitjans de missatgeria de les apps.

Twitter es crea l’any 2006 com una plataforma que permet publicar petits missatges de 140 caràcters. Tot i tenir un caràcter públic, l’usuari pot configurar-ho per enviar missatges privats.

L’any 2008, Facebook llança el Facebook Chat on els usuaris podien intercanviar missatges.

Autor desconegut ( Any ¿?). Facebook Messenger [Fotos]. Recuperat de http:// messenger.es/como-instalar-el-nuevo-facebook- messenger_17701/

L’any 2013, Instagram integra un sistema de missatgeria privada anomenat Instagram Direct on a part de text, es pot enviar multimèdia.

Les xarxes socials són populars per compartir multimèdia com fotografies o vídeos, però els serveis de missatgeria no han resultat tan exitosos per fer competència al Whatsapp.

Periodisme ciutadà

Les plataformes de comunicació són una eina per recollir informació pels periodistes. Per exemple, el WhatsApp serveix per consultar a les fonts periodístiques i mantenir l’agenda de contactes. Però no tan sols hi ha un flux d’informació en els mitjans de comunicació. Aplicacions comunicatives, així com xarxes socials, han creat un nou fenomen social anomenat “Periodisme ciutadà”. És a dir, que qualsevol usuari pot informar sobre un fet noticiable que succeeixi al seu entorn a temps real. Això vol dir, que aquestes notícies s’han de filtrar i contrastar per tenir una informació veraç i rigorosa.

L’usuari té la capacitat de relatar un fet a temps real i informar els seus contactes. Per exemple, pot explicar un accident de trànsit que talli una carretera i alertar al seu entorn. La feina del bon periodista és estar atent a les dades que circulen pel Whatsapp però alhora contrastar-les per poder elaborar una notícia rigorosa.

Actualment, mitjançant aquestes plataformes on circula informació sense ser plenament fiable, ha sorgit una nova forma de fer notícies anomenades: “fake news”. Les “fake news” són notícies que es difonen amb la intencionalitat de manipular, induir a l’error…etc. És habitual veure com circulen “bulos” per les cadenes de missatges que poden causar alarma social. Per això, cal seguir fonts oficials com el Twitter de @mossos.

Prezi: Plataformes per comunicar-se

Bibliografia

Rey, Carlos. (2017). ¿Sabes cuántos usuarios tiene WhatsApp en 2017? Localització desconeguda: Androphobia. Recuperat de https://androidphoria.com/novedades/usuarios-de- whatsapp-2017

Rus, Cristian. (2014). La historia de cómo nació FaceTime a ráiz de Game Center. Localització desconeguda: Applesencia. Recuperat de https://applesencia.com/2014/04/nacimeinto-facetime- de-game-center

Club Planeta. (Any ¿?). Historia de Twitter Méxic: Cad. Recuperat de http://www.cad.com.mx/ historia_de_twitter.htm

Autor desconegut. (Any ¿?). Historia. Espanya: Correos. Recuperat de: http://www.correos.es/ss/ Satellite/site/pagina-historia_informacion_corporativa/sidioma=es_ES

Pérez Porto, Julián y Gardey, Ana. (2016). Definición de telégrafo. Espanya: Definición. Recuperat de https://definicion.de/telegrafo/

Martinez, Evelio. (Any ¿?). El correo electrónico y su historia. Méxic: Eveliux. Recuperat de http:// www.eveliux.com/mx/El-correo-electronico-y-su-historia.html

Autor desconegut. (2013) Instagram Direct, para enviar fotos, videos y mensajes privados. Xile: FayerWayer. Recuperat de https://www.fayerwayer.com/2013/12/instagram-direct-para-enviar- fotos-videos-y-mensajes-privados/

Autor desconegut. (2011). La historia del email: 40 años de correo electrónico. Madrid, Espanya.: Marketing Directo. Recuperat de https://www.marketingdirecto.com/digital-general/e-mail- marketing/la-historia-del-email-40-anos-de-correo-electronico

de Juana, Rodolfo. (2015). De ICQ a Whatsapp en la Web: historia de la mensajería instantánea. Madrid, Espanya: Muy Pymes. Recuperat de https://www.muypymes.com/2015/01/23/de-icq- whatsapp-en-la-web-historia-de-la-mensajeria-instantanea

Edwards, Benj. (Any ¿?). History of Video Calls: From Fantasy to Flops to Facetime. Australia: PC World. Recuperat de https://www.pcworld.idg.com.au/slideshow/350404/history-video-calls-from- fantasy-flops-facetime/

Martín, Raquel. (Any ¿?). El Correo Electrónico: Origen y Funcionamiento. España: Tecnocosas. Recuperat de https://www.tecnocosas.es/el-correo-electronico-origen-y-funcionamiento/

Redacción. (2012). Historia de la mensajería instantánea. España: Trece Bits. Recuperat de https://www.trecebits.com/2012/10/04/historia-de-la-mensajeria-instantanea-infografia/