Una narrativa és una història, un relat, una novel·la que explica uns fets que succeeixen a un o més personatges. El fet d‟explicar histories existeix des dels
inicis de l‟ésser humà i de la comunicació, i a mesura que han anat passat els
anys i el temps les formes d‟explicar-les han anat canviant tant de mètode com
de canal.

Actualment els canals per els quals es pot narrar una història són
molt diversos, i han acabat adoptant la forma amb la que poden arribar a més
públic: una trama completa explicada a través de diferents canals.

Què és la narrativa transmèdia?

Segons Carlos A. Scolari, la narrativa transmèdia és una informació o història que s‟expandeix a través de diversos mitjans de comunicació i plataformes, en les quals una part dels consumidors o la seva totalitat assumeix un rol actiu en el procés d‟expansió d’aquesta.

La web no es un medio, es mucho más. – Carlos A. Scolari

Un relat pot començar en un llibre, continuar en una pel·lícula i expandir la seva
trama en dos o tres videojocs.  Cada segment ha d‟estar lligat amb els demés i
ha de tenir coherència amb la narrativa general. Els consumidors no es limiten a consumir el producte, sinó que amplien el món de la narrativa a través de noves peces creades per ells mateixos, donant més exposició a l‟obra i expandint tant el públic potencial que podria aconseguir.

Característiques de les NTI

Les narratives transmèdia tenen uns principis fonamentals dels quals se‟n
deriva la seva definició. Henry Jenkins, acadèmic estadunidenc, els va
classificar de la següent manera en el seu blog Confessions of an Aca-fan:

  • Expansió: L‟ús de pràctiques virals en les xarxes socials per a expandir
    la narrativa.
  • Continuïtat: La narrativa en la transmèdia ha de seguir un fil a través
    dels diferents mitjans.
  • Inmersió: L‟experiència ha de ser immersiva, l‟usuari ha de poder sentir
    que es part d‟allò que està consumint.
  • Worldbuilding: Molts món narratius obliguen al consumidor a obviar les
    lleis del món real per a l‟enteniment de la narrativa.
  • Serialitat: La linealitat es trenca ja que no només es consumeix a través d‟un mitjà.:
  • Subjectivitat: La narrativa transmèdia es caracteritza per la presència
    de diferents mirades, perspectives i veus al estar creades per més d‟una
    persona.

Aquesta classificació s‟ha vist complementada per els principis creats per Jeff
Gómez, un dels professionals més rellevants en el món transmèdia i CEO de la
productora StarLight Runner Entertainment:

  • El contingut és creat per un o molt pocs visionaris
  • La transmedialitat s’ha de pactar al començament del projecte
  • El contingut és únic, i no és reutilitzat per una altra plataforma
  • S’han d’evitar les fractures i divisions en el món narratiu
  • S’ha d’incloure la participació de la audiència

Les NTI en les diferents plataformes

Còmics

Avui en dia, un cas molt clar que va començar com a còmic és The Walking
Dead. The Walking Dead es una sèrie de còmics creats per Robert Kirkman,
Tony Moore y Charlie Adlard, de la que la sèrie televisiva es va inspirar.

Però al contrari que una adaptació, aquesta última incorporava nous personatges i noves situacions que mai s‟havien vist en els còmics. Després també es van produir: animacions, jocs i contingut creat pels fans.

Audiovisual

Indiana Jones, després de l‟èxit de la primera pel·lícula a l‟any 1981, va acabar
generant quatre llargmetratges, tres series de televisió, quinze videojocs i molt
objectes de merchandising. Després d‟aquest primer boom, a l‟any 2011 la
empresa Zynga va fer un joc per a Facebook anomenat Indiana Jones Adventure World, que narra les aventures anteriors a la primera entrega.

Videojocs

La franquícia de Pokémon es la segona més exitosa després de Super Mario, i
va néixer com un joc de rol en la consola Game Boy. En poc més de déu anys,
la saga es va expandir per quasi totes les plataformes d‟oci: dibuixos animats,
jocs de cartes, pel·lícules i còmics japonesos.

En total, s‟han produït més de 40 jocs en total i varies series de televisió, però
més enllà del seu impressionant èxit, exemplifica molt bé un dels principis de
les NT: el univers creat amb les seves pròpies lleis i lògiques el qual el
consumidor ha d‟acceptar i acostumar-se.

El periodisme en la transmèdia

El foto periodista Kevin Moloney va resumir els principis fundamentals del
periodisme transmèdia en la seva tesis Porting Transmedia StoryTelling to
Journalism (2011):

  • Expansió: Què causa que una història es torni viral? Com es pot
    motivar als usuaris a compartir les noticies per les xarxes socials per a
    que arribin a un públic més gran del que té el propi mitjà?
  • Exploració: Com és pot fer que el públic tingui curiositat per a que
    profunditzi en la informació de la notícia i busqui més per la seva conta?
  • Punts de vista: Si s‟informa des de varis punts de vista, es possible
    arribar a nous públics que, d‟alguna altra manera, s‟haguessin perdut?
  • Immersió: Com es poden generar formes alternatives de narració? Com
    es pot fer que el públic comprengui el impacte d‟una història?


Segons Carlos A. Scolari, hem de tenir dues coses clares:

  • Produir transmèdia no és una obligació. Hi hauran projectes que es
    beneficiaran d‟aquest model cross-media, però no necessàriament.
  • Les produccions mono mediàtiques seguiran tenint èxit si compleixen
    que…

El més important és la narrativa. Si la narrativa és dolenta, dóna igual si hi ha
més contingut, a través de més mitjans i més merchandising, que seguirà sent
dolenta. La transmèdia no és un mètode per a assegurar l‟èxit d‟una producció,
és simplement un mètode que ha sorgit com a “conseqüència” de l‟aparició de
nous mitjans, de la globalització i de la fàcil interconectivitat entre els usuaris.

Webgrafia

  • Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia Cuando todos los medios
    cuentan. 1st ed. Grupo Planeta.
  • Jaen, I. (2017). ¿Qué es la Narrativa Transmedia y cómo influye en el
    Marketing?. [online] Le damos al Branding.
  • Bernardo, R. (2017). Los 7 principios de la narrativa transmedia según
    Henry Jenkins – Transmedia Experience. [online] Transmedia Experience.
  • Araújo, M. (2017). 13 formatos de narrativa transmedia: estrategias de
    marketing. [online] Blog de Marketing & Turismo | Manaira Araújo.
  • La Vanguardia. (2017). Manuel Bartual y la narrativa transmedia. [online]